TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kan noen hjelpe meg litt?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
 #29288  av Remi

vurdere Fikk tilbud her om dagen om og kjøpe en Toyota Supra 3.0i Turbo Targa fra en slekting.. han skal selge bilen for: 135k følgende info:

info:
Alu.felger (sommer), 2 Hjulsett, Metallic, ABS, Sentrallås, Antispinn, Cruisecontrol, Oppvarmet speil, Elektrisk vindushever, Servostyring, Motorvarmer, Spoiler, El. justerbare speil, Justering av ratt, Bagasjeromstrekk, Alu.felger (vinter), Tåkelys foran+anlegg
ca 300Hk justerbart turbo access ventil, pop off ventil

den har gått 180k

er dette noe og vurdere? må jo spørre expert panele er ikke så inne på disse supraene men har jævla løst på en :D

#29289  av Remi

det er en 1988 mod glemte det ;P

#29291  av chris

Helt strøken? rustfri? skadefri? ingenting feil?

#29342  av @lpher

Vanskelig å bedømme....sånn uten å ha sett den...har du bilder av den da?

@lpher

#29351  av chris

Hvis den er strøken, vil jeg tro prisen er mycket bra ;)

#29439  av Remi

her er det eneste bilde jeg fikk
Vedlegg
355351-bilde5-motor.jpg
355351-bilde5-motor.jpg (20.87 kiB) Vist 3201 ganger

#29473  av TOYPARTS

En sånn bil kan du importere for ca 80-95k, 135k er en litt vel stiv pris på en bil som er gjort lite med, og husk at motorene er jæ... svak originalt, alle jeg vet om har hatt veivhavari og da ryker det fort 35k i rep, tenk deg om før du handler er mitt råd...

MVH Erik

#29500  av @lpher

chris skrev:er gamle supramotorer dårlige??
Øy! Watch it!! ;-) J/K....det er nok noe i det Toyparts sier...7M blokka er visstnok ikke like bombesikker som hverken 3S eller 2JZ blokka....i original stand that is...mye kan gjøres, og ingenting er umulig...right Toyparts? ;-)

@lpher

#29520  av Amund

TOYPARTS skrev:En sånn bil kan du importere for ca 80-95k, 135k er en litt vel stiv pris på en bil som er gjort lite med, og husk at motorene er jæ... svak originalt, alle jeg vet om har hatt veivhavari og da ryker det fort 35k i rep, tenk deg om før du handler er mitt råd...

MVH Erik
Han har prøvd det meste, så hør på han :wink:

#29539  av supratt

Mulig 7M blokka er litt "skjør", men jeg må virkelig si at jeg er mildt sagt storfornøyd med ALT som har med motoren og gjøre på min -82 SafranSupra. :D :D

Det skal jo også nevnes at det er en 5M..... motor på 2.8 som er borret til 3.0, allikevel denne utrolige utholdenheten?

Jeg har kjørt den HARDT i minst 6-7 år og ca 80000km og den har ikke tegn til at noe er virkelig feil med den. Noen gang lurer jeg på om den ikke skal takke for seg snart? :?

Det er jo tross alt em motor som nå er 22 år og har rullet 230000km..
80000km av dem er HARDT bruk. :twisted: :twisted:

Skal jo også sies at det er jo en sugemotor.

Synd og si det, men på tomgang og ved normal driftstemp. så går min gamle Supra penere og mer stabilt på tomgang enn -98 Celica Cabrioleten som nettop har rundet 60000km? :wink:

Rekkesekser er og blir det beste i mine øyne. :D
 #29630  av Remi

hm.. noen som har noen ider om hva det koster og bytte til en ny motor? og æ regne me at det e et hælvettes arbeid ;P men det går nu, man blir vertfall kjent me bilen..

#29758  av TOYPARTS

supratt skrev:Mulig 7M blokka er litt "skjør", men jeg må virkelig si at jeg er mildt sagt storfornøyd med ALT som har med motoren og gjøre på min -82 SafranSupra. :D :D

Det skal jo også nevnes at det er en 5M..... motor på 2.8 som er borret til 3.0, allikevel denne utrolige utholdenheten?

