TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• bremseveske

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #28884  av hobnob

på bremseveskeholderen min så står det at jeg bare skal bruke dot3 bremseveske... men det har ikke jeg kommet over, de fleste bensinstasjoner har dot4 og dot5.1

hva er egentlig forskjellen?
dro på toyota for å kjøpe bremseveske der, siden de troligens vet best om bilen min, men der fikk jeg dot4 veske.. han sa det ikke skulle ha noe å si, jeg spurte også på om det var bra og blande dot3 og dot4 bremseveske, men det trodde han ikke hadde noe å gjøre

noen som har noen innspill på dette?

og det at jeg må fylle på bremseveske regner jeg med er et tegn på at klossene begynner og bli slitte, så de må byttes snart!

og som alltid takk for alle svar

#28889  av CelicaGT

Forskjellen på væskene er vel igrunn kokepunktet på væska.
Skal du ha bilen på bane og kjører med dot3 bremsevæske, vil denne lettere koke når du har bremsa litt hardt. Og ved koking blir d nett som å bremse med masse luft i bremse systemet (ikkje kjekt...tru meg!!!)

Sjølv blander eg aldri forskjellige typer bremsevæske, oljer,kjølevæsker....

#28901  av The Doctor

Jeg jobber på Jeco MC i oslo.
Når vi selger bremseveske til sykklene så får dem DOT 5,1. Shell sier at DOT 5,1 dekker hele dot skalan. Uansett nesten på hvordan DOT det står på beholderen så skal DOT 5,1 være best. Og hvor viktig er ikke bremsene på en R1 f.eks??

#28902  av The Doctor

kan ikke tenke meg at systemene er så veldig forskjellig på bil som på sykkel. utenom størrelse og mengde!

#28917  av erling

Er likegreit å bytte all væsken, en grei ting å gjøre sånn hver 2-3. år for å holde kondensen borte. Dot 4 holder greit til vanlig bruk. :)

#28920  av hobnob

så da er det sånn at dot5.1 er bedre en dot3 bremseveske?
synes nå det er litt rart i og med at det står use only dot3 brake fluid på beholderen.. mens det man finner rundt på bensinstasjoner er som regel 5.1 eller 4, altså en bedre bremseveske?

#28922  av chris

Statoil selger bare Dot3 bremseveske da.. og på beholderen står det Dot3 only.. :)

#28923  av MR2turbo

Jeg kjører med dot4 bremsevæske, men bytter hvert år..
Og bremsene mine fader ved 750 grader, så jeg vil tro at det holder for de fleste, om man ikke har no racing oppsett..
Normale orginal-bremser fader ved 250-300 grader så det holder den hvertfall...

#28924  av 2fast4u

hobnob skrev:så da er det sånn at dot5.1 er bedre en dot3 bremseveske?
synes nå det er litt rart i og med at det står use only dot3 brake fluid på beholderen........
Høyre Dot nr. er bedre væske (kokepunkt bla.)
Det at Toyota har merket denne beholderen med ..Use Only Dot3.. betyr vel egentlig at du ikke skal bruke væske med lavere Dot nr.
I verkstedhåndbøker (og noen instr.bøker) står det ...... Dot3 eller bedre....
Mener at de fleste merkeverksteder kjører med Dot4.
Dot5.1 er jo endre bedre såklart, men den likeste i dag er silikonbremsevæske. Denne væska tar ikke opp fuktighet slik som vanlig bremsvæske gjør. :wink: