TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Turbo anbefaling, 3S-GTE, ST205

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #286466  av Tomera
 
Hei.
Driver og tenker litt på motorbygging i Celicaen. Prøver og skaffe meg en oversikt over deler jeg trenger, og hva som passer best, til mitt formål med bilen/motoren.
Er ute etter en turbo som klarer og lever ett litt bredt register, og opp mot 450-500 hk.
Hva bør man gå for? Noen anbefalinger?
Er ute etter at bilen skal kan brukes, og at turboen bør ha litt og gå på, før man makser den ut.
 #286656  av Tomera
 
Larsen skrev:Hvis du skal ha bredt register så er vel garret gt 32 eller 35.
http://www.atsracing.com har jo et godt utvalg, med ferdig turbokit som passer denne motoren.
Okei, takker så mye.
Undersøkt litt rundt Garret GT28, men lurer på om denne blir litt liten.

Ser ut til at disse gutta henter 550 + hk med GT32. En slik må da holde til mitt bruk?
Trengs det flow prep på disse?
Fåes det adapterplater så de passer på orginal eller Aussie (tilpasset CT20) manifold?
 #286671  av Larsen
 
Tomera skrev:
Larsen skrev:Hvis du skal ha bredt register så er vel garret gt 32 eller 35.
http://www.atsracing.com har jo et godt utvalg, med ferdig turbokit som passer denne motoren.
Okei, takker så mye.
Undersøkt litt rundt Garret GT28, men lurer på om denne blir litt liten.

Ser ut til at disse gutta henter 550 + hk med GT32. En slik må da holde til mitt bruk?
Trengs det flow prep på disse?
Fåes det adapterplater så de passer på orginal eller Aussie (tilpasset CT20) manifold?
Nja, jeg så en ganske kjent bygger på mr2oc som hentet ut rundt 600 på gt35. Det er jo flere variasjoner av eksoshus på disse så spooler kan jo variere med valget av eksoshus. De trenger garantert ikke å flow preppes(bortsett fra å matche flensene slik at det ikke blir en skarp kant), men motorern bør jo gjøres klar for å tåle en slik turbo da.

Du får vel flenser til begge to turboene slik at du kan sveise overgang. Litt være er det å få laget downpipe. Men sjekk ATSracing De har manifoil og dp til den turboen.
 #286674  av Tomera
 
Larsen skrev:
Tomera skrev:
Larsen skrev:Hvis du skal ha bredt register så er vel garret gt 32 eller 35.
http://www.atsracing.com har jo et godt utvalg, med ferdig turbokit som passer denne motoren.
Okei, takker så mye.
Undersøkt litt rundt Garret GT28, men lurer på om denne blir litt liten.

Ser ut til at disse gutta henter 550 + hk med GT32. En slik må da holde til mitt bruk?
Trengs det flow prep på disse?
Fåes det adapterplater så de passer på orginal eller Aussie (tilpasset CT20) manifold?
Nja, jeg så en ganske kjent bygger på mr2oc som hentet ut rundt 600 på gt35. Det er jo flere variasjoner av eksoshus på disse så spooler kan jo variere med valget av eksoshus. De trenger garantert ikke å flow preppes(bortsett fra å matche flensene slik at det ikke blir en skarp kant), men motorern bør jo gjøres klar for å tåle en slik turbo da.

Du får vel flenser til begge to turboene slik at du kan sveise overgang. Litt være er det å få laget downpipe. Men sjekk ATSracing De har manifoil og dp til den turboen.
Såpass. Er selvfølgelig ment på en motor med smidd innamat, andre kammer, dyser osv. Er ikke bare ett turbobytte. Ser man får tre forskjellige eksoshus til denne. Hva bør man velge til gatebruk og maks 500 hk? (Optimistiske)
DP får jeg laget. Så det er ikke noe problem. Men skal deffinetift sjekke ut manifolden de har til salgs.
 #286676  av Larsen
 
Tørr ikke å anbefale deg noe, men velg altid den minste turboen som kan gi deg det målet med hk du er ute etter (med mindre du har planer om å oppgradere senere da). Mr2 primeren har noen veldig fine artikler med tanke på litt kunnskap angående valg av turbo, map, trim og eksoshus.
http://www.mrcontrols.com/primers/primers.htm
Uansett så må du nok vente deg at turboen ikke begynner å lade særlig før etter 3000rpm med det målet du har satt deg.

