Som det sies over krever det utrolig mye tid og penger for å få mye HK ut av disse motorene på en trygg måte. 250 hk på hjula er ganske greit å få til. Men skal man opp mot 300-400 hk så koster det fort MYE penger, noe jeg selv har fått erfare. Man kan vel i teorien nå 300 hk uten de helt store kostnadene, annet enn ny turbo, IC, eksos++. Men da synger bensinsystemet på siste verset og man risikerer å kjøre motoren magert og dermed totalt havari.
Jeg fant ut at å få de siste 50 hkene og dermed nå 300 på hjula ene og alene var ganske kostbart.
Jeg nådde 300 hk på hjula i første omgang ved å gjøre følgende:
Turbo kit: ca 23.000 kr
Eksos anlegg: ca 7000 kr
HKS Boost controller ca 2500 kr
HKS BOV ca 1500 kr
Nytt K&N innsug ca 15000 kr
Vann / metanol kit ca 1800 kr
Bredbåndsensor kit ca 3000 kr
Electromotive DIS tenningsystem
(coiler, pluggledninger osv) ca 5500 kr
Datasprut + montering ca 46500 kr
Ledningsnett+sensorer ca 2500 kr
Map sensor++ ca 800
mapping av bil på dyno ca 6000 kr
Greddy Intercooler ca 3000 kr
ATS SPAL vifte til IC ca 1000 kr
ATS throtle body inlet ca 1000
Nye vakumslanger ca 1000
Ny termostat, plugger +div ca 1000
Wolfkatz komplett Bensinsystem:
pumpe, dyser, rail, regulator osv ca 10000 kr
Total pris ca = 117400
Dersom man ikke gjør arbeid selv kan man vel plusse på 50.000 til..
Nå har jo dollarkursen falt kraftig så prisen nå vil vel bli billigere enn da jeg kjøpte. Men uansett, dere skjønner tegningen
Så for å komme over 300 hk måtte jeg ha Racing Clutch til verdi av ca 4000 kr, Nye råder, stempler, lager osv. Ca 8-10000 kr. Nye Kammer og regulerbare kamdrev ca 5000 kr.
Oil catch tank og diverse småting som er kjekt å ha men ikke et must kommer i tilleg.
Skal man opp mot 400 på hjula bør man vel strengt talt ha ny innsugsmanefold også, om man ikke setter datasprutet til å mate mer bensin til 1 og 4 cylinderene. Da bør man også bytte intercooler og legge om rørgaten og. En bør også investere i nye drivledd om man skal opp på 400 hk da de orginale har vist seg å kunne svikte allerede ved 300 hk.. Så når nye deler er på plass må en mappe på nytt, så kan en regne med 3-5000 kr ekstra der og.
Det Baller fort på seg og det blir fort veldig dyrt. :\
Man kan sikkert nå 300 hk uten å bruke like mye penger som jeg har gjort, men jeg har lagt vekt på at ting skal gjøres skikkelig og at det skal gjøres på en trygg måte uten at man sprenger motoren. Så bensinsystemet og tuningen drar jo opp en del.