TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Bensin krig

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #291272  av Larsen

celicat23 skrev:
Alternativt: slutt og gi bort milliarder til utlandet. Har enda ikke skjønt hvorfor norge skal spytte ut flere hundre millioner til hvert eneste land og stat i hele verden, samme faen hvilken grunn det er.
Vi skal jo stå frem som verdens fredstat. Se på det utrolige vi har oppnåd med oslo-avtalen og karikatur tegninger...

Det jeg aldri har skjønt er hvorfor ikke staten intergrerer årsavgiften inn i bensin prisene. Det ville jo vært perfekt for da slipper de som kjører 2 km i året den enorme utgiften med å betale avgiften vært år, mens de som kjør langt kan få betale for sin slitasje på vei-nette (om enn pengene hadde gått til det da). Eventuelt så kunne de innført differensiert avgift for de som bor på litt mer avsidiges liggende områder (Som man allerede gjør til en viss grad idag).
Sist redigert av Larsen den 28 mai 2008 20:43, redigert 1 gang totalt.
 #291273  av Zepticon

celicat23 skrev: Alternativt: slutt og gi bort milliarder til utlandet. Har enda ikke skjønt hvorfor norge skal spytte ut flere hundre millioner til hvert eneste land og stat i hele verden, samme faen hvilken grunn det er.
Ulandshjelp er nå det mest fornuftige skatterkronene kan gå til, men måten det gjøres på kan diskuteres, is teden for å gi dem penger kan vi handle med dem, det hjelper mye mer.
Larsen skrev: Det jeg aldri har skjønt er hvorfor ikke staten intergrerer årsavgiften inn i bensin prisene. Det ville jo vært perfekt for da slipper de som kjører 2 km i året den enorme utgiften med å betale avgiften vært år, mens de som kjør langt kan få betale for sin slitasje på vei-nette (om enn pengene hadde gått til det da). Eventuelt så kunne de innført differensiert avgift for de som bor på litt mer avsidiges liggende områder (Som man allerede gjør til en viss grad idag).
Nettopp, alt av avgifter i forbindelse med bil bør være i bensin avgiftene, ikke på kjøp av selve bilen. Det er den eneste måten miljøavgifter blir nettop miljøavgifter, og ikke "eie bil" avgift.
Og så starte øremerking av midler til vei og veinett.
 #291278  av kai

Nettopp, alt av avgifter i forbindelse med bil bør være i bensin avgiftene, ikke på kjøp av selve bilen. Det er den eneste måten miljøavgifter blir nettop miljøavgifter, og ikke "eie bil" avgift.
Og så starte øremerking av midler til vei og veinett. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,her er den nye statministeren :)
 #291390  av chris

Med tanke på hvilke to selskaper som pumper opp olje i Norge (Statoil og Shell) så tror jeg ikke boikott har noen innvirkning.. en boikott sørger bare for at den enkelte Statoil eller Shell-stasjon taper penger, men det hjelper jo fint lite. Statoil og Shell tjener penger på pumping av olje, og den oljen blir kjøpt uansett. Skal man boikotte må man boikotte alt, og det tror jeg ikke så mange er interessert i.
Men for all del, fint at folk endelig begynner å ta affære og at det blir litt oppstyr rundt det.
 #291433  av Larsen

chris skrev:Med tanke på hvilke to selskaper som pumper opp olje i Norge (Statoil og Shell) så tror jeg ikke boikott har noen innvirkning.. en boikott sørger bare for at den enkelte Statoil eller Shell-stasjon taper penger, men det hjelper jo fint lite. Statoil og Shell tjener penger på pumping av olje, og den oljen blir kjøpt uansett. Skal man boikotte må man boikotte alt, og det tror jeg ikke så mange er interessert i.
Men for all del, fint at folk endelig begynner å ta affære og at det blir litt oppstyr rundt det.
Jeg vil tro at kun medie dekkningen i seg selv av saken er nok til at det skjer noen tiltak.
 #291436  av kai

ja la oss håpe det for neste gang blir det 30 kr liter :evil:
 #291441  av JK86

det må stoppes før det går for langt
 #291444  av Zepticon

Larsen skrev:
chris skrev:Med tanke på hvilke to selskaper som pumper opp olje i Norge (Statoil og Shell) så tror jeg ikke boikott har noen innvirkning.. en boikott sørger bare for at den enkelte Statoil eller Shell-stasjon taper penger, men det hjelper jo fint lite. Statoil og Shell tjener penger på pumping av olje, og den oljen blir kjøpt uansett. Skal man boikotte må man boikotte alt, og det tror jeg ikke så mange er interessert i.
Jeg vil tro at kun medie dekkningen i seg selv av saken er nok til at det skjer noen tiltak.
Nei... heldigvis så ser det ut til at hverken SV eller AP skjønner hva som kommer til å skje, og det er at velgerne kommer til å kjøre masseflukt til de borgerlige, siden både AP og SV går klart ut og sier at vi hører ikke på velgerne (dere klarer ikke å bestemme over dere selv, så vi må gjøre det)... SV kommer aldri til å komme i regjering igjen etter denne perioden :lol:
 #291487  av FireWalk

Mange av oss klarer helt fint å betale for bensinen selv om den blir noen kroner dyrere. Men hva med de som ikke klarer det da? jeg syntes det er arrogant, egoistisk og frekt av folk som bare ler av de som klager på prisen og sier at de gjerne må sette den opp enda mer! dette er sikkert folk som har 400.000 i lønn eller mer.

