TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Celica starter ikke alltid......

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #291227  av LisaMarie

Hei!!
ble for noen uker siden en lykkelig eier av en 87mod celica 2.0gt 16v.

problemet er at den ikke alltid vil starte... kommer bare et "klikk".
dette skjer bare når motor er varm, visst den har stått alt fra 15min til en god time... men langt ifra hver gang, kanskje en av 20 ganger, men er utrolig irriterende

har søkt litt på forumet og funnet ut at dette kanskje er en kontaktgreie på starteren? noen som tror det samme?
kan denne byttes? eller må jeg kjøpe ny starter?

håper noen kan hjelpe meg med noen svar...

mvh Lisa Marie
 #291232  av tojo

Først og fremst gratulere med "ny" Celica :D , legg gjerne ut bilder av den under tråden Show & Shine eller prosjekter. Vi er veldig glade i bilder her :P

Ja det går å bytte bare kontakt greiene(børstene) for mer info se: http://www.celicatech.com/imagearchive/ ... /ST/ST.htm

Evnt kan du kjøpe en "byttestarter", levere inn din gamle og få en ny.
 #291244  av k_one

Jeg har opplevd den "klikkelyden" en del ganger selv og har da funnet ut at dette er grunnet lav batterispenning.
Starter'n i T16 krever ganske mye strøm og hvis batteriet har for lav spenning som følge av stort strømforbruk (f.eks stereoanlegg) eller evt. dynamo som lader dårlig så nekter den rett og slett å starte.
Eneste mulighet for meg da har vært å få starthjelp.(og det må faktisk lade noen minutter før det funker)
Å bytte starter derimot og evt. også dynamo (hvis din lader dårlig) er nok uansett ingen dum idé på en såpass gammel bil :)
Startermotor finner du her
Dynamo ved å klikke her
 #291248  av LisaMarie

den lader 14.4v så dynamoen er grei.
når den ikke starter så går det alt fra 5min til en time før jeg får start på den igjen.
tviler på at det er batteriet også....

må eksosen løsnes for å få av starteren?
 #291250  av Amund

Kan vere innslaget på starteren som er gåent, når dette problemet inntreffer, har du prøvd å dunke litt på den med ei metallstang eller ein hammer? På gamle biler så hender det at det hjelper. :roll:

Har ein starter til 3sgte liggende, usikker på om den passer på ein gti-girkasse...
 #291387  av ThorT18

Det er slik på Celicaen min også. Har fått tips om noen kontakter som kan være lurt å bytte som nevnt ovenfor. Har delenr. liggende på en lapp en eller annen plass :) Har dog ikke fått kjøpt/bestilt eller sett på om det virkelig er kontaktene som er feilen. Likevel starter min da, etter 2-3 vridninger med nøkkelen. Men blir fort bare "klikk" de første gangene. Ser på voltmeteret i bilen at den går laaaangt ned når jeg vrir om(men har HELT NYTT batteri, så kan jo ikke ha noe med det å gjøre) :roll:
 #291671  av jonarnes

Har hatt det samme problemet selv. Lurer på om det skuldes spenningstap innenfra i bilen, siden det er der ledningen kommer ifra.
Det jeg pleier å gjøre da er bare å plugge ut den lille ledningen med svart plugg på, og ta en ledning å koble pluggen sammen med + polen på batteriet.
Ha bilen i fri og tenning på så starter den når den pluggen får pluss fra batteri. :D

Og ja, eksosen må ned for å evt fikse starteren siden den ligger under eksos.
Turbo startmotorene passer ikke...