TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hvordan stille inn HKS kammer & Drev?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #292626  av FireWalk
 
Et spørsmål til ekspertene her inne.. Satte inn HKS 264 Kammer og ATS justerbare kamdrev. Stod på siden at typisk setting på disse er 8 grader retardert på Eksos kammen og 4 grader avansert, altså pluss, på innsugskammen.

Først ble det feil, 4 grader pluss på eksos og 2 grader pluss på innsug.. aner ikke helt hvordan det skjedde. Bilen gikk iallefall helt greit med denne instillingen. Så justerte vi det i henhold til det som ATS racing skrev på sine sider, altså 4 pluss på innsug og 8 minus på eksos..

Da begynte den å ruske noe forferdelig på tomgang. Klarte å justere det sånn nogeliune ved å retardere tenningen, men det fantes ikke effekt under 3000 rpm.

Tenkte at det er vel vanlig pga kambyttet og kjørte til bjørnstad bil i dag for å få den justert. De holdt på i 3 timer men til slutt måtte de bite i det sure eplet og medgi meg at de ikke fikk til tune bilen.. noe var riv ruskende galt.... Over 3000 rpm gikk den som bare det, men under 3000 så var det bare tull.. Hadde det vært en ren banebil kunne de tunet videre på oppsettet, satt tomgang til 1800 og ferdig med det. Men dette er jo en bil som brukes daglig, også til bykjøring.

Så spørsmålet er jo da så klart. HVA skal drevene stå på? leste på HKS sine sider om hva som skal være, men der er det bare grader løft som er indikert og dette var 111 og 116 på selve kammene, noe som blir helt annerledes enn ATS sine 4 og 8 grader på drevene. og skyt om jeg tar feil, men blir ikke 1 grad på dette justerbare drevet tilsvarende 2 grader på reima? så 8 grader retardert blir 16 grader ?...

Har liten erfaring med justerbare kammer så kunne trengt noen gode råd her..

Må få justert det inn skikkelig slik at jeg får bilen på rullene igjen asap og gjort det ORDENTLIG. ifølge ATS racing skal man bevare 95% av bunndraget med de instillingene de har indikert. Noe som ikke skjedde med meg iallefall, ble jo helt motsatt.

Så... noen ekspert tips ?... hvordan i huleste skal jeg få stilt disse kammene?.....

Tenker da på dere gutta som har gått lenger enn de fleste og har slike kammer selv, hvordan bør jeg stille dem? bilen må gå ok på tomgang og ha bunndrag. Ofrer gjerne litt av topp effekten for å få litt bunndrag. Dette er IKKE en ren banebil. :)
 #292720  av FireWalk
 
De er satt inn riktig ja. Men ble skeptisk på justeringen på kamdrevene. Bilen gikk helt OK når den stod nøytralt stilt, men fikk beskjed om at jeg kunne justere eksoskammen for å få enten bedre spoolup på bekostning av high end power eller mer high end power på bekostning av spoolup..

Må begynne å teste iløpet av helga. Justere litt, ta en kjøretur og så justere litt mer for å finne ut hvor den er best. Så skulle gjerne likt å vite hva slags instillinger dere andre kjører på?..

Ideelt sett burde jo dette justeres på dynoen så jeg ser hvor jeg får best effekt, men dette tar jo mye tid, og dermed mye penger også, noe jeg ikke har nå. Så må få justert kammene så godt som råd på "veien" før jeg tar den til dynoen igjen.

SÃ¥.. noen tips?
 #292725  av Larsen
 
Da jeg prøvde å finne timingen til 3sge kammen på min turbo motor så kjørte jeg en simulator, hvor den søkte opp timingen med den effektkurven jeg ønsket. Fant ut at orginal timing merker fungerte upperlig, men det blir jo litt anderleses da du ikke har timing merker på kammene. Hvis du er intresert så sleng med opp på msn din så skal jeg se hva jeg kan fikse. cabel_guy@msn.com

http://www.mr2oc.com/showthread.php?t=3 ... ht=hks+cam

KHS 256° Intake
Gross lift = 9.0mm
Net lift = 8.8mm
Lash = 0.2mm
Open = 0°
Close = 40°
Centre = 110°

HKS 256° Exhaust
Gross lift = 9.0mm
Net lift = 8.75mm
Lash 0.25mm
Open = 27°
Close = 11°
Centre = 98°

HKS 264° Intake
Gross lift = 9.2mm
Net lift = 9.0mm
Lash = 0.2mm
Open = 4°
Close = 43°
Centre = 110°

HKS 264° Exhaust
Gross lift = 9.2mm
Net lift = 8.95mm
Lash = 0.25mm
Open = 36°
Close = 10°
Centre = 103°