TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Servosvikt pÃ¥ Mk2, hjelp?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #290444  av tremere

Jeg kjører en 92 mod mr2 med servo. tidligere i dag funkerte alt kjempefint. jeg kjørte hjem og hadde på olje, og når jeg startet bilen igjen og kjørte 5 meter begynte det å lyse P/S i rødt nederst til venstre i dashbordet (noen som veit hva dette betyr?) og rattet blei veldig tungt å styre.

Jeg har sjekket servo-oljen, men ser helt greit ut. Noen forslag?
 #290478  av funkyfung

min servo sluttet og virke for 1 år siden. da var det bare dårlig kontakt mellom batteri og hovedstrømmen som går fra batterieet og til pumpa, gjorde dette rent og satte det på ijenn og da var alt i orden..et tips i vertfall:)
 #290554  av funkyfung

tremere skrev:takk for tips :) skal sjekke så snart jeg får den under tak /det blir bra vær.

P/S btw... power-steering eller? :roll:

ja regner med det er det de står for:)
 #290936  av cypher2k

Det kan også være servo reelet. Innbiller meg at det sitter på høyresiden foran under panseret. Var dårlig kontakt til meg der, da lyste p/s lampa....
 #290939  av inzane2012

har hatt samme problemet selv ett par ganger, men virker bare som bilen min er allergisk mot ferger, for det har bare skjedd når jeg har stått på ferjekaia og skal til å kjøre ombord:) forsvant etter ei lita stund da, og nå har jeg ikke hatt noe mer tull med det...
 #291065  av tremere

Beklager at jeg ikke har svart før nå. takk for mange gode tips :D men har hatt to eksamener siden sist, og matte-eksamen venter i morgen. etter det skal jeg sjekke og komme tilbake med rapport :)

kan imidlertid spørre, hvordan bytter man disse grøftelysene? Er de som er standard. finner nok ut av det selv, men vil helst slippe å prøve og feile..

edit: (skal skifte pærene, ikke hele lyset)
Vedlegg
njom billys.jpg
njom billys.jpg (13.9 kiB) Vist 619 ganger
 #291068  av Ivar

Det er vel to bolter over hver lykt. Hvis du får de ut uten å måtte drille anbefaler jeg deg å bytte til syrefaste umbracobolter eller lignende.
 #292680  av Helgeland

fikk du løst servo problemet?? min begynte også og rolse i dag... har ikke sjekket noe. men fikk du d i orden??
 #352069  av inzane2012

tenkte jeg skulle vere litt miljøvennlig å resirkulere denne posten her isteden for å lage en ny ;)

har i den senere tid merka at rattet mitt har blitt tyngre og dra rundt, og nå idag når jeg fikk på sommerdekka var den nett som å kjøre en gammal bmw uten servo, tung som faen...
P/S lampa mi lyser ikke eller noe så peila servo olja men såg det stod HOT på peilepinnen, hva menes med det?? mener å ha lest en guide her en plass ang peiling av den olja men fant den ikke igjen, så er det en spessiell fremgangsmåte??

funker det å hive nedpå f.eks biltema si servo olje selv om det er olje på tanken, eller må den tømmast helt?? og i såfall, hvordan gjør jeg det? og sist men ikke minst, er det stor forskjell på servo oljer? står jo på lokket at mann bare må bruke toyota si, men det er vel bare for at mann ikke skal miste garantien og sånt når bilen er ny?
 #352071  av mr2storbrua

HOT vil si MAX. Når oljen blir varm blir den tynnere, altså vil oljen komme lenger opp på peilepinnen. Det er altså ikke nødvendig å fylle på mer olje for deg. Men det kan jo være pumpa har tatt kvelden?
 #352075  av inzane2012

er nesten ikke noe olje på pinnen serru :) så tror problemet ligger at det er tomt for olje, eller for lite...
men kan jeg hive nedpå biltema olja mens det fortsatt er litt olje igjen? og hvor mye skal det vere på den tanken, for det er ikke noe merke for minimum eller cold, så vet jo ikke hvor mye som er på tanken...
PS: hører at servomotoren jobber når jeg fikk dama til å svinge på rattet så tror ikke den er kaputt vertfall :)
 #352346  av inzane2012

trenger virkelig litt hjelp til denna olja, om det er ei spesiell type olje til servoen, eller om det jeg kan bruke anna hydraulisk olje??

pappa kom med ei flaske Valvoline ATF olje, men denne er jo beregnet for automat kasser, funker denne på servoen??

EDIT: jaja, heiv nedpå den skvetten med ATF olje som pappsen hadde og det funka som faen, blei som en ny bil å kjøre, og nå drar den ikkje til sia lenger heller, merker knapt sporinga, så funka gullegodt :)
men får fortsatt ikke noe olje på peilepinnen, så må sikkert ha nedpå noe mer olje :)