TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Montere turbo pÃ¥ 3s-ge

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #288041  av Kjetil84

Skal igang med å montere turbo på 3s-ge motoren min, og trenger litt veiledning!

Bilen er en carina e gti, men håper dere har forståelse for at jeg poster den i celica forumet, da det ikke har noe med selve bilen å gjøre (tror jeg)!

For ca 2år siden vurderte jeg å bytte motor til 3s-gte, men har nå slått dette fra meg (både fordi det er komplisert, og fordi motoren som sto til salgs er vekk)
viewtopic.php?f=56&t=14540

Jeg skal nå igang med å skaffe meg deler, og lurte på om noen kunne rettlede meg litt!:)

#1. Har sett meg ut en billig pakke med grenrør og down-pipe
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 0020594489
Men vil dette passe på en 3sge motor? noen sier det gjør det, andre sier det ikke gjør det!

#2. Når det gjelder selve turbo'en så frister jo fensport sin Stage 1 CT26, men er jo litt i dyreste laget synes jeg:
http://www.fensport.co.uk/partsfiles/st185tuning.htm

#3. Har jo billigere CT26 turboer på ebay, men er disse like gode? og hva er egentlig gjort med "Stage 1" for å at den gir mer hestekrefter?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CT26-172 ... dZViewItem

#4. Av andre ting som må gjøres er det jo intercooler:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/MR2-MR-2 ... dZViewItem

#5. Olje til turbo? hvordan gjøres det på orginale 3s-gte? finnes det adaptere til oljefilteret med uttak og innløp til turbo?

#6. Når det gjelder å få ned kompen hadde "Tomera" her på forumet en god ide, med tykkere topp-pakning (selv vurderte jeg nye stempler, men det var dyrt)
Hvor får jeg tak i tykkere topppakning?

Takker på forhånd!
 #288042  av kvassheim

Dette er jeg redd blir en komplisert affære..
Vi hadde et turboprosjekt for noen år siden, der vi hev på to topp-pakninger for å få ned kompresjonen..
Husk at hvis du har tykkere topp-pakning, vil du øke avstanden mellom veivjulet og kamdreva, noe som resulterer i ujevn gange på kammene = ikke bra..
Det enkleste er jo uten tvil å handle frontcut 3S-GTE og flytte over alt..
Dessuten, Hvis du turboilader en moto som har gått et stykke, er det nok noe tvilsomt at den rett å slett tåler det..
mass frontcuts og motrer å få tak i, hør med toypart, egon, trs autoteknikk etc :wink:

Eller du kan bare kjøpe deg en gt4 :twisted:
 #288043  av Kjetil84

joda, men er like greit å bygge selv først, hvis motoren ryker, kan jeg alltids kjøpe meg en 3s-gte motor etterpå!:P

Men er det mer fornuftig å bytte stempler istedenfor tykkere toppakning?

Jeg ser de selger forskjellige toppakninger på fensport (1.0mm og 1.6mm), så det kan vel ikke være SÅ galt om du skjønner?
 #288097  av Larsen

Kjetil84 skrev:joda, men er like greit å bygge selv først, hvis motoren ryker, kan jeg alltids kjøpe meg en 3s-gte motor etterpå!:P

Men er det mer fornuftig å bytte stempler istedenfor tykkere toppakning?

Jeg ser de selger forskjellige toppakninger på fensport (1.0mm og 1.6mm), så det kan vel ikke være SÅ galt om du skjønner?
Det beste er hvis du kan få tak i lav komp stempler fordi da tåler motoren mye mer enn med tykker pakning, men tykker toppakning går også. Hvis du skal ha noe særlig ladetrykk vil jeg anbefale deg å gå ned under 9:1 i komp.

Men hvis du tenker fornuftig så er en 3sgte motor billigere enn en turbo ladet 3sge.
 #288125  av Kjetil84

Turbo, intercooler kit, grenrør og "nedrør" går jo for 3200kr på ebay (pluss forsendelse og bidrag til stoltenbergs feriehytte)

Så mangler jeg stemper, løsning på oljen og evt dumpventil e.l....noe jeg har glemt?

Såklart blir det en del ekstra (som alltid) men tror det er minst like mye arbeid med å bytte hele motoren (med tanke på ledningsnett osv)

Eneste jeg trenger å gjøre er vel å koble ut map-føleren?
 #288168  av Morten

Kjetil84 skrev:....noe jeg har glemt?
dimensjonering av bensinsystem, og en form for kontroll over bensinmengde og tenningstidspunkt ser det ut som om du pent har hoppet over i oppsummeringa di. Muligens clutch og, litt avhengig av hvor mye effenten er tenkt å økes med. :wink:

Kjetil84 skrev:Eneste jeg trenger å gjøre er vel å koble ut map-føleren?
Eeehhh...... Det eneste du oppnår med å koble ut map-føleren er at motoren ikke vil gå skikkelig ettersom det ene av to hovedsignaler som orginal hjernen bruker til å kalkulere bensinmengde og tenningstidspunkt plutselig mangler. :roll: Dette vil på ingen måte hjelpe i dette turboprosjektet.
 #288169  av Kjetil84

Fikk akkurat samme leksa av en annen jeg snakket med nettopp!:P

Men takk for svar!:)

Hvis jeg får tak i motor, så går jeg nok for det da! Men finner ingenting tilgjengelig på nett i norge for øyeblikket, men skrik ut om noen vet om en!

Den motoren jeg nesten skaffet meg, var komplett med turbo, ecu og ledningsnett, er det alt jeg trenger? eller trenger jeg diverse andre ting som ikke sitter på motoren som jeg kun får med i front-cuts?

Jeg er ikke noen mekaniker, men liker å lære og lærer fort, og har skrudd en hel del på motoren fra før, så skal nok klare å gjennomføre det med litt hjelp og litt lesestoff. Men som jeg har bevist, så har jeg ikke god peiling på selve konseptet med å montere turbo, men det ordner seg!:)

Ellers lurer jeg litt på hva det er å hente på kvasse kammer og chip? altså i tillegg til effektanlegg og luftfilter,, vet det ikke er stort å hente da, men er det noen som har dyno måling av en trimmet celica gti (uten turbo)?
 #288180  av Morten

Ikke misforstå meg. Jeg mente ikke at tingene jeg nevnte var "deal-breakere" og at du skulle styre unna pga de, kun at det virka som om du hadde oversett betydninga av de (og muligens burde lese deg litt opp på motorstyringer så du kan gjøre ting riktig med en gang). :wink:

Syns helt ærlig det er på tide noen bygge turbo på 3sge jeg, det er ikke så pinglete motorer som mange skal ha de til. :mrgreen:

Er det 156hk eller 175hk versjonen du har i din?
 #288188  av ThorT18

Er vel den på 156hk. :) Har selv en 3S-GE, og har bestandig ventet på at noen skal bygge turbo på denne motoren :P Det er jo helt klart ikke noen lett jobb, og blir nok ikke det billigste alternativet, men har vært interessangt å se om noen har fått dette til :roll: Dette temaet er jo stadig oppe, men alle er veldig rask med å stille seg kritisk til dette. Bygg turbo :D