TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Ventiltikking. Hydrauliske eller manuelle ventilløftere?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #294468  av TorErik
 
Hei!

Har litt ventiltikking i motoren min og lurte derfor på om det var noe justeringsmuligheter på ventilene? Eller er det hydrauliske ventilløftere i motoren min?
Tenkte og ta av toppdekselet og kikke på det i morgen. Så om det er manuell justering, er det noen som har målene på klaring mellom løfter og ventil?
Fant ikke så mye om dette på nettet.

Motoren er forresten en 7A-FE
Bilen bruker også litt olje, kan dette ha noe med ventiltikkinga mi og gjøre?
DÃ¥rlig justerte ventiler? Evt slitte ventiltettninger?
Spesielt mye røyk fra eksosen ved bremsing på gir over lengre tid.

Sikkert noen kloke hoder som har vært borti noe liggndende her før :wink:

Mvh Tor Erik
 #294497  av AnaXyd
 
Tipper du har slitte ventiltetninger, slik som jeg tror jeg har på min. Har prøvd mye "lurium" som visstnok skal rense og smøre dette, men har ikke fungert hitill. Har nå prøvd med ei ny olje som er mye tykkere enn vanlig, og håper på det beste.

En reparasjon av ventiltetningene kommer for på 15000,- hos Toyota. Da bytter de fjærene med det samme også.
 #294515  av TorErik
 
Ja tror mye av problemet ligger i slitte ventiltettninger.
Forige eiger sa de var skiftet da men har aldri sett noe kvittering på det så er nå ganske skeptisk.
Langt hat bilen din gått?
Min har nå trillet 187000.

MÃ¥ vel kanskje av med toppen for og skifte ventiltettninger? Uansett blir det billigere og skifte det selv :wink:
 #294535  av AnaXyd
 
TorErik skrev:Ja tror mye av problemet ligger i slitte ventiltettninger.
Forige eiger sa de var skiftet da men har aldri sett noe kvittering på det så er nå ganske skeptisk.
Langt hat bilen din gått?
Min har nå trillet 187000.

MÃ¥ vel kanskje av med toppen for og skifte ventiltettninger? Uansett blir det billigere og skifte det selv :wink:
Min Celica har gått 182.000, så det kan nok hende at vi sliter med samme problemet.

Toppen må av for å skifte tetningene ja, og det er visstnok dette som er det som drar opp prisen så fælt for å reparere dette. Å skifte det selv er nok absolutt billigst! Veit du åssen man skal gjøre det? Kanskje jeg skifter dem selv jeg også..
 #294539  av Larsen
 
Lite tips kan være å få tak i en tilsvarende topp, som du planer, sliper ventilene og setter i nye ventil tettninger. På den måten så slipper du mye død tid hvor du ikke får brukt bilen. Det er en god del av disse motorene så det skal være ganske lett å få takk i en topp til en brukbar pris.
 #294561  av AnaXyd
 
Larsen skrev:Lite tips kan være å få tak i en tilsvarende topp, som du planer, sliper ventilene og setter i nye ventil tettninger. På den måten så slipper du mye død tid hvor du ikke får brukt bilen. Det er en god del av disse motorene så det skal være ganske lett å få takk i en topp til en brukbar pris.
Hmm, det var ganske smart.. Tar det lang tid å bytte tetningene? Hva heter disse forresten på engelsk?
 #294599  av Larsen
 
AnaXyd skrev:
Larsen skrev:Lite tips kan være å få tak i en tilsvarende topp, som du planer, sliper ventilene og setter i nye ventil tettninger. På den måten så slipper du mye død tid hvor du ikke får brukt bilen. Det er en god del av disse motorene så det skal være ganske lett å få takk i en topp til en brukbar pris.
Hmm, det var ganske smart.. Tar det lang tid å bytte tetningene? Hva heter disse forresten på engelsk?
valve stem seal. Hvis du får tak i en topp i god stand så kan du fikse det selv. Det krever et par spesial verktøy, men disse får du på bil-tema. Du trenger slipe pasta til ventiler, sugekopp til ventilene, bladsøker til å måle shims'ene og sånn greie for å løsne fjærene. Planningen bør du få et maskin verksted til å ta for deg. I tillegg så trenger du da overhalings kit, med toppakning og nye pakkninger.
 #294619  av Fred
 
Ventiltillking pga av slitte tettninger? Det er vel spesiellt nok eller? Er shims justering på disse her. Må måle klaring, ta ut shimset og måle det, for så å bytte til riktig tykkelse.
Og tettniner bytter man fint uten å ta av toppen. Trykkluft i plugg hullet, så holder ventilene seg oppe mens du bytter dem.

Edit: Hvis man leser skikkelig, så blir det mindre misforståelser. Oljeforbruket er nok pga tettningene ja..