TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• hva mÃ¥ gjøres pÃ¥ motorn før man skrur opp trykket??

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #292779  av madness19

lurer på hvilke tiltak man må gjøre før man skrur opp turbotrykket på en carlos saintz? har en RFL dump og en hks evc 4 boostcontroller. har nettop røket en febrikkny turbo på grunn av at trykket var skrudd opp.. kjørte på 0,9-1 bar i trykk i 2 måneder. og turboen hadde en slark på lageret på 0,4 mm. så nå har jeg dratt til innkjøp av en oppgradert ct26 turbo med 380graders lager. hva er fordelen med dette? bør jeg ha noe mer før jeg skrur opp trykket?? er nervøs for å ryke flere turboer. blir litt dyrt;)
 #292785  av Daniel HS

Bør vel helst ha ny downpipe ny toppakning og ARP-bolter har jeg fått beskjed om. Ny komplett eksos er heller ikke å forakte. Sikkert noe mer som må/bør gjøres for å få det driftsikkert, men det er det vel andre her inne som kan mer om enn meg :wink:
 #292787  av Larsen

Daniel HS skrev:Bør vel helst ha ny downpipe ny toppakning og ARP-bolter har jeg fått beskjed om. Ny komplett eksos er heller ikke å forakte. Sikkert noe mer som må/bør gjøres for å få det driftsikkert, men det er det vel andre her inne som kan mer om enn meg :wink:
APR bolter er jo helt bortkastet så lenge man ikke sikter til MYE hk nivåer og ny toppakning skal ikke være nødvendig så lenge man kjøre på orginal turbo
 #292788  av Larsen

madness19 skrev:lurer på hvilke tiltak man må gjøre før man skrur opp turbotrykket på en carlos saintz? har en RFL dump og en hks evc 4 boostcontroller. har nettop røket en febrikkny turbo på grunn av at trykket var skrudd opp.. kjørte på 0,9-1 bar i trykk i 2 måneder. og turboen hadde en slark på lageret på 0,4 mm. så nå har jeg dratt til innkjøp av en oppgradert ct26 turbo med 380graders lager. hva er fordelen med dette? bør jeg ha noe mer før jeg skrur opp trykket?? er nervøs for å ryke flere turboer. blir litt dyrt;)
Er ganske sikker på at turboen ikke røk på grunn av for høyt trykk. Den tåler mer enn 1 bar og de fleste kjører den opp imot fuel-cut grensen som på din er vel rundt 1.3 bar. Årsaken ligger nok et annet sted sånn som utilstreklig smøring eller lignede. Kanskje du bør sjekke at turboen får nok olje?
360 lager er hvordan thurst lageret er bygd opp. De vanlige thrust lagerene som sitter montert er 270 lager. De har da den ulempen med at de ikke kan ta opp aksial kreftene som påvirker akslingen, men et 360 kan (vansklig å forklare), men den tåler da aksial krefter litt bedre (mer turbo trykk).

Disse tingene bør gjøres før trykket skrus opp:
-Sjekk at motorer er 100%. Det vil si, sjekk kompresjon, feilkoder, at tenningen er riktig, ha byttet rotor, fordelerlokk og tennplugger
-Sjekk at det ikke er vakum lekasjer ved hjelp av startgass. Bilen må ikke gå dårlig på noen måte.
-Eksos og større downpipe er å anbefale da ct 26 turboen har en temelig restrektiv eksos
-Luftfiler anbefales pga. spool up, men ikke helt nødvendig
 #292790  av sleeper

Riktig som larsen sier.. turboen har nok ikek tatt kvelden pga høyt trykk.. er nok en annen grunn til at den har tatt kvelden..
hvis du akkurat har tatt kvelden på en fab ny turbo så betyr det at den bilen har knekkt 2 stk turboer på kort tid.. da kan det godt hende det er noe annet som er litt galt.. sjekk for luftlekasjer ( trykktester koster 100,- og lage) bytt olje og sjekk at olje inn og ut funker som det skal ( ikke noen restriksjoner i retur og nok olje i mating.. )

de turboene der tåler nok en 1.2-1.3 kg over lengre tid uten og ta kvelden..
 #293039  av madness19

