Gt4WRC skrev:jeg stilte opp trykket på min gt4 til 1,2 bar, men et par husk veldig viktige ting: Jeg måtte ha større bensinpumpe, den jeg hadde klarte ikke levere nok. Dysene ble maxa ut på 6300 rpm, (gikk på 100%!!) så jeg måtte også ha større dyser. Orginalt har en 3sgte 3.gen 540 cc dyser. Jeg gikk opp til 800cc. En annen ting som må byttes er map sensoren. Den orginale map sensoren er en 2 bar map sensor, det vil si at den takler 1 bar ladetrykk. De er laget sånn at du må trekke fra 1 bar på map sensoren for å se hvor høyt ladetrykk den takler. Jeg bytta til en 3 bar map sensor, så den takler da 2 bar ladetrykk.
Har var det mye rar info syns jeg... Orgial MAP sensoren på 3.gen er en 2,5bar sensor (maxer ut ved ca 1.5bar ladetrykk), ikke en 2bar som du skriver her.
På orginal ECU går dysene på 100% på "høyt" trykk og turtall, ikke nødvendigvis fordi dysene er for små, men fordi ECU'ens oppsett fra toyota sier at det skal den gjøre for å beskytte motoren (den er jo også utenfor arbeidsområdet der den er ment å brukes). Om du sjekker med en bredbåndslambda vil du se at den går alt for rikt i dette området og derfor ikke egentlig hadde trengt de 100% åpningstidene rent effektmessig.
Å bytte til større dyser og annen MAP sensor hvis du fortsatt kjører på orginal ECU (uten noen form for korrigering) vil heller ikke føre til annet enn at motoren overhodet ikke får riktig hverken bensinmengde eller tenningstidspunkt lengre.... Jeg regner med du har en eller annen styring på dette installert, selv om det ikke kommer direkte frem fra hvordan du ordlegger deg?
-------------------------------------
'72 Celica (RA21/TA22)
Solskinnscruiseren
'94 MR2 Turbo (SW20)
Lillegul
'87 Corolla bane/leke prosjekt (AE86)
Hachi'n
'83 Starlet (KP61)
Sølvpilen
'90 Starlet arbeids/vinter go-cart (EP81)
'83 Starlet delebil/impulskjøp (KP61)
'73 Datsun 240Z