TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Trenger tips om rustne bremseskiver...

  • Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #290179  av Cmon
 
Mamma kjøpte min gamle Golf III, og har nylig hatt den på EU-kontroll.
Eneste innvendig kontrolløren hadde var rust på en bremseskive foran.
Jaja tenkte jeg. En lang kjøretur med en del harde oppbremsinger så er den i orden, men den gang ei.
Når jeg tok en nærmere titt på skiva så ser veg at det er en markert del av skiva som har rust, nemlig ytterste halvdel
Den delen av skiva som er nærmest navet er helt fin.
Det ser nesten ut som bremseklossene tar skjevt, evt at deler av den henger seg opp.

Finnes det noen quick fix på dette, eller skal jeg bare be henne sette den på verksted å bytte skiver og klosser?
 #290182  av lasse
 
Jeg vil tro at calipperen henger, på en 3'er golf er det vel en smal sak å få tak i byttecalipper, hør med christoffersen og bekken i smalvollveien, de fikser nok biffen.
 #290198  av Mr2Even
 
lasse skrev:Jeg vil tro at calipperen henger, på en 3'er golf er det vel en smal sak å få tak i byttecalipper, hør med christoffersen og bekken i smalvollveien, de fikser nok biffen.
Ja men der er det dyrt :) Det billigste er å dreie av skiva litt og slipe klossen litt..
 #290202  av Supramk3turbo
 
Ellers så er jo ikke Skiver, klosser og kalippere det dyreste på denne bilen. Gjør det skikkelig så sparer du masse arbeid. Eventuelt få tak i et rep-kit til kalipperne. Dreie skiver og slipe klossene. Nja, blir vell ikke akkurat optimalt. Dreie skiver går jo ann, men ville nok heller kjøpt et sett nye klosser...
 #290213  av 2r-e-rik
 
er vell ikke noe vits i å dreie av skiver som ikke koster så mye nytt..
regner med at ikke morra di er noen racerbilsjåfør heller.. så hva med å svi av opptil flere hundrelapper på biltema på nye klosser å skiver? det å skifte delene er jo latterlig enkelt det også.. alternativt er jo å finne en som fikser dette rilum.
 #290214  av Larsen
 
Dytt bremseskivene opp i en stor bøtte med vann. Koble til en strømledning til bremseskivene og lag en elektrode som går ned i vannet uten å berøre bremseskivene. Koble til batteriladeren til Elektroden og strøm ledningen. Hell opp i vaskemiddel. Du vil se at det etterhvert begynner å boble opp av bremseskivene (hvis det bobler rundt elektroden så har du feil polaritet) La det stå et døgn, så har du rustfrie bremseskiver.

Alternativet er sterk syre, men det er vansklig å få tak i her i norge hvor alt må være idiot sikkert.
 #290215  av Larsen
 
Supramk3turbo skrev:Ellers så er jo ikke Skiver, klosser og kalippere det dyreste på denne bilen. Gjør det skikkelig så sparer du masse arbeid. Eventuelt få tak i et rep-kit til kalipperne. Dreie skiver og slipe klossene. Nja, blir vell ikke akkurat optimalt. Dreie skiver går jo ann, men ville nok heller kjøpt et sett nye klosser...
Toyota bremseskiver er langt ifra det billigste du kan få tak i. Et komplett sett til mr2en kom på over 6K etter å ha slått av noen prosent hos toyota.
 #290217  av 2r-e-rik
 
Larsen skrev:
Supramk3turbo skrev:Ellers så er jo ikke Skiver, klosser og kalippere det dyreste på denne bilen. Gjør det skikkelig så sparer du masse arbeid. Eventuelt få tak i et rep-kit til kalipperne. Dreie skiver og slipe klossene. Nja, blir vell ikke akkurat optimalt. Dreie skiver går jo ann, men ville nok heller kjøpt et sett nye klosser...
Toyota bremseskiver er langt ifra det billigste du kan få tak i. Et komplett sett til mr2en kom på over 6K etter å ha slått av noen prosent hos toyota.
å det er enda dyrere til supra.. men nå er det faktisk til en 3'er golf det er snakk om å da vokser jo pirat delene på trær...
 #290267  av -magnus-
 
Du trenger nok bare å bytte skiver og klosser. Er vanlig at skivene ruster. Det betyr ikke at kalipperene er defekt. Du merker det fort når du skal presse tilbake stempelet da... :)

Biltema ftw!