Hvis du ikke skjønner den så kan du eventuelt legg til Msn addressen min så skal jeg prøve å forklare.
 #286685  av Tomera
 
Takker så mye!
Skal sette meg ned og lese litt i kvellinga.
Driver og pusser opp hus for tiden, så blir travle dager.
Prøver og skaffe meg oversikt over hva som er på markede av motordeler nå. Tenker da på kammer, dyser osv. Så mulig det kommer flere spørsmål til deg etterhvert :)
 #286701  av ivers
 
til denne effekten og et kurant register ville jeg ha gått for gt3076r (ca 525hk maks) eller gt3082r (ca 550+ maks). eksoshusene du får valgt mellom (0,63 - 0,82 - 1,06 A/R) gjør forskjellen på registeret på turboen. Det minste eksoshuset (0,63 A/R) gjør at du får raskere spool-up tid, mens det største gjør toppeffekten høyere. Du kan lese mer om dette på http://www.turbobygarrett.com
 #286702  av ivers
 
Tomera skrev:
Larsen skrev:Hvis du skal ha bredt register så er vel garret gt 32 eller 35.
http://www.atsracing.com har jo et godt utvalg, med ferdig turbokit som passer denne motoren.
Ser ut til at disse gutta henter 550 + hk med GT32.
gt32 er ikke god for mere enn maks ca.420 hk
 #286703  av ivers
 
Tomera skrev: Undersøkt litt rundt Garret GT28, men lurer på om denne blir litt liten.
GT2876r med 0,82 A/R eksoshus klarer å levere til 480 hk. Mens den jeg har (gt2871r med 0,63 A/R eksoshus) blir for liten for et slikt prosjekt.
 #286741  av Tomera
 
ivers skrev:til denne effekten og et kurant register ville jeg ha gått for gt3076r (ca 525hk maks) eller gt3082r (ca 550+ maks). eksoshusene du får valgt mellom (0,63 - 0,82 - 1,06 A/R) gjør forskjellen på registeret på turboen. Det minste eksoshuset (0,63 A/R) gjør at du får raskere spool-up tid, mens det største gjør toppeffekten høyere. Du kan lese mer om dette på http://www.turbobygarrett.com
Etter det jeg har lest meg till og undersøkt, vill en gt3082r med A/R 0,82 være ett bra valg.
Hvor høyt stabilt trykk vil en slik klare og lever, og fortsatt være holdbar/pålitelig?

Takker for svar btw!
 #286747  av ivers
 
Tomera skrev:
ivers skrev:til denne effekten og et kurant register ville jeg ha gått for gt3076r (ca 525hk maks) eller gt3082r (ca 550+ maks). eksoshusene du får valgt mellom (0,63 - 0,82 - 1,06 A/R) gjør forskjellen på registeret på turboen. Det minste eksoshuset (0,63 A/R) gjør at du får raskere spool-up tid, mens det største gjør toppeffekten høyere. Du kan lese mer om dette på http://www.turbobygarrett.com
Etter det jeg har lest meg till og undersøkt, vill en gt3082r med A/R 0,82 være ett bra valg.
Hvor høyt stabilt trykk vil en slik klare og lever, og fortsatt være holdbar/pålitelig?

Takker for svar btw!
har absolut ikke peiling, men vil tro at turboen klarer 1,8-2 bar og fortsatt være nokså pålitelig, alt etter behandling sefølgelig.
 #286751  av Larsen
 
Regner med at det er 3582r du sikter til...
Ut ifra kompressormappet så man at disse turboen er designet for å kjøre på opp mot 2.3 bars ladetrykk konstant.
 #286754  av Tomera
 
Larsen skrev:Regner med at det er 3582r du sikter til...
Ut ifra kompressormappet så man at disse turboen er designet for å kjøre på opp mot 2.3 bars ladetrykk konstant.
Hmm, jeg sikta til 3082r..
Vet ikke hva ivers sikta til da?
 #286768  av Larsen
 
Tomera skrev:
Larsen skrev:Regner med at det er 3582r du sikter til...
Ut ifra kompressormappet så man at disse turboen er designet for å kjøre på opp mot 2.3 bars ladetrykk konstant.
Hmm, jeg sikta til 3082r..
Vet ikke hva ivers sikta til da?
For etter hva jeg kan se så har ikke garret noen turbo med de spesifikasjonene.