TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• kan noen forklare funksjonen pÃ¥ stabstag bak ?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #292939  av |plumbo

først beklager jeg dum over skrift.

problem : stabstaget bak på bilen sitter løst i foringene i traversen ( kan beveges side veis ) . har et sett med dempere ( k-sport) som det er litt vel mye justeringer på synes jeg .. men men .. det er også justering på høyden på stab staget ( man kan snurre innsatsen rundt på demperen for og få den høyere og lavere ) så spørsmålet lyder hvordan få dette staget til og sitte der det skal ? skal man dytte staget opp til max når bilen er heist opp og skru igjen ? eller er det noen som vet om enn anna møte ? står litt fast og klar meg i nøtta på dette problemet ..

takker for svar :)
 #292944  av Morten

Hvis du kommer med noen bilder (gjerne med piler til delene du lurer på), så kan jeg hjelpe så godt jeg klarer med forklaring. Men greiest med bilder, da slike understellsting ofte kalles flere ting og en ikke alltid snakker om samme delen. hehe :lol:
 #292948  av Zepticon

Dersom du mener stabstag som i "sway bar" (dvs den lange stanga som ligger mellom bakjula og er festet med lenkearmer på hver side) så er den de for å kontrolere "rullingen" til bilen.

Dersom du tar en sving i stor fart så vil du merke at fjærene til bilen beveger seg uavhengig av hverandre, og at i en skarp sving så vil bilen lene seg ut av svingen ("rulle"), siden sentripentalakselerasjonen virker normalt på fartsretningen og ut fra svinens sentrum.

Det er to måter å hindre at bilen "ruller" på. den ene er å benytte stivere fjæring som gjør at den yterste delen av bilen ikke presses så mye ned, elelr man kan benytte seg av "sway-bar" "roller-bar" eller stabilisator stag.

Når du tar en sving i stør fart, og fjæren på yttersiden av svingen presses sammen, vil dette gjøre at stabstaget roteres (vris) om sin egen akse som en torsjonsfjær. Dette gjør at du vil får to fjærer som virker dersom det er mye belastning på ett hjul, mens om begge hjulene beveger seg samtidig vil bare staget bevege seg fritt i foringene, og bare spiralfjærene på demperne vil absorbere energien.

Så, kort fortalt: Stabstag kan hindre "rulling" (body roll) ved å gjøre fjæringen stivere i svinger, uten å påvirke komforten når man kjører vanlig.

Så hvorfor kjøper man "heavy duty" stabstag?
Dersom man klarer å hindre at bilen ruller, vil man også redusere understyringen. Siden man forandrer rullestivheten på bakakselen relativt til forakselen vil vi forandre hvor fort hjulene slipper på hver aksel. Jo stivere stabstag jo raskere vil bakhjula miste grep i forhold til forhjula, og bilen vil overstyre (noe som seff er morro, men som kan være skummelt om man ikke er forberedt på det)

får du noe fornuftig ut av det eller må jeg formulere det på nytt? :mrgreen:

EDIT: fant to bilder av saken jeg snakker om
Bilde
Bilde
 #292952  av |plumbo

stemmer det er dette staget bak på bilen som beveger seg lenke armer er nye dempere er nye men dette staget forskyver seg fra side til side ( 2-3cm) med hånd makt hvordan få dette til og sitte bedre ?? skal legge ut bilder når jeg kommer hjem
 #292959  av |plumbo

oki så dvs at den skal ikke skrus på topp når bilen er jekka opp ?
Vedlegg
DSC01522.JPG
DSC01522.JPG (563.52 kiB) Vist 3728 ganger
legg merke til foringa og staget . mann ser det blytter seg side veis å venstre sida av foringa
legg merke til foringa og staget . mann ser det blytter seg side veis å venstre sida av foringa
DSC01523.JPG (498.43 kiB) Vist 3729 ganger
 #292962  av Zepticon

Det skal ha mulighet til å bevege seg sidelengs slik at det kan utjevne forskyvninger i hjulopphenget. Kan ikke se at det skal spille noen større rolle hvor høyt det er justert. Dersom du har de orginale demperne så er det bare å sjekke der hvor høyt feste er og så skru dem slik at de er omentrent like høyt som orginalt.
 #292963  av |plumbo

det var det første som slo meg og gikk og målte men de gammle demperne er lengre enn de nye ( i selve ytter huset og hele dempern i ett ..:( ) men men skal se litt mere på det i morra bilen er på lillehammer og jeg er på hamar nå
 #292965  av Zepticon

Jeg tror at du bør justere dem slik at lenkearmen er mest mulig vertikal når bilen står på bakken...
Kan stikke ut å se hvordand et sitter på Mazdaen min men veit ikke om det er til mye hjelp.
Når jeg image-googler "sway bar link" så ser jeg at alle er montert slik at lenkearmen peker rett ned(eller opp), og dette virker iogforseg(?) fornuftig siden man da får direkte kraftoverføring fra demperen til staget i torsjonsretningen.
 #292994  av Larsen

Zepticon skrev:Jeg tror at du bør justere dem slik at lenkearmen er mest mulig vertikal når bilen står på bakken...
Kan stikke ut å se hvordand et sitter på Mazdaen min men veit ikke om det er til mye hjelp.
Når jeg image-googler "sway bar link" så ser jeg at alle er montert slik at lenkearmen peker rett ned(eller opp), og dette virker iogforseg(?) fornuftig siden man da får direkte kraftoverføring fra demperen til staget i torsjonsretningen.
HÃ¥per du mener horisontalt?
 #293000  av Zepticon

Staget skal ligge horisontalt ( - ) under bilen, mens lenkearmene (de greirne som fester staget til bilen) skal gå vertikalt ( | ) fra hjulopphenget til staget. Eller?