TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• tuning modul med 10% mer hk..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #288122  av GhostRider88

så denne tuning modulen på qxl og visstnok øke antall hk med opptil 20hk.. er dette mulig for 99kr?

her er litt fakta om den:

- Høyere toppfart og akslerasjon!
- Normalt 5 til 20 HK økning i motoreffekt!
- Ingen økning i drivstoff (faktisk noe minskning)
- Meget enkel å montere (5-10 minutter)
- Detaljert monteringsanvisning på Norsk

Modulen festes på luftinntakstemperatur (IAT) sensor kontakten på bilen din, eller kjølesensor (CTS) kontakten. Er du usikker på om din bil har IAT eller CTS sensor (og evnt. hvor den sitter) se bilens manual, eller ta kontakt med ditt merkeverksted. Det følger også veiledning med modulen ang. hvor sensorene sitter. Modulen passer stort sett alle bensin biler uten turbo produsert etter 1988, men kan også brukes på eldre biler så lenge den har IAT eller CTS sensor. IAT er foretrukket.

er det IAT eller CTS sensor på 92 mr2 mk2 gti? og er dette noe som krever mye arbeid for å montere?
Ser nesten usannsynlig lett ut .

Link til produktet:
http://www.qxl.no/accdb/viewItem.asp?ID ... nguageNR=0
 #288126  av FireWalk

Nå vet jeg ikke noe om hvordan akkurat denne duppeditten fungerer. Men jeg kan si på generelt grunnlag at 99% av alt slikt som selges på qxl og ebay osv er bare tull. og 10% mer hk skal jeg love deg at du ikke får ut av en NA med en slik sak. Det hadde betydd at du fikk 15,6 hk mer! Noe jeg ser på som helt urealistisk med mindre ecu var helt elendig programert fra fabrikk. Jeg hadde ikke giddet å kaste vekk en hundrelapp på dette her.

Det at den kobles på temperaturgiverene sier meg at den kun inneholder en motstand av et slag slik at den manipulerer signalet til ECU slik at ECU muligens magrer ut blandingen litt. Kald luft har mer densitet enn varm luft og bensinmengden justeres utifra det.

På MR2 er imidlertid ECU veldig godt "tunet" fra fabrikk, så det er veldig lite å hente ved å tukle med mapene på den. Når sant skal sies så går disse bilene litt rikt orginalt, men det er en grunn til det. Og erfaringsmessig så vil det ikke ha så mye å si for effekten om du magrer ut blandingen marginalt fra eller til. Du skal drukne motoren ganske godt før det begynner å gå utover effekten. De fleste trimmede biler går forholdsvis rikt for å kjøle ned motoren og for å forhindre tenningsbank uten at det struper ned effekten av den grunn.

Det sies at man får litt mer (marginalt) effekt av å kjøre magrere. Men her snakker vi om så liten forandring i bensintilførsel at det ikke er verd pengene rett og slett. De fleste biler kjører ganske magert på cruising og pøser gjerne på litt mer bensin under akselrasjon. Husk at hjernen er programert av ingeiører over lang tid og er perfekt kalibrert til akkurat din motor. Hvorfor tukle med det oppsettet med mindre du skal modifisere motoren kraftig?

Jeg har holdt på i 2 år med forskjellige datasprut og programert dem fra grunnen av opp for å få bilen til å gå best mulig og så tett opp til orginalt som mulig. Etter dette må jeg bare ta av meg hatten for Toyota Ingeniørene som har programert den orginale ECUen og fått motoren så perfekt tunet som de har. For det er IKKE lett å tune en motor 100%. De fleste sier seg fornøyd med rundt 90% av orginal "oppførsel" fra motoren.

Ang denne modulen så er Det mulig at dette kan ha en marginal effekt på visse biler, men jeg tror desverre ikke at MR2 NA er en av dem.

Om du vil ha litt mer effekt så tror jeg nok at du heller kan forsøke å avansere tenningen ved å justere fordeleren litt vil gi en mer garantert og sikrere gevinst. Og det er i tilleg helt gratis.

Men husk at selv om du får 1,2,3,4,5 hk mer så vil du i realiteten ikke merke noe til dette. Så jeg hadde ikke giddet personlig :)

Nå har jeg holdt på og modifisert min 3s-gte motor ganske lenge. Og når man gjør forandringer og ser økninger på 20-30 hk og man ikke klarer å merke noe spesiell forskjell fra eller til når man tester bilen etterpå så hadde jeg ikke giddet å løfte så mye som en finger for å få to tre ekstra HK! :)

Men det er meg.. he he..
 #288129  av FireWalk

jeg kan forøvrig legge til at når det gjelder "alle?" de som har kjøpt slike produkter og kan sverge på at bilen blir kjappere så har det nok med det psykiske å gjøre. Det er vel derfor disse produktene faktisk blir solgt også.