Jeg har kjørt den HARDT i minst 6-7 år og ca 80000km og den har ikke tegn til at noe er virkelig feil med den. Noen gang lurer jeg på om den ikke skal takke for seg snart? :?

Det er jo tross alt em motor som nå er 22 år og har rullet 230000km..
80000km av dem er HARDT bruk. :twisted: :twisted:

Skal jo også sies at det er jo en sugemotor.

Synd og si det, men på tomgang og ved normal driftstemp. så går min gamle Supra penere og mer stabilt på tomgang enn -98 Celica Cabrioleten som nettop har rundet 60000km? :wink:

Rekkesekser er og blir det beste i mine øyne. :D
5m motoren er en mye bedre motor en 7m, disse går rund 400000km uten store problemer

MVH Erik

#29768  av TOYPARTS

@lpher skrev:
chris skrev:er gamle supramotorer dårlige??
Øy! Watch it!! ;-) J/K....det er nok noe i det Toyparts sier...7M blokka er visstnok ikke like bombesikker som hverken 3S eller 2JZ blokka....i original stand that is...mye kan gjøres, og ingenting er umulig...right Toyparts? ;-)

@lpher
Ok for å ta det fra begynnelsen, sånn at alle kan få det med seg.
Grunnen til at jeg sier at 7m motoren er dårlig er ikke for at det er idioter som har konstruert den, tvert i mot, motor som motor er ufattelig slitesterk, og ikke minst den tåler nesten alt.
Hovedproblemet ligger i oljesystemet, problemet er at i veivakselen er det laget noen kanaler som skal samle opp dritt og smuss som kan forekomme i oljen, her er det plugger som kan skrues ut av veiven (normale biler har ikke dette systemet)
Og så grunnen til smuss i oljen, på 7m motoren er det bypass oljesystem dvs et trykkstyrt system med en kuleventil som står i oljefilterholderen, denne skal slippe i gjennom oljen til oljekjøleren når den blir for varm, det sitter også en termostat inni denne holderen.
Det som skjer er at denne kuleventilen virker for dårlig og kan dermed finne på å stenge helt for oljen før den er 90-110 grader, det som skjer videre da er at, oljefilteret rommer 2-3dl olje og når motoren er kald så går det MYE ufiltrert olje rundt i motoren, derfor kommer det dritt og smuss i oljen, og når disse kanalene i veivakslingen er fulle så går dritten rett i lagrene,(dette skjer på 200-230000km) og da er det havari med en gang, jeg har skrudd på MANGEN slike motorer og det er samme leksen på hver og en.
For å få bukt med problemet så overhaler men motoren en gang for alle, lager ny vinkling på hullene i veivakselen, og monterer på et oljefilterforflyttersystem med egen termostat, da får oljen sirkulere som den skal og går i retur i motoren og ikke i bunnpannen som det er originalt.
Fullstendig originalt så tåler disse motorene 450hk,(med stålpakning) bytter man stempler og dyser så tåler de 600hk, bytter man staker og porter toppen så tåler motoren 1150hk, dette er etter gjenntatte testinger i benk av en del supra gutter i statene, på 1150-1170 så revner blokken, så om man modifiserer litt på den så er den ikke noe dårligere enn 2jz blokken.
Det jeg har gjort med min er borret, slipt, nye stempler, staker, pakning, portet topp, manifoyld, turbo, dyser, innsprut,arp over alt, alu svinghjul, trippel disk clutch, er det noen som tror at jeg gleder meg til å begynne å montere motoren sammen 8) 8) 8) 8) 8) 8)

MVH Erik
Sist redigert av TOYPARTS den 15 jan 2004 23:18, redigert 1 gang totalt.
 #29769  av TOYPARTS

Remi skrev:hm.. noen som har noen ider om hva det koster og bytte til en ny motor? og æ regne me at det e et hælvettes arbeid ;P men det går nu, man blir vertfall kjent me bilen..
En overhaling trenger ikke å være så dyrt om du gjør det selv, men regn med ca10-13 i deler, alt ettersom hva du skal ha

MVH Erik