TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mr2 turbo koker

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #290946  av Sarle

Hei folkens!

Har en mr2 turbo 2 gen.

Har i det siste hatt problemer med at bilen koker etter normal kjøring. Ikke masse men du hører kokelyder fra motoren når du stopper bilen.
Hvis du åpner lokket spruter det litt vann ut.

Radiatoren mangler en del kjøleribber, men du kjenner at vannet er mye kaldere på ut siden av radiatoren, så den gjør jo jobben sin.

Blir ikke varm på måleren, ligger rett under halv.

Noen her som har hatt dette problemet før?
 #290951  av Larsen

Det er ikke uvanlig at det koker i turboen etter å ha kjørt litt. Så lenge temp måleren din ikke er over normal så er det ingenting å bekymre seg for. Eneste kan være at du ved litt hard kjøring lar bilen få gå litt på tomgang slik at turboen kan kjøle seg ned litt.
 #291021  av Master

Det skal være trykk i kjølesystemet når det er varmt. Det er hele designet på kjølesystemet i Mr2. Det som uansett er viktig er å sjekke og trippeltsjekke at du har fått lufta kjølesystemet ordentlig. Dette må gjøres ved å koble til to slanger til de to lufteniplene i fronten. Har du luft i systemet kan dette føre til raskere koking f.eks. Men bilen koker ikke med mindre den spyr ut kjølevæske ut av overflytstanken!

Lufting av kjølesystemet forklart her: http://www.mrtwo.net/mr2modproject/serv ... flush1.htm
 #291073  av cameleon

Det høres ikke ut som noe krise til deg da for å si det slik. Men angående varme så hadde jeg store problemer med det etter hvert.

Det startet med litt koking til meg også før det videre endte opp med at det koka som bare pokker. Til meg var det vannpumpa som hadde tatt kvelden :wink:

Kan også nevne at om det skulle til formodning bli ille, så kan du også gi gass mens du kjenner etter om slangene til radiatoren din blir hard. Blir de det så kan det være toppakninga som synger på siste vers.
 #291139  av Sarle

Ok

Takk for bra svar.

Gjør ikke så mye med det hvis ikke det blir verre.
 #291783  av pkgrette

jeg trur det er radiatorlokket prøv og bytt det hadde samme problemet og det koster jo nesten ingen ting..

dette skal ikke skje på noen biler men vis den mister trykket i kjøesystemet gjør den det