TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Problemer med lading

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #28916  av tbergstad

Har fått en feil på celican.. For første gang siden mars ifjor.(da kjøpte jeg den :lol: )
Den har sluttet å lade! Har merka det noen dager, at stereoen ikke har hatt det samme punchet, starteren har gått treigere osv.. men trodde bare det var kulda.
Så igår, jeg og en kompis skulle kjøre å vaske og polere gliset i en varmhall.. På vei dit skulle jeg blinke, og da starta spetakkelet.
En hel drøss med lamper begynte å lyse i dashen, og lysa begynte å bli svakere.. Etter litt sjekking av jording og batteri osv. oppdaget jeg at bilen slettes ikke lader. Snakka med toyota på stjørdal og de mente bestemt at dynamoen var def. Pga av lysa i dashen. (Oljelampa, bremsenivålampa,batterilampa, og noen til... husker ikke)

Lader batteriet nå. skal kjøre den opp til verkstedet vårt,da skal jeg sjekke hvilke lamper som lyser. Men det jeg syns er rart.. hvorfor begynte ikke bare ladelampa å lyse? Har bilen en egen detektor som sjekker om det er dynamoen eller børstene som har gått fløyten?
tror nemlig jeg har hatt dette noen dager nå. Batteriet er et optima yellowtop og bilen brukes lite.
forslag?

#28919  av larsst185

dette kan faktisk skje når dynamoen er gåen.Mye rart kan oppstå når en dynamo er defekt.Hadde inne en hiace idag dær glødinga ikke virka og ingen av varsellysene tentes når tendinga ble slått på.Dynamoen lada fortsatt.,men forårsaka likevel denne.Er vel byttesystem på toyota dynamoer!

#28927  av MR2turbo

litt i samme gate.. en kompis har en sw20 mr2 og har akkurat bytta dynamo, det ser ut til at den lader greit på volt meteret men alle lysa lyser fortsatt... noen som har peil på hva det kan være?

Tbergstad, det er helt normalt at alle lampene lyser når dynamoen ikke virker lenger...

#28952  av Goose

Når det oppstår feil av bilen vil det påvirke elektronikken.
En liten tur innom Toyota for å resete computer og alt er i orden tenker jeg..

Ellers så kan du ta ut efi sikringer eller hva dem heter men ta også kjør mr2en til toyota og reset den..

#28970  av larsst185

hvis det er en st185 så er ikke elektronikken så komplisert at en dynamo defekt vil legge en feil i ecu som påvirker varsel lys i noen stor grad.er vel ikke stort annet en motorlampa som vil lyse om ecu registrerer feil kode

#28973  av MR2turbo

vi har prøvd å resette den.. uten hell... hmmmm.....

#28985  av larsst185

har dere målt ladinga med voltmeter?HVis det er i orden er koblingsskjema og litt tolmodighet neste på lista :) .Kom dette problemet plutselig?

#28996  av MR2turbo

ja den begynner å lade med en gang den har startet..
Får vel prøve å finne ett koblings-skjema...

#29005  av larsst185

om dynamoen lader og er den rette dynamoen til denne bilen (skal visstnok være forskjell på japan og uk spec dynamo),alle sikringer er hele og slikt.er det neppe noe annet en en jordfeil eller annen kontakt leif.Har forhørt meg litt og får samme svar hos de fleste.men har bok på denne bilen på jobb om du trenger det.Kan ta kopi av det du av bruk for!

#29046  av MR2turbo

okei, takk.. flott, skal sjekke opp og snakke litt med han kompisen min.. SÃ¥ kommer jeg tilbake til om vi trenger kopi av koblings-skjemaer.. :)