Lillerød har hatt en tung høst og vinter etter at motorhavari på Rudskogen under Japsetreffet i fjor. Har hatt mye annet å henge fingrene i, så bilen har ikke hatt første prioritet for å si det sånn. Men håper å få den igang igjen til sesongen.
Det som skjedde: Ca. 8000 km etter turbokonverteringa så kom det vel mye olje ut gjennom veivhusventilasjonen. Mulig årsak er nok gåen stempelring. Valget var enten å bygge opp igjen motoren jeg hadde med forsterkede deler, eller sette i en bytte motor og flytte over turbo oppsettet. Pga lite tid og penger ble siste løsning valgt, sånn at jeg i ro og mak kan bygge opp motoren som røk med værstingdeler senere, samt at jeg mener motoren skal tåle belastningen den får ved 9PSI ladetrykk.
Fikk tak i en brukt Avensis motor fra 2001 som hadde gått ca. 80.000km, omtrent like mye som MR2-en min har gått også faktisk. Gjennom MR2turbo ble motor ordnet, Arne Rebel og Tommy i Svendsen transport ordnet med transport så motoren var på plass i slutten av februar.
For å få fortgang i sakene da jeg selv er litt treg, hjalp Morten meg med å ta ut motoren når han alikevel var i traktene. Fant da også ut at en niple/hette som var satt på for å blokkere der veivhusventilasjon tidligere kom inn i innsuget var sprukket! Denne fulgte med turbokit'et, og må ha vært av svært dårlig kvalitet. Dette har gjort at motoren har sugd luft gjennom dette hullet, og denne luften har ikke gått gjennom MAF, slik at blandingsforholdet må ha blitt feil, og med de resultatene det kan medføre.
Måtte flytte over ganske mange deler fra den gamle motoren til Avensis motoren. Motoren stod med automat svinghjul, så tyder jo godt på at motoren sannsynlig hvis er pent kjørt i forhold til hva en tilsvarende motor fra en MR2 ville vært
. I forhold til MR2 motoren så må jeg flytte over en liten oljekjøler som sitter rett over oljefilteret på MR2-en. Ellers har jeg flyttet over motorfester, noe forskjell i opplegget på drivstoff tilførsel, peilepinne . Har skrudd av girkasse, samt i dag tatt av clutch og svinghjul. Går litt sakte når man ikke har gjort ting før, men lærer jo masse heldigvis.
Det som skjedde: Ca. 8000 km etter turbokonverteringa så kom det vel mye olje ut gjennom veivhusventilasjonen. Mulig årsak er nok gåen stempelring. Valget var enten å bygge opp igjen motoren jeg hadde med forsterkede deler, eller sette i en bytte motor og flytte over turbo oppsettet. Pga lite tid og penger ble siste løsning valgt, sånn at jeg i ro og mak kan bygge opp motoren som røk med værstingdeler senere, samt at jeg mener motoren skal tåle belastningen den får ved 9PSI ladetrykk.
Fikk tak i en brukt Avensis motor fra 2001 som hadde gått ca. 80.000km, omtrent like mye som MR2-en min har gått også faktisk. Gjennom MR2turbo ble motor ordnet, Arne Rebel og Tommy i Svendsen transport ordnet med transport så motoren var på plass i slutten av februar.
For å få fortgang i sakene da jeg selv er litt treg, hjalp Morten meg med å ta ut motoren når han alikevel var i traktene. Fant da også ut at en niple/hette som var satt på for å blokkere der veivhusventilasjon tidligere kom inn i innsuget var sprukket! Denne fulgte med turbokit'et, og må ha vært av svært dårlig kvalitet. Dette har gjort at motoren har sugd luft gjennom dette hullet, og denne luften har ikke gått gjennom MAF, slik at blandingsforholdet må ha blitt feil, og med de resultatene det kan medføre.
Måtte flytte over ganske mange deler fra den gamle motoren til Avensis motoren. Motoren stod med automat svinghjul, så tyder jo godt på at motoren sannsynlig hvis er pent kjørt i forhold til hva en tilsvarende motor fra en MR2 ville vært

Vedlegg
IMG_1195.jpg (176.95 kiB) Vist 2252 ganger
IMG_1193.jpg (186.72 kiB) Vist 2254 ganger
IMG_1138.jpg (132.64 kiB) Vist 2257 ganger
IMG_1136.jpg (202.93 kiB) Vist 2250 ganger
Sist redigert av jan-erik den 05 apr 2007 20:04, redigert 1 gang totalt.
Jan-Erik
'00 MR2 Turbo GT28RS - Trial Try Force bodykit + TRD VM180 rear wing
X - '91 MR2 Turbo TRD2000 GT - 3. gen 3S-GTE
'00 MR2 Turbo GT28RS - Trial Try Force bodykit + TRD VM180 rear wing
X - '91 MR2 Turbo TRD2000 GT - 3. gen 3S-GTE