TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Masters 3s-gte overhaling. The next level!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #286504  av Master
 
Fikk mye deler i dag. Resten av turbokittet, ic, fuel rail, ecu, clutch, justerbare kamdrev, trottle body inlet, screamerpipe, div rør og diverse.

Pakken mangla selvfølgelig adapteret mellom manifolden og turboen/wastegaten!!! at de f%¤#"% ikke klarer å gjøre 1 ting rett de ATS folka assa... Må maile dem og etterlyse den nå. :evil:

I tillegg hadde jeg bestillt en stage 4 clutchmasters disk som har fjærbelasta nav, men fikk tydeligvis en stage 5 clutch som ikke har noen fjærer.. Det holder jo mer HK, men er redd for at den blir alt for brå og kjøre med til daglig... Noen innspill? Blir vel nødt til å få tilsendt en steg 4 disk...

Og tiden gikk.... :x

Bilder:
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
 #286677  av Larsen
 
Ser ikke hvor langt du har kommet, men vil sterkt anbefale deg å få tak i et sett med 2gen 3sge kammer. Det er ganske mye å hente på selv så små forandringer på kammene. De passer 100% omhverandre og standard timming merker fungerer utmerket.
 #286920  av Larsen
 
Master skrev:Takk for tipset! Vil sjekke det opp nærmere... :lol:
Har gjordt det selv på min så send pm hvis du lurer på noe :wink: Kult prosjekt også foresten
 #286966  av WaxFraq
 
sorry utrykket...syke satan!! :lol: der gjøres det mer eller mindre "by the book" ser jeg.. 8)
 #287062  av Master
 
Takk alle:) håper det kan bli montering snart... posten er så treig...
 #287152  av Marcus
 
Dette blir jo utrolig bra 8)

Har noen spørsmål:
Når du borrer opp blokka for å skifte til overdimensjonerte stempler, så blir jo volumet større. Da har du jo mulighet til å øke drivstoff-/luftmengden, men er det vanlig å øke dette etter borring? Jeg vil anta at effekten økes likevel da stemplene er større?

Og hvis du skal øke mengden, da må du vel skifte ECU, og evnt. andre ting?
 #287154  av Master
 
Hei.

Når man borrer opp en sylinder så er det for å få vekk mange år med slitasje slik at sylindrene blir helt runde og fine og så godt som nye igjen. Etter at man har borret går man over med et honeverktøy som lager ørsmå riper i sylindrene slik at stempelringene skal få slitt seg til sylinderveggene for å oppnå best mulig tetning.

Originale MR2 turbo stempler er 86mm i diameter. De nye stemplene jeg skal ha inn er en halv millimeter større(altså 86,5mm) i diameter. Dette er ikke noe som vil gi noe merkbart større sylindre som trenger/får inn mer luft/bensin. Du tenker kanskje på et såkalt "stroker-kit" som består av en annen veiv, andre råder og andre stempeler som gjør at stemplet "går lengre ned" i sylinderen og dermed gjør sylinderhøyden i hvert slag større. Dette vil føre til at man får plass til mer luft (mer cc) i sylindrene og vil absolutt gi en effektøkning.

Uansett så måler luftmengdemåleren til en hver tid hvor mye luft motoren trekker til seg, så original ECU vil fungere helt fint på en overborra motor.

HÃ¥per dette klargjorde litt for deg :wink:
 #287725  av Master
 
NÃ¥ starter monteringa!

Kom ikke så langt i går da det viste seg at NR3 rammelager var av den tynne typen som de andre 4 lagrene er. Hadde greid å bestillt feil :oops: Men Toyota skaffer en oppover til tirsdagen så da kommer veiva og stemplene på plass!

I går fikk vi montert sammen stemplene og rådene til hverandre, målt klaringene på stempelringene og filt dem til specs (0,40mm på nr1 og 0,50mm gap på nr2. Wiseco) samt montert på stempelringene. Fikk liksom ikke gjort mere da det første jeg skal begynne med å montere er feil! Jaja. Får begynne med litt bilder.. Mer kommer på tirsdag!

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
 #288211  av Lørnings
 
Ser bra ut dette, blir nok en god og holdbar motor tilslutt! :wink: Honing av sylinderne gjøres forresten fordi at det skal legge seg en smørende oljefilm på sylinderveggen. Derfor skal ripene gå i kryss med en vinkel nærmest mulig 60grader(HVis ikke jeg husker feil :wink: )
 #288255  av Master
 
I dag plukka jeg og en kompis ned bensintanken og satt inn Walbro pumpa. Kosa oss fælt i sola ja! :D må vel begynne å montere boostkontroller og bredbåndslambda snart også....

Flere monteringsbilder:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
 #288321  av jonarnes
 
Kanskje litt seint nå men...
Leste i Norsk Motorveteran at en med fordel kunne sparaye på kopperpasta på topppakningen før montering.
Det gjorde jeg med min. Fulgte boka kan du si, er jo veldig greie toyota sine bøker.
 #289201  av Master
 
Okei da har vi stått på et par dager og fått til veldig mye. Motoren er nå 99% komplett ferdigmontert. Nå gjenstår det bare å smekke den på plass i bilen, noe jeg regner med skal gå fint i løpet av morradagen. Har nettopp vært og gjort klart før montering med å koble opp Blitz'en og AEM uegoen. Må få laga et nytt eksosmanifold deksel for å skjule den rustklumpen der... heh

Så forhåpentligvis blir det oppstart i løpet av morradagen! Krysse fingrene... :)

bilder: (sorry mobilkvalitet) kamera er ikke akkurat det første man tenker på nå på tampen... :roll:

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde