TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEFA kupèvarmer i MR2

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #28975  av Master

Hallo!

Jeg har vært å kjøpt meg noen defakabler og forgreiningsboks og kontakt for å montere kupèvarmer i MR2'en.. (altså ikke motorvarmer ennå) Er det noen som har noen råd om hvor man skal legge kabler og slikt?

Jeg tenkte å sette den ytre kontakten ved venstre luftinntak (øverst oppi) og prøve å komme meg inn i kupèen på en måte for å få kobla kontakten som varmeovnen skal tilkobles til. Hvor er det lettetst å komme fra motorrom til kupè med en feit kabel uten å måtte borre så mye?

Et annet alternativ er jo å gå fra fronten av bilen og inn i kupèen, men med tanke på videre utbyggelse til motorvarmerelement må jeg nesten ha kablene inn bakfra.

Alle tips/råd mottas med stor takknemlighet.. og RASKT! Er så forbanna kaldt om mårran :?

#28989  av MR2turbo

hvis du løsner teppet på veggen bak førerstolen er det en ganske sto gjennomføring for kabler der... Tror at jeg ville brukt den, jeg...
Bare ta bort den sorte teipen og smør inn ledningen med litt zalo e.l. så dytter du den gjennom.. tørk så reint og teip rundt på nytt med elektriker-teip...

#28998  av Christian

Jeg montere kontakten i siden på fronten min (har sett mange som setter den i luftinntaket forran, oppunder og bak skiltet), legg kabelen forfra, opp i føringsveien(e) under res. hjulet og inn i cupen via føringsveien på passasjersiden.
Det er en under viskermotoren som er ca 2x5cm, passer perfekt til dette siden du da kommer ut rett oppunder hanskerommet :)
Du får også den fordelen at en utvidelse til f.eks Defa auto-warmup blir meget enkel, siden du allerede har et naturlig koblingspunkt rett ved batteriet :wink:

#29000  av jumbo

Jeg har faenskapet montert fremme, og trukket slik Christian beskriver... Jeg har motorvarmer og, men trenger jo ikke ha pluggen bak av den grunn, er bare å legge kabel videre bakover i bilen det.

#29012  av Master

Takk for tips.jeg stripset kabelen øverst i luftinntaket på venstre side (vises ikke overhodet), strakk kabelen tvers over motorrommet, satt på splitteren til fremtidig motorvarmer, strakk så ledning inn det store hullet mellom motorrom og kupè på høyre side (som er dekket med en gummihette) tok løs teppet på høyre side og la ledningen i nedkant mot oppbevaringsrommet der. Skjærte litt i teppet slik at ledningen gikk fint igjennom i nedkant. Ble bra (ca 1/2t arbeid) :) jeg har en timer på veggen så trenger ikke en innebygd timer i bilen. Nå gleder jeg meg enda mer til å kjøre til jobb i morgen :D

EDIT: (Ã¥ ha kabel helt fremst tror jeg ville blitt mer arbeid og jeg ville trengt fler DEFA kabler som koster skjorta!!) :x

#29023  av Christian

Skal ikke krangle, men vil kommentere litt :wink:
-Det går mer kabel fra venstre luftinntak og inn i bilen på høyre side, frontmontering krever vel ca 2m. (om du ikke har kontakten bak setet da)
-Som regel er fronten parkert mot kontakten, ikke siden.
-Med frontmontering har du kabelen under panseret, noe som gir en evnt. warm-up en tørr og god plassering, samt en enkel føringsvei tid displayet.
-Tidsmessig er det vel omtrent det samme vil jeg tro.

#29026  av @lpher

Master skrev: EDIT: (Ã¥ ha kabel helt fremst tror jeg ville blitt mer arbeid og jeg ville trengt fler DEFA kabler som koster skjorta!!) :x
Spørs hvor du handler det vettu! 8)
Du må da handle en plass som gir deg TS-OGN rabatt!! ;-)

Om du ikke sier det høyt til noen...så kan jeg maile deg Defa's eget koblingskjema til MR2? ;-)

EDIT: Du HAR montert det ja...? ...ok, skipper å sende deg skjemaet jeg da;-)

@lpher

#29032  av Master

Christian skrev:Skal ikke krangle, men vil kommentere litt :wink:
-Det går mer kabel fra venstre luftinntak og inn i bilen på høyre side, frontmontering krever vel ca 2m. (om du ikke har kontakten bak setet da)
-Som regel er fronten parkert mot kontakten, ikke siden.
-Med frontmontering har du kabelen under panseret, noe som gir en evnt. warm-up en tørr og god plassering, samt en enkel føringsvei tid displayet.
-Tidsmessig er det vel omtrent det samme vil jeg tro.
setter alltids pris på innspill :lol:

men: jeg har kontakten og kupevarmeren bak passasjersetet. Så jeg syns det så ut som minst arbeid og kabelkjøp å bare kjøpe den ytterkontakten, sette på splitter og en 1m kabel fra splitteren og rett inn bak passasjersetet. Jeg hadde selvfølgelig valgt høyre luftinntak hadde det ikke vært at jeg alltid parkerer bilen min med venstre side rett inn mot kontakten på husveggen :D Blir litt individuelt dette. Men sånn som jeg ser det nå er det bare å kjøpe element på neste lønn og koble rett på splitten som er i motorrommet. c'ya

edit: forresten, hva er denne warm-up'en du prater om som krever en tørr plassering? har jeg kupèvarmer og motorvarmer, har jeg ikke da alt som kan skaffes? er ikke så inne på defa anlegga

#29033  av Master

@lpher skrev:
Master skrev: EDIT: (Ã¥ ha kabel helt fremst tror jeg ville blitt mer arbeid og jeg ville trengt fler DEFA kabler som koster skjorta!!) :x
Spørs hvor du handler det vettu! 8)
Du må da handle en plass som gir deg TS-OGN rabatt!! ;-)

Om du ikke sier det høyt til noen...så kan jeg maile deg Defa's eget koblingskjema til MR2? ;-)

EDIT: Du HAR montert det ja...? ...ok, skipper å sende deg skjemaet jeg da;-)

@lpher

tnx anyway:D hey hvor får man TS-OGN rabatt da??:D

#29038  av Christian

Selfølgelig er det opp til hver enkelt :)
Warm-up er en kjekk programerbar sak, den kan styre m.varme elementet og en cupe varmer, har innebygget timer for forhåndsprog. av 2 tider pr dag om du vil + innebygget vedlikeholdslader/utetemp/voltmeter. Det eneste du har inne i bilen er ett display på 3x4cm.

#29063  av @lpher

Master skrev:
tnx anyway:D hey hvor får man TS-OGN rabatt da??:D
Send meg en PM...så skal jeg fortelle deg det...LOL ;-)

Legger ved et par pics av åssen Defa anlegget mitt ser ut ihvertfall....og jeg vil anbefale deg å vurdere å bygge ut til et komplett Defa WarmUp anlegg...

Den komplette Defa WarmUp pakken består i:

* Motorvarmer - Trenger ikke være rocket scientist for å skjønne at motoren har godt av dette om vinteren ;-)

* Kupevifte - Ditto...men her er det du selv som blir spart den værste kulda ;-) ...i 'pakken' er det 1400w vifta som er med...2 trinns..kan være gunstig med 2 trinn om man er tilkoblet en sårlig kurs...eller er mange om beinet ;-) (husk at elementet benytter ca. 600w i tillegg)

* Ur - Du MÅ ha ur i en eller annen form...enten Defas eget...eller ett sånt billig plugg-i-veggen-analogt-ur...ellers risikerer du å tørke ut div. pakninger i motoren din... Defa's ur fungerer slik at du forteller det når du skal kjøre...så kan det enten benytte temp.sensor til å finne ut om det trengs litt varme...eller om du vil tvangskjøre det på 1, 2 eller 3 timer i forveien...Personlig så synes jeg den auto funksjonen er litt vel økonomisk...det må med andre ord bli endel kaldere før den slår inn ;-)

* Vedlikeholdslader - Just what it says ;-) Passer på at bilbatteriet ditt er i tip/top shape...ett must vinterstid...spør du meg ;-)

@lpher
Vedlegg
Uret vises ikke fra fører/passasjerplass....(on purpose)
Uret vises ikke fra fører/passasjerplass....(on purpose)
Defa_ur.jpg (30.67 kiB) Vist 2506 ganger
Passe skjult...men lett tilgjengelig...
Passe skjult...men lett tilgjengelig...
Defa_kontakt.jpg (40.14 kiB) Vist 2506 ganger