TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Ac gass til mkIII

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #289463  av Shaggylaggy

Er det noen her som vet hvor man får tak i det / evt. hvem som gjør dette?
 #289467  av Supramk3turbo

Det er vell mange verksteder som har dette, men om den ikke har blitt konvertert til ny type freon/gass kan det bli litt vansklig. Men bare å høre litt rundt det...Pass på å få riktig gass, ellers vil det kjøle dårlig...
 #289472  av Shaggylaggy

ër nettop det. er ikke konvertert... hva må evt. gjøres for å konvertere?
 #289474  av Supramk3turbo

Du må jo inn med ny kompressor ihvertfall, har aldri gjort dette. Men de nye gassene går på mye høyere trykk...
 #289480  av Fred

Finn deg en som reparerer kjøleskap eller noe, spør om han er villig til å fylle litt R12 for deg en kveld.
Er ikke lovlig å bruke lenger i bil den gassen tror jeg. Så må finne noen omveier for å få fylla den.
 #289485  av Shaggylaggy

Fred skrev:Finn deg en som reparerer kjøleskap eller noe, spør om han er villig til å fylle litt R12 for deg en kveld.
Er ikke lovlig å bruke lenger i bil den gassen tror jeg. Så må finne noen omveier for å få fylla den.
Hørtes lurt ut :D
 #289491  av tojo

Shaggylaggy skrev:
Fred skrev:Finn deg en som reparerer kjøleskap eller noe, spør om han er villig til å fylle litt R12 for deg en kveld.
Hørtes lurt ut :D
Et annet alternativ er r134a (men er jo noe som heter: det gamle er ofte det beste :D )
 #289494  av Supramk3turbo

Ja, men samtidig er det mye bedre kjøle effekt med nyere gasser. Jeg jobbet med ventilasjon tidligere, som automatiker nærmere bestemt..he he, men ventilasjons firmaer har ofte en del liggende, eller bare et kjølefirma. Om du kjenner noen i Gunnar Karlsen, eller kulde å varme service har de sikkert noe til deg. De har utstyr til å fylle på også, så sant det står hva og hvor mye trykk du skal ha på systemet ditt et sted...
 #289508  av Lørnings

Det står i toyota manualen hvor mye gass som skal på..pleier ihvertfall å stå? Måles i gram ihvertfall :wink:
 #289510  av Supramk3turbo

Ja, stemmer nok med gram ja, de veier flasken når de fyller :)
 #289522  av tojo

AC systemtrykk
- Lavtrykk side 1,5 - 2,0 kg/cm2
- Høytrykk side 14,5 - 15 kg/cm2

For utfyllende info:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=AC&P=17

AC påfylling
- Kompressorolje 20cc (Densooil 6,Suniso No. 5GS)
- Gas 650 - 750g

For utfyllende info:
http://www.cygnusx1.net/Supra/Library/T ... ?S=AC&P=28
 #289534  av FS-Styling.no

Bruk Iceon 49, som er R413. Det erstatter R-12. Da blir alt korrekt!

Fredrik, Kjølemontør :D
 #290713  av Sveinung

Prøv Kulde og Varme Teknikk: http://kuldeogvarmeteknikk.no/
Geir i Sande fikset min uten å bygge om og det fungerer veldig bra. Han har en skvett igjen av noe som tilsvarer R12. Unngå R134a om du kan.
 #290720  av Lørnings

Hvorfor skal man unngå r134a?Tror det er det vi har i maskina på jobben, lurte jo på om jeg skulle fylle derfra snart.. men det høres jo ikke ut som jeg burde..??
 #290722  av FS-Styling.no

ICEON 49 har jeg nevnt og det erstatter R-12.... Det får du kjøpt uten problem!!