TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• mr2 turbo speed

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #120202  av funkyfung

heisann, har en mr2 turbo som er importert fra japan og dær er bilene sperret på 180 kmt, hvordan fjerner jeg dette?og kan jeg bruke et europeisk speedometer istedefor for mitt går kun til 180 km/t....blir fart os slik riktig da siden speedometret går opp til 260 der?håper dere sjønner meg hær...hehe....

ole m

#120332  av Morten

Tror europeisk spedometer skal være greit å bruke så lenge du holder deg innenfor samme versjon av bilen. (ikke mekanisk meter på bil med elektronisk eller motsatt)

Angående fartssperra finnes det forskjellige duppeditter som kan kjøpes til det formålet, f.eks. "Greddy Speed Cut Controller" eller "HKS Speed Limit Defencer". Ellers kan du jo prøve det som står i min cut'n'paste nedenfor (har ikke prøvd det selv, men virker fornuftig)

"The speed cut on the gen.III ecu is set at 185km/h
If you cut the wire going to the ecu you obtain 3 results:

1 - no speed cut
2 - turbo VSV no more energized (no overboost = less hp)
3 - check engine ligth will go on when you pass 90-130km/h

So you can't simply cut the wire but you have to feed the ecu with a speed that is less than the real speed.

The 4024 is a frequency divisor; the cost of this chip is less than 1$. It can divide the input frequency from 2 to 128 times.

This is the wiring connection that i have used. I installed this chip 1 month ago and i don't have any problem.

4024 pin #
1 ----> from speed sensor (cut the purple-white wire going on pin 9 ecu E6; 22 pin connector)
2 ----> Ground
7 ----> Ground
12 ----> this is the speed/2 frequency from chip to ecu pin 9 E6; 22 pin connector (other side of the purple-white wire )
14 ----> pin 1 ecu E7; 16 pin connector - don'cut this wire, connect only! (+5v)"

NB! Hvis du ikke har 3.gen må du dobbelt sjekke hvilke pinner du må koble til på ECU'en (speed er på samme, og antar +5v på samme pinne, men best å være sikker)! :wink:

#120350  av CelicaTurbo

...men vær obs på at om det er servostyring på MR2'en så er den drevet av en elektrisk pumpe og effekten av denne er styrt av ECU basert på fartssignalet, og når man da ungår fartsbegrensningen ved å lure ECU til å tro at farten blir lavere så vil du oppleve lavere motstand i styringen pga at servopumpen hjelper deg mer.. normalt vil servoen bidra mindre og mindre til styringen ettersom farten på bilen øker og du forstyrrer den effekten når du gjør det trikset der.. Jeg har aldri kjørt en bil hvor dette er gjort på så hvordan det egentlig føles i realiteten aner jeg ikke, og jeg kjenner heller ingen alternative metoder å løse problemet på enn ved å bytte til en omprogrammert ECU..

#120356  av Christian

Skulle bestillt en slik 4024 sak jeg da, har ikke servo heller, så det spiller ingen trille. Men hva søker jeg etter for å skaffe meg den? Bare "4024 frequency divisor"?
 #289979  av lasse

Drar frem en god gammel en her, noen som har prøvd det med den chipen?
 #290093  av Larsen

lasse skrev:Drar frem en god gammel en her, noen som har prøvd det med den chipen?
Den koster 6 kr + frakt da...