TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbovalg 3sgte+

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #291645  av Ã¦len2

Turboen på min 2.rev 3sgte har godt 95000 og bynner å spytte litt olje.
Så det er vell på tide med en ny snart.
Har noen erfaringer om hva som fungerer bra av ettermarkeds turboer til denne motoren?
Eller er det like gret og overhale den jeg har? (Trenger ikke mer en 1 kilo trykk) Hvem gjør det og til hvilken pris?
Eller vil noen anbefale og sette på en ct20 turbo fra en rev 3? Hvordan er det med tilpassing da? Passer den på grenrør og mannifold?
 #291652  av Larsen

Det kommer litt ann på hvor mye du gjør selv. Å sende turboen til overhaling kan jo være et valg. En ny turbo bør du ikke vurdere da du får kraftigere og bedre turboen til samme pris av en ny orginal. En ct 20b (3gen turboen) Er jo også et alternativ hvis du klarer å få tak i en til en ok pris. Det er noen små endringer som må gjøres for å få den til å passe. Ct20b turboen er også en god del bedre en ct27 fra statene (med stål turbin).
 #291656  av Ã¦len2

En ny turbo bør du ikke vurdere da du får kraftigere og bedre turboen til samme pris av en ny orginal. Skrev du.

Skjønte ikke helt den...
Som i at du anbefaler en etermarkedsturbo eller den orginale?
 #291657  av jumbo

Han mener at du ikke bør kjøpe en ny, original turbo lik den du har fra før.

Og at pengene er bedre anvendt om du heller kjøper en ettermarkedsturbo, evnt en bedre toyota-turbo enn den du har.
 #291684  av cameleon

Såfremt du ikke skal bygge seriøst med motor, så sender du inn turboen din til GIK Turbo. Koster deg en plass mellom 7-9k å få den overhalt, og da blir den like god som ny :wink:
Skal du ha deg større ettermarkedsturbo som er beregnet på x-antall hundre hk ekstra, så må du tenke på å handle MYE annet stæsj om du skal få maksimal ytelse og glede ut av den.
 #291716  av Ã¦len2

Hadde vell neppe vurdert å gå i skranken på Toyota Hell bil å handle ny org turbo da.
Men ct 26èn som er der er jo en god turbo, så overhaling er jo et alternativ.
Har noen erfaring med å sette på en ct 20 på en 2.gen 3sgte da?
 #291729  av FireWalk

Koster ca 5500 kr å få overhalt (inkludert frakt) turboen hos Turboservice AS.

Det er vel det billigste alternativet vil jeg tro.

hvis ikke er vel en CT20b det eneste logiske valget. Alt annet er jo beregnet på mer trimmede prosjekter så da går jo pengene i vasken. Om han bare skal lade 1 kg så er det spoolup som teller fremfor kapasitet, så da ville jeg gått for CT20b eller overhale den han har, alt ettersom hvor mye penger han er villig til å bruke på det.

Faren med å kjøpe en brukt CT20b er jo at man kan jo risikere å få en turbo som ikke er i så veldig mye bedre stand enn den han har fra før. Overhaler han den han har så har han en smo varer 95000 km til. :-)
 #291741  av marlboro1310

Kommer an på hvor travelt du har det men jeg ville sjekka Ebay, siden dollarkursen er så lav kan du gjøre svært god handel derfra på highperformance-deler til din turbomaskin :D