TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Hva er dette ? StÃ¥r pÃ¥ intercoller st205

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #291993  av Raymond F
 
Lurer på ka dette er, har ikkje sett denne på så mange andre.Har kun sett denne på st205 wrc .
Bilde
Sist redigert av Raymond F den 01 jul 2008 15:33, redigert 1 gang totalt.
 #291996  av Raymond F
 
Larsen skrev:Dumpventilen.
Oki ikkje verre. Takker for svar
 #294654  av Gt4WRC
 
det er den orginale resirk-dumpen. Ser du også har en ekstra dump. Det var det samme på bilen min da jeg kjøpte den, aner ikke hvorfor det er gjort sånn. Trenger jo ikke 2 dumper!! Eller ?? Noen som vet ?
 #294656  av Raymond F
 
Har skrudd den av no. Holer på å skifte topp deksel pakn. Ser det går ut to slanger av han i bunn ,og bort til 4 ventiler/dyser på eksos manifoilden.
Har kansje nåke med Anti lag systemet ?
 #294675  av Larsen
 
Anti lag systemet sitter kun på wrc modellen og er ikke funksjonelt.
Jeg ser ikke på bilde om det er to dumpventiler eller om den andre er luftfilter eller noe annet.
Det er riktignok ikke skadelig å kjøre med to, men du kan jo eventuelt fjerne en av dem for å rydde opp litt.
 #294697  av Raymond F
 
Har ett bilde som viser litt bedre
Bilde
 #294740  av Mr T
 
Mener den ventilen skal virke som en "restriktor" og som dump,orginalt så mener eg at den skal gjøre slik at du ikke får meir en 0,45 eller 0,50 i lading på de tre første gearene..
er en slik på st185 også om eg ikke tar heilt feil,bare plassert litt anderledes...
Men correkt me if im wrong...
 #294749  av ST205RR
 
Raymond F skrev:Har ett bilde som viser litt bedre
Bilde


di rørene på manifolden er til antilag, så denne motoren er nok fra en ST205 WRC :D
 #294752  av sleeper
 
Det stemmer at dette er et antilagg system! det ble montert på WRC modellene av denne bile.. men er ikek mulig og aktivere på en lett måte..

den slipper luft in i eksosmanifoilen ved oppslipp sånn at det er mulighet til og få forbrenning i manifoilen og dermed holde turboen i gang.. ( ecu skal da også sprute inn masse bensin og justere tenninga til en god del etter tenning..
 #294753  av Larsen
 
Mr T skrev:Mener den ventilen skal virke som en "restriktor" og som dump,orginalt så mener eg at den skal gjøre slik at du ikke får meir en 0,45 eller 0,50 i lading på de tre første gearene..
er en slik på st185 også om eg ikke tar heilt feil,bare plassert litt anderledes...
Men correkt me if im wrong...
Bare for å gjøre det klart. På den orginale wrc modellen så brukte motoren ladeluft fra turboen til å dytte igjenom turboen da man giret. Det er altså ikke funksjonelt på denne, men den fungerer da som en vanlig dumpventil.

Restriktoren som du kaller heter wategate og/eller wastegate actuator og har ingenting med det som trådstarter prøver å finne ut av.
 #294870  av Mr T
 
Larsen skrev:
Mr T skrev:Mener den ventilen skal virke som en "restriktor" og som dump,orginalt så mener eg at den skal gjøre slik at du ikke får meir en 0,45 eller 0,50 i lading på de tre første gearene..
er en slik på st185 også om eg ikke tar heilt feil,bare plassert litt anderledes...
Men correkt me if im wrong...
Bare for å gjøre det klart. På den orginale wrc modellen så brukte motoren ladeluft fra turboen til å dytte igjenom turboen da man giret. Det er altså ikke funksjonelt på denne, men den fungerer da som en vanlig dumpventil.

Restriktoren som du kaller heter wategate og/eller wastegate actuator og har ingenting med det som trådstarter prøver å finne ut av.
Når eg ser nermere på bildene så ser eg at eg er jo heilt på vidden ja...