TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Mer power

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #292716  av sQtaberget

Har kjørt Mr2 Mk2 91 modell nå i ca 1mnd, og har blitt helt hekta. Bilen går bra og jeg blid, men er jo alltid ute etter litt ekstra :P.

Så jeg lurte litt på hva jeg må ha av nytt stuff og hvor dyrt det blir? Ute etter 400+
 #292727  av Larsen

Jeg tar utganspunkt i at du har turbomodell jeg da. Først er det greit å vite om du skal ha hk på hjula eller på motoren? Uansett. Skal du over 250-270 hk så må du bytte turbo og manifoil og da blir det fort ganske dyrt.
 #292734  av sQtaberget

ja turbo ja, har 300 i kjærra nå, men hvor mye er det snakk om her da, over 30 k? og er det noen norske sider som selger den slags? eller er statene det eneste lure?
 #292735  av sQtaberget

og det med hk på hjul eller motor, hva menes med det slik i praksiss, hvorrdan endrer man på det?

er ganske så grønn på bil, men er villig til å lære :)
 #292738  av Larsen

Det vil si om hk'en måles på hjulene eller på motoren. Det er stort sett ikke praktisk å måle hk på motoren da den tas ut av bilen. Derfor er det vanlig å estimere hk'en med utgangspunkt i hjul målingene.

Hvis du har 300 hk så foreslår jeg at du legger litt ut om hva som er gjordt med bilen.
 #292740  av cameleon

Hei du! :D

Legg ut hva som er gjort med bilen din som det nevnes her.

Om du ikke skrur selv og er helt grønn på bil som du sier, så forvent deg 100-150.000+ for å nå 400hk. Dvs om du bestiller deler fra utlandet og får jobben din gjort her. Det er vanvittig mye arbeid, feiling og prøving på å nå 400hk i en 2.gen eller 3.gen. så det er ikke noe jobbing som er gjort over natta. De fleste som har disse antall hestene i mr2ene sine er folk som har et sted selv og holde på.
Jeg mener ikke å ødelegge noe for deg her, men såfremt du ikke har en plass å skru selv, ikke har verktøyet og det som er, så legg planene dine på hylla og kos deg med 300hk :wink: Er mye effekt det også :wink: . Skal du ha en mr2 med 400hk, så må du også gå ut i fra at ting i motoren din ryker i ny og ne. og slik blir også veldig kostbart.

MEN, om du har mulighet, penger, sted, verktøy, tid, samt kontakter som kan og er mer enn villig til å hjelpe deg, og ikke minst har en god ståpå vilje, så er det bare å kjøre på :wink: Men forvent deg et pengesluk uten like hehe. :)
 #292748  av sQtaberget

Er akkurat det, vet ikke så mye om bilen, men forigje eier, har satt inn ny turbo , datasprut, boost controller osv, masse elektronikk, og han nevnte noe om at var 300 hk på motoren, ca 250 på bakhjul, d kan vel stemme?bilen er 91modell men har 94-95 motor synes jeg at jeg husker hvis jeg ikke tar heelt feil nå?
er det da 3 gen 3sgte?
 #292762  av marlboro1310

jepp da er det 3. gen 3sgte...
 #293449  av FireWalk

Som det sies over krever det utrolig mye tid og penger for å få mye HK ut av disse motorene på en trygg måte. 250 hk på hjula er ganske greit å få til. Men skal man opp mot 300-400 hk så koster det fort MYE penger, noe jeg selv har fått erfare. Man kan vel i teorien nå 300 hk uten de helt store kostnadene, annet enn ny turbo, IC, eksos++. Men da synger bensinsystemet på siste verset og man risikerer å kjøre motoren magert og dermed totalt havari.

Jeg fant ut at å få de siste 50 hkene og dermed nå 300 på hjula ene og alene var ganske kostbart.
Jeg nådde 300 hk på hjula i første omgang ved å gjøre følgende:

Turbo kit: ca 23.000 kr
Eksos anlegg: ca 7000 kr
HKS Boost controller ca 2500 kr
HKS BOV ca 1500 kr
Nytt K&N innsug ca 15000 kr
Vann / metanol kit ca 1800 kr
Bredbåndsensor kit ca 3000 kr
Electromotive DIS tenningsystem
(coiler, pluggledninger osv) ca 5500 kr
Datasprut + montering ca 46500 kr
Ledningsnett+sensorer ca 2500 kr
Map sensor++ ca 800
mapping av bil på dyno ca 6000 kr
Greddy Intercooler ca 3000 kr
ATS SPAL vifte til IC ca 1000 kr
ATS throtle body inlet ca 1000
Nye vakumslanger ca 1000
Ny termostat, plugger +div ca 1000
Wolfkatz komplett Bensinsystem:
pumpe, dyser, rail, regulator osv ca 10000 kr

Total pris ca = 117400

Dersom man ikke gjør arbeid selv kan man vel plusse på 50.000 til..

Nå har jo dollarkursen falt kraftig så prisen nå vil vel bli billigere enn da jeg kjøpte. Men uansett, dere skjønner tegningen :)

Så for å komme over 300 hk måtte jeg ha Racing Clutch til verdi av ca 4000 kr, Nye råder, stempler, lager osv. Ca 8-10000 kr. Nye Kammer og regulerbare kamdrev ca 5000 kr.
Oil catch tank og diverse småting som er kjekt å ha men ikke et must kommer i tilleg.
Skal man opp mot 400 på hjula bør man vel strengt talt ha ny innsugsmanefold også, om man ikke setter datasprutet til å mate mer bensin til 1 og 4 cylinderene. Da bør man også bytte intercooler og legge om rørgaten og. En bør også investere i nye drivledd om man skal opp på 400 hk da de orginale har vist seg å kunne svikte allerede ved 300 hk.. Så når nye deler er på plass må en mappe på nytt, så kan en regne med 3-5000 kr ekstra der og. :)

Det Baller fort på seg og det blir fort veldig dyrt. :\

Man kan sikkert nå 300 hk uten å bruke like mye penger som jeg har gjort, men jeg har lagt vekt på at ting skal gjøres skikkelig og at det skal gjøres på en trygg måte uten at man sprenger motoren. Så bensinsystemet og tuningen drar jo opp en del.
Sist redigert av FireWalk den 20 jun 2008 12:22, redigert 1 gang totalt.
 #293452  av JK86

legger en post her jeg så jeg har ei grei innkjøpsliste og se etter... :D
 #293486  av inzane2012

du kan jo sjekke ut prosjekt tråden til mr2turbo her på forumet og se hvor mye arbeid han har lagt i sin for å få sine hester:) så får du en god pekepinne på hva som skal til;) hehe
 #293488  av hmsilset

Det er sinnsykt dyrt å nå 400hk ser jeg.Med middels industrilønn er det ihvertfall ikke aktuellt :P Så jdm garage kunne skaffe mr2er med 600hk til en mye billigere sum faktisk.Men er ikke bare å bare å flytte over sikkert..
 #293523  av Larsen

Så en ferdig trimmet mr2 motor i statene, Ferdig tunnet og mappet til å greie 500 hk til 60K. Da kommer jo frakt og mons i tillegg, men ikke så gal pris det.