Larsen skrev:
madness19 skrev:lurer på hvilke tiltak man må gjøre før man skrur opp turbotrykket på en carlos saintz? har en RFL dump og en hks evc 4 boostcontroller. har nettop røket en febrikkny turbo på grunn av at trykket var skrudd opp.. kjørte på 0,9-1 bar i trykk i 2 måneder. og turboen hadde en slark på lageret på 0,4 mm. så nå har jeg dratt til innkjøp av en oppgradert ct26 turbo med 380graders lager. hva er fordelen med dette? bør jeg ha noe mer før jeg skrur opp trykket?? er nervøs for å ryke flere turboer. blir litt dyrt;)
Er ganske sikker på at turboen ikke røk på grunn av for høyt trykk. Den tåler mer enn 1 bar og de fleste kjører den opp imot fuel-cut grensen som på din er vel rundt 1.3 bar. Årsaken ligger nok et annet sted sånn som utilstreklig smøring eller lignede. Kanskje du bør sjekke at turboen får nok olje?
360 lager er hvordan thurst lageret er bygd opp. De vanlige thrust lagerene som sitter montert er 270 lager. De har da den ulempen med at de ikke kan ta opp aksial kreftene som påvirker akslingen, men et 360 kan (vansklig å forklare), men den tåler da aksial krefter litt bedre (mer turbo trykk).

Disse tingene bør gjøres før trykket skrus opp:
-Sjekk at motorer er 100%. Det vil si, sjekk kompresjon, feilkoder, at tenningen er riktig, ha byttet rotor, fordelerlokk og tennplugger
-Sjekk at det ikke er vakum lekasjer ved hjelp av startgass. Bilen må ikke gå dårlig på noen måte.
-Eksos og større downpipe er å anbefale da ct 26 turboen har en temelig restrektiv eksos
-Luftfiler anbefales pga. spool up, men ikke helt nødvendig
høres ganske logisk ut det du sier. men turboservice så på turboen og de sa at lageret var slitt på en slik måte at kun for mye trykk kunne gjort det. så de ville ikke gi noe garanti på den. hadde på boostcontrolleren, og utifra det jeg skjønte, så viser den reelt turbotrykk i turbo og den har aldri vært over 1 bar. så begynner å tvile på deres kompetanse;)
 #293053  av Larsen

madness19 skrev:høres ganske logisk ut det du sier. men turboservice så på turboen og de sa at lageret var slitt på en slik måte at kun for mye trykk kunne gjort det. så de ville ikke gi noe garanti på den. hadde på boostcontrolleren, og utifra det jeg skjønte, så viser den reelt turbotrykk i turbo og den har aldri vært over 1 bar. så begynner å tvile på deres kompetanse;)
Det kan godt hende at de prøver å fraskrive seg ansvare for å slippe å måtte betale regningen. Hvis du har noen bilder av lagerene så kunne jeg ha sjekket opp om det er sant som de sier. Uansett så ville jeg ikke anbefalt deg å kjørt så mye før du vet om det er tilstreklig med smøring.
 #293055  av madness19

[
Det kan godt hende at de prøver å fraskrive seg ansvare for å slippe å måtte betale regningen. Hvis du har noen bilder av lagerene så kunne jeg ha sjekket opp om det er sant som de sier. Uansett så ville jeg ikke anbefalt deg å kjørt så mye før du vet om det er tilstreklig med smøring.[/quote]

har ikke turboen her. den ligger hos gik turbo i oslo no. den var klar for montering med nye 360 lagre i morgen. turboen er betalt allerede, så får bare gjøre mitt beste for å ikke ryke en til. sjekke alt som kan føre til ryking av turbo.
 #293121  av Peak