Når man setter på et produkt og virkelig helhjertet tror at dette skal gi mer effekt, så overbeviser man seg selv om at bilen faktisk går bedre etterpå. Selv om den kanskje i værste fall i realiteten gjør det motsatte.

Det er en form for selvhypnose.

Disse tenningsmodulene f.eks, som du kjøper på ebay som kobles mellom coil og fordeler og som lover sterkere gnist og 10 hk ekstra: du kan oppnå det samme med å bare løsne tennpluggledningene litt fra pluggen slik at de ikke står riktig helt nedpå. Dermed blir det dårlig kontakt og coilen må transformere opp mer spenning for å få gnisten til å slå over. Disse modulene funker på samme måten: det er en leder som er kuttet en halv mm. eller noe, slik at coilen må transformere opp mer spenning. Så ja, det har jo en funksjon. Men gir det noen gevinst? Nei.. Da kan man heller kjøpe seg tennkabler med mindre motstand i, eller nye plugger. Dessuten sliter det jo mer på tenningsystemet med en slik modul, akkurat som at en vil slite motoren mer om en kjører for magert over tid.
 #288150  av GhostRider88

hjertelig takk for svar.

var vel egentlig det jeg også trudde, så jeg (som deg) legger ikke 100kr på bordet for noe som tilnærmet ikke gir noe effekt.
Det som hører for fantastisk ut for å være sant, er som regel det ;)
 #288157  av ArildM

2 Ting en alltid må huske på:
If it aint broke dont fix it!
Hvis det høres for godt ut til å være sant, er det som regel det.

Kommer langt med disse 2 8)
 #288161  av GhostRider88

ArildM skrev:2 Ting en alltid må huske på:
If it aint broke dont fix it!
Hvis det høres for godt ut til å være sant, er det som regel det.

Kommer langt med disse 2 8)

hehe signerer den 8)
 #288172  av marlboro1310

dette er bare forbanna tull...har kjenninger som har prøvd slikt piss, de jobber med motorer til daglig og har testet sine "utprøvde biler" i benke og hist og pist etter denne "tuninga"...tuning til 99kr, Nilletuning kaller jeg det.

Nei enten er det real turbo power , eller no turboshit just real power....ferdig med det. :D done deal...
 #288203  av GhostRider88

marlboro1310 skrev:dette er bare forbanna tull...har kjenninger som har prøvd slikt piss, de jobber med motorer til daglig og har testet sine "utprøvde biler" i benke og hist og pist etter denne "tuninga"...tuning til 99kr, Nilletuning kaller jeg det.

Nei enten er det real turbo power , eller no turboshit just real power....ferdig med det. :D done deal...
Holder meg til no turboshit just real powe med mongoos effektanlegg og replacement-cat ;)
 #288238  av ArildM

Haha

NAAAA i :mrgreen:
 #288281  av Johnny_Bravo

inzane2012 skrev:jeg tror det hadde vert mer morro med en mr2 med 300 NA gamp enn en turbo med 300 ponnier;)
Kommer helt ann på hvordan du har satt opp motoren din det.

Fordelene med NA er at det er mer sprut med en gang du trykker på gassen men mye lavere dreiemoment
På Turbo biler har du turbolag (man kan gjøre en del for å minske denne) men nå turboen slår inn så har den dreiemoment som går på utsiden av en NA. Nå snakker jeg om to like motorer med og uten turbo. Som f.eks. 3sge og 3sgte
 #288296  av marlboro1310

300bhp er fun-as-hell-material med eller uten turbo... :D
 #288305  av GhostRider88

Må si det er vanskelig å bedømme hva som er moroest å kjøre av en bil med og uten turbo. Har selv vært så heldig å sitte på med en godt trimmet supra (Vaa) og en corvette bigblock 69 modell og det er to vidt forskjellige følelser du sitter med etter at man har vært med på et realt drag 8) På supraen var det en skikkelig kick og du ble trykt bak i setet... kan sammenlignes litt med takeoff i fly.. Mens på corvetten så var det et gjevnt drag hele veien og man følte hvor mye dreiemoment det vat i denne bilen.. og ikke minst var lyden med på å forsterke denne følelsen.. helt fantastisk hærlig lyd! :!:

begge deler, både NA og turbo er underholdenes, hver på sin måte :)

Litt offtopick.

hvor mye hk henter man ca på RE-cat og mongoose effektanlegg? har hørt mye så er veldig usikker.
 #288653  av OrIoN89

Det der ser ut som en vanlig motstand. En kvart watter, som er inkapslet i porselen, og har fått en klistrelapp på seg. :P Tror det vil hjelpe minimalt, ellers tror jeg det hadde vært standard på alle biler, om en så enkel ting kan hjelpe på ponniene. Isåfall vil det som nevnt over, neppe gi noen forbedret levetid på det elektriske.