Jeg har vært flere ganger i Tyskland for å teste JDM biler, men noe skilt har det ikke blitt ut av det.
Det er infløkte regler du må sette deg inn i, - og ofte slår den ene paragrafen til VD ihjel den andre og det er vanskelig å komme noen vei med det.
Skylinen's "tekniske håndbok" fra Japan var på over 4000 sider som du bør kunne når BT spør feks om hvor mye setefestene tåler...
For eksempel så er ikke avgass testen en vanlig CO-test, men en simulert biltur der de kjører bilen på rulle. "Vår" test var på 11.7 km og de tester bilen opp til 70 km/t (tror jeg det var) mens alle JDM biler blir testet på samme måte i japan opp til 60 km/t. Og det var bl.a over 60 km/t at vår bil røk ut, samt at den stoppet en gang under testen når de slapp gassen (og trådde inn clutchen) og lot turtallet ramle ned på tomgang. Vi oppdaget også at på Supra så er det helt andre verdier på avgassene på de forskjellige turtallsområdene på Eurospec og JDM utgavene. Husker heller ikke akkurat nå hvor mange forskjellige verdier som måles, mener det var 7 eller 8 forskjellige "avgasser" som alle skulle være innenfor en grenseverdi. Og med en bil som har gått 15 år i Tokyo's gater og kanskje ikke har hatt service hver mil, så ser det veldig mørkt ut.
Alle ting som; plugger, filter, olje, 100% rett tenning osv - ja absolutt ALT bør være som nytt på bilen for at den skal kunne klare en slik test. Man må jo faktisk gjennomgå samme testene som en fabrikksny bil, - selv om testresultatet ikke skal være like fint som på en 2008 modell.
Det værste er jo egentlig at kommer du med originale TüV (eller Dekra) dokumenter, så ber de om underlagsdokumentene til disse (test-resultatene), - og når du fremlegger dem, så godtar de ikke dem som god nok dokumentasjon.!!!??? Så selv om papirene er ekte, så vil de ikke godta dem....... Forstå det den som kan.
VD har sagt at det IKKE skal flere JDM biler på skilt, de vil ikke godta flere biler på noen unntaksregel lenger eller behandle noen søknader om dispensasjon på Motorhistorisk Verneverdig Grunnlag lenger samt gitt beskjed til LMK som er høringsinstansen til VD om at de ikke skal uttale seg/behandle slike søknader.
Jeg har akkurat fått avslag på sistnevnte på en meget sjelden JDM bil.
Mere svada i avslaget har jeg ikke sett....
Blant annet så er ikke en lavserieproduksjonsbil, kun produsert i en tidsperiode på to år (alle modeller inkludert), aldri eksportert og ingen kjente eksemplar i europa - ansett som en sjelden bil i VD's øyne lenger. Nå må også biler som skal på motorhistorisk ha bidratt til særlig motorhistorisk interesse, eller vært et særlig viktig ledd i den kjøretøyhistoriske utviklingen.... DESSUTEN (og dette er viktig) "SKAL KJØRETØYET TILFREDSTILLE DE NORSKE KRAV ETTER KJØRETØYFORSKRIFTEN" !!!!!!
Jeg trodde at unntaksreglene var fordi man skulle kunne et kjøretøy som i utgangspunktet ikke kan registreres
Og siste ord i JDM saken er nok ikke sagt ennå, men.....pr dags dato er det helt umulig å få skilt på hvilken som helst JDM bil.
Jeg tror alle som har prøvd, på alle slags måter, rett eller nesten rett, - har gitt opp nå.
Et helt annet problem du også møter er:
Prøv å ring to ganger (eller 10 ganger) til BT og spør om det samme, og se hvor mange forskjellige svar du får. En dag gjelder en regel, den neste dagen tør de, eller vil ikke godta det som var helt ok i går mens i overimorgen er det helt ok igjen...
