TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Girkasse ødelagt? 3s-ge

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #270733  av perchr

Hei, var akkurat ut å kjørte nå, og lå bak ei bil og pressa ei stund, så endelig ble det langstrekke og jeg skulle kjøreforbi.. Dette var i 70 sone, og vi kjørte kanskje i 60. Så jeg girte meg ned i 2. og skulle kjøreforbi, jeg peisa på og skulle putte den i 3. , men da føltes det nesten som den hoppa ut av gir ellerno, og jeg mista alle gira untatt 3...

Girspaka føles nå helt laus ut fram og tilbake, men går ikke ann å flytte fra side til side, altså 1. og 2. eller 5. og rev. Litt rart, hørter ingen ulyder eller noe. Den er bare låst i 3. og girspaka er laus.

Noen som har peiling på hva som kan ha skjedd? Er det girkassa som har tatt kvelden? Jeg kan vel ikke være så heldig at det bare er giroverføringa el.?

Må vel se og få istand 323 gtx'en nå går jeg ut ifra :roll:

#270741  av CelicaTurbo

Det er mer vanlig at girkabelen ryker selv om jeg ikke forstår hvordan det er mulig. Men, det første jeg ville ha sjekket var at begge kablene er festet skikkelig både i spake og på girkasse. Det er gjort på to minutter å vippe opp dekselet rundt spaken og se der, og tittet ned på girkassen fra motorrommet og se at begge kablene sitter skikkelig der. Om alt ser greit ut der så får du få hjelp av en kompis som beveger på girspaken mens du titter på girkassen for å se at vekslerne der blir flyttet tilsvarende.. skjer ikke det, så har du et kabelbrudd..

#270743  av perchr

Hm, okey.. Jeg vippa opp dekselet rundt girspaka og sjekka med en gang, og så ikke no misstenkelig der.. Begge de stagene satt på, og det ene beveget seg fint i og ut av den hylsa.. Det andre staget der fikk jeg ikke testa, siden det satt bom fast.. Fikk jo somsagt ikke til å flytte spaka sideveis! Hva kan forklare det forresten?

Men det er mest sannsynelig noen plass i giroverføringa feilen ligger da?

Går det ann å si noe om hvilke symptomer det hadde vært hvis girkassa har gått? Ville det ikke komme no ulyder ellerno i såfall?

#270749  av Larsen

Høres ut som du har noen problemer med gir wirene ved innfestningen til girkassen. Du kommer til de fra undersiden av bilen og ses ganske lett.

#270763  av Kristian

Skjedde det samme med meg på min gamle mr2 , den sto låst i giret og jeg kom meg ikke opp bakken hjemme:( hehe
Det var girwaieren som var gått til he**ete!
 #271243  av hugomidt

treng du kasse så pm meg...

#271270  av Mr2Even

Jeg har også en kasse du kan få billig.. :wink:
 #287160  av perchr

Får vel oppdatere her, så for de som lurer var det ene girkabelen som hadde røket tvers av ved overgangen mellom wire og staget på girkassesida! Fjerning/bytting av denne er forresten noe av det letteste jeg noen gang har fiksa på ei bil! Det var av med rundt 10 skruer inni bila til deksler, fester osv, og et klips og en pin i motorrommet! :D