Hva med alenemammaer som sliter med å få det til å rundt? Det er de som rammes hardest. De er totalt avhengig av bilen for å kjøre unger til og fra barnehage osv. Har man da en inntekt på 9000 i måneden så merkes det faktisk UTROLIG godt når man plutselig må ut med 1000 kr mer pr måned pga høye bensinpriser.... Jeg kjenner mange som bruker 2500 kr i måneden bare på å kjøre unger til og fra barnehagen. Dette er folk som allerede har svært lav inntekt.

Det er typisk den norske stat dette her. AP og SV snakker om velferdstaten, Men alt de gjør er å ramme de som har minst fra før stadig hardere gjennom å snikinføre skjulte skatter og avgifter. Avgifter som de rike ikke merker noe til, men som rammer hardt de som har minst fra før.

65% av bensinprisen er avgifter til staten. NÃ¥ skal de sette opp avgiftene ytteligere.

AP er ikke lenger arbeiderpartiet i mine øyne, å er det Avgiftspartiet.

Personlig klarer jeg fint å betale opp mot 17 kr literen, selv om jeg syntes det er sure penger, helt klart. Men jeg må si at jeg blir forbannet av å tenke på alle jeg kjenner som vil få en vesentlig svekket livskvalitet pga dette.

Jeg er enig i at miljøet må spares. Men dette er feil måte å gjøre det på! Folk er avhengig av bilen. I Oslo eller New York kan man klare seg uten bil. Det kan man ikke i distriktene i norge.

Undersøkelser viser at man må opp på hele 25 kr literen for at folk skal begrense bilbruken. Da snakker vi ca 2000 kr for full tank på min vw passat... Da begynner det å bli drøyt.

Hybrid biler, Elbiler og hydrogenbiler (og etter hvert nye teknologier) vil komme av seg selv etter hvert som fosilt brennstoff tar slutt. Dette er en prosess som er uungålig og som VIL skje av seg selv! Det er derfor ikke nødvendig at staten setter opp prisene på bensin pga miljøet, da det ikke har noen innvirkning uansett siden folk er avhengig av bilen og må bruke den like mye uansett. det eneste de oppnår er at de som er fattig og har minst fra før nå får enda dårligere råd.

Det er som de sier: Skatt de fattige av veien så de rike kan komme seg frem!

Norge i et nøtteskall? Hvor blir det av velferdstaten da?

Tenk dere litt om neste gang dere er ute og cruiser uten mål og mening i deres flotte sportsbiler og får øye på en liten småbarnsfamilie i en gammel ford fiesta 1,1.... Hvorfor i allverden kjører de rundt i denne gamle usikre rustene bilen? Neppe fordi de har så lyst. Men fordi de ikke har råd til noe annet! Da kan man jo begynne å tenke seg til hva disse bensinprisene gjør med den familien der.

Så kan man se seg rundt etter hvor mange gamle rustene biler som befinner seg på veien.

det er faktisk ganske MANGE med dårlig råd der ute..!

Så jeg ville vært ytterst forsiktig med å rope etter høyere bensinpriser..... Tenk på andre enn dere selv! Se logikken i det hele så innser man etter hvert at bensinprisene er alt for høye.

Beskatt heller de som tjener mest mer, og fjern disse skjulte avgiftene. Toppsjefer og firma-eiere fyller bensin på firmaet sitt uansett... Vanlige mann i gata fyller på egen regning!
 #291504  av Zepticon

Sier på ingen måte at jeg ønsker høyere bensinpris, men dersom avgifter skal være "grønne" så må dem vekk fra kjøp og over på bruk. En bil i garasjen forurenser ikke.
Kjøper jeg en Lambo er det sikkert rett under en mill i avgifter, på en bil som kjøres toppen 2000km i året. En Prius som kjøres 30 000km i året har vell ikke over 100 laken i avgifter.
Likevell forurenser priusen klart mer enn lamboen i løpet av året.

Og som du sier, dem kjører en fiesta 1.1 fordi dem ikke har råd til å kjøpe ny bil, siden denne er så avgiftsbelakt at det svir på pungen. Dette rammer både miljøet (siden fiestaen forurenser mye mer en en nyere bil) og sikkerheten (ingen kolisjonsputer, stålbjelker, deformeringssoner eller noe slikt) Om bilene hadde vært billige, så hadde kansje ungdom på 18 i distriktnorge hatt råd å kjøpe seg en sikker nyere bil, i steden for at brannmenn må klippe kroppsdeler ut av en rusten 240.