Kan begynne med å lære deg hvordan Carlos Sainz skrives..
Eksos,downpipe,og gode tenningsdeler,rett tenning osv, så er det bare å kjøre 1.1bar, men vær forberett på at stemplene går.
 #293147  av madness19

Peak skrev:
Eksos,downpipe,og gode tenningsdeler,rett tenning osv, så er det bare å kjøre 1.1bar, men vær forberett på at stemplene går.
notert! hva ligger eksos og downpipe på sånn prismessig da? hvilke typer er best for den mororen?
 #293148  av Larsen

Peak skrev:
Hvor skulle de det? Hvis alt blir gjort riktig så tåler stemplene en god del mer enn 1.1 bar. Det er kun hvis du får tennings bank at stempelene står i fare for å ryke.
 #293160  av madness19

Larsen skrev:
Peak skrev:
Hvor skulle de det? Hvis alt blir gjort riktig så tåler stemplene en god del mer enn 1.1 bar. Det er kun hvis du får tennings bank at stempelene står i fare for å ryke.
kjekt å vite, jeg er ganske grønnsak når det gjelder trimming og motor, så vil bare lære mest mulig før jeg begir meg ut på det.. lurte på en ting til,: jeg har bilen på garantisak i oslo nå, og lurte på om jeg skulle fått montert på en ståltopppakning når først motoren er tatt opp? du mener det er bare sløseri å kjøpe ARPbolter i tillegg??
 #293166  av celica_st185

Hiv i en stålpakning hvis du først har den oppe ja, men husk at topp å blokk må være helt plane ved bruk av stålpakning. Har lada 1,4 bar med større turbo og ca 320-330 hk med HKS pakning og orginale bolter, men di fleste bytter til ARP når di først skifter. Orginale kan bare brukes 1 gang, mens ARP kan brukes om igjen.

Kjørte ca 1,1-1,2 bar med orginalturbo uten problemer, men du burde hive på en 3" eksos fra turbo først å fremst, skift til 1 grad kaldere plugger å skru opp trykket :)
Du kommer til å merke vesentli forskjell fra orginalt :D
 #293182  av Larsen

madness19 skrev: kjekt å vite, jeg er ganske grønnsak når det gjelder trimming og motor, så vil bare lære mest mulig før jeg begir meg ut på det.. lurte på en ting til,: jeg har bilen på garantisak i oslo nå, og lurte på om jeg skulle fått montert på en ståltopppakning når først motoren er tatt opp? du mener det er bare sløseri å kjøpe ARPbolter i tillegg??
Stålpakning er ikke dumt, men som nevnt her så må både toppen og sylinderblokka være planet for at den skal bli tett. APR studs gjør jo en nytte. De er jo langt sterkere enn de orginale pluss at de belaster blokka på en måte som er mer gunstig enn med vanlige bolter. Ulempen er derimot at du må hele tiden sjekke og etter stramme de ettersom de har en tendens til å skru seg opp. Derfor er det kanskje mer egnet for de som skrur en god del på bilen og har tid til å plukke av topp lokket hvert halvår.
 #293207  av sindrejl

originalt så tåler motoren 1,1 bar uten nødvendig slitasje, skal man opp i 1,3 kan det være lurt med mapping for å unngå tenningsbank og sørge for at de ekstra 0,2barene er effektive :) Downpipe og eksosrør er heller ikke nødvendig, men gir jo såklart bedre flow og er anbefalt.. samme gjelder egentlig et nytt filter.

Nekter å tro det er "høyt" turbotrykk som har slitt turboen.. under 1 bar er det ikke nevneverdig slitasje.. den kommer ved 1,3-1,4 bar hvor man begynner å halvere turboens levetid :)

EDIT: ops, de andre har visst svart akkurat det samme :)