Og hva vil disse avgiftene koste det norske samfunn? Mye! Tenk om man heller brukte samme mengde penger på å kjøpe renseannlegg til polske kullkraftverk? da hadde vi redusert verdens utslipp med 10 ganger den norske bilparkens utslipp på et år.
 #291517  av sindrejl

hmsilset skrev:Synes bensinprisene er helt fine jeg,men kommer de opp i 17kr++ literen vil jeg begynne å føle det ubehagelig. Uansett så er det bare naturlig at resursser det er begrenset av, blir dyrere jo mindre det er igjen.Jeg følger den kampanjen om boikot som du nevner,og bruker essostasjonen her nesten altid.Ikke fordi jeg har noe særlig imot høyere priser,men fordi staten altid skal ha størst bit av kaka om noe blir dyrere.
Du er vel ikke en slik en som tror på alt det media sier? En slik en som faktisk tror at vi har lite olje igjen? En som også tror at vi bruker mindre penger på bensin nå enn før fordi at vi har bedre inntekt? De helsikes forskerne bryr seg ikke at renten er i taket og bare det å ha råd til å kunne kjøre bil er ille nok?

Det er funnet mer olje nå enn noen gang før og vi har knapt råd til bensin pga ekstreme renter og boligutgifter. JEG HATER MEDIA OG DERES EKSTREMT TRANGSYNTE VINKLING PÅ ALLE SAKER SOM GAGNER DET NORSKE FOLK!

Som firewalk sier, pga prisen på bensin idag og renteøkninge på lån samt alt annet crap staten flår oss for, så har jeg nesten ikke råd til å bruke bilen i det hele tatt, kanskje to tanker i mnd maks. Synes det er mer enn nok ubehagelig når prisen passerer 13kr.
 #291531  av inzane2012

er jo ikke bare med bensin prisen vi blir snytt ut av vårt skinn heller... men her kommer staten og sier at dem vil gjøre folk som kjøper diesel biler til vinnere og skru opp bensin prisen, greit nok akkurat det at bensinen er dyrere enn dieselen, sånn har det vel egentlig alltid vert... men så når di har fått så mange som går over til diesel sier di plutselig at "ånei, nå har vi funnet ut at biler med partikkelfilter slipper ut en hittil ukjent avgass, denna må vi jaggu avgiftsbelegge!!" og så skrur di opp diesel prisen noe så jævlig!! hvor faen er logikken i det?? her forleden såg jeg en plass at dieselen var nesten 1kr dyrere enn bensin????

nei, staten er faen meg verre enn mafiaen, først skal di ha hele kaka, så skal dei faen brette meg ha smulane og...
 #291599  av chris

inzane2012 skrev:er jo ikke bare med bensin prisen vi blir snytt ut av vårt skinn heller... men her kommer staten og sier at dem vil gjøre folk som kjøper diesel biler til vinnere og skru opp bensin prisen, greit nok akkurat det at bensinen er dyrere enn dieselen, sånn har det vel egentlig alltid vert... men så når di har fått så mange som går over til diesel sier di plutselig at "ånei, nå har vi funnet ut at biler med partikkelfilter slipper ut en hittil ukjent avgass, denna må vi jaggu avgiftsbelegge!!" og så skrur di opp diesel prisen noe så jævlig!! hvor faen er logikken i det?? her forleden såg jeg en plass at dieselen var nesten 1kr dyrere enn bensin????

nei, staten er faen meg verre enn mafiaen, først skal di ha hele kaka, så skal dei faen brette meg ha smulane og...
Det er ikke BARE staten som er skyld i høye priser. At diesel-prisen nå er høyere enn bensinprisen skyldes utelukkende etterspørsel, for avgiftene på diesel er faktisk enda over en krone per liter lavere enn på bensin. Oljeselskapene har i løpet av siste årene økt prisene helt jævlig. Misforstå ikke, jeg er møkk drita lei av at bilistene skal avgiftsbelegges i hue og rævva. På bensin og diesel betaler vi i Norge faktisk MOMS PÅ AVGIFTEN.. tror faktisk det er kun på bensin og diesel det blir gjennomført, ingenting annet av varer og tjenester... men det er ikke bare politisk skyld i dette.
Jeg har stemt FRP i alle år, og kommer til å fortsette å gjøre det. På tide å få gjort noe i dette molbo-landet nå :evil:
 #291614  av sindrejl

problemet med diesel er at det er et overskuddsprodukt av bensinproduksjon. Når da etterspørselen av diesel blir større enn bensin blir det plutselig en case.. og da blir mao diesel fort dyrere enn bensin selv om staten fremdeles har lavere "avgifter" enn på bensin