TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Sway bar til T20? Nyttig eller ei?

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #294645  av Larsen

Det er et greit alternativ til senkesett (eventuelt itilegg) T20 vet jeg ikke, men st185 har jo hatt mye problemer med understyring som mange rettet opp med å bruke stivere stab stag bak.

Bilen din vil krenge litt mindre, men ulempen er at det kan miste grep på ujevn asfalt og grusveier m.f. Samt at den blir litt stivere.
Sist redigert av Larsen den 01 jul 2008 20:50, redigert 1 gang totalt.
 #294674  av AnaXyd

Takk for knallgodt svar! :)

Ser ikke ut som jeg trenger dette med det første gitt... Jeg burde kanskje heller legge litt ekstra i et senkesett istedet?
 #294677  av Larsen

AnaXyd skrev:Takk for knallgodt svar! :)

Ser ikke ut som jeg trenger dette med det første gitt... Jeg burde kanskje heller legge litt ekstra i et senkesett istedet?
Kommer helt ann på hva du vil opnå. Hvis du synes høyden på bilen din nå er ok, men du vil ha en litt stivere og mer sportslig bil (og mer grep) på god asfalt så gå for krengestagene. Skal du derimot ha kulere "look" på bilen og ha den stivere så gå for senkesett. Riktignok vært å merke seg at senkesett både hjelper og ødelegger vei grepet. I likehet med krengestagene så hjelper senkingen med å holde alle fire hjula på bakken, men på grunn av feilstillinger i hjulgeometrien så ødelegger den også litt for vei greper (kan sikkert gå inn på detaljer hvis du vil vite mer også).

Senkesett er kanskje første skrittet i å oppgradere hjuloppheng, men senkingen bør være liten til moderat hvis du fremdels skal ha kjøre egenskapene i behold. Det er bare naivt å tro at lavere og stivere er bedre...
 #294703  av AnaXyd

Ødelegger veigrepet? Dette er noe som virket interessant å vite litt om. Hvor mye senking snakker man om før veigrepet begynner å bli dårligere da? Vil jo såklart ha et knallbra veigrep. Hjelper det med breiere dekk, eventuelt?
 #294756  av Larsen

Senking vil så klart også senke tyngdepunktet på bilen, noe som gjør at den krenger mindre. Mindre krenging gjør at dekkene får mer kontakt med bakken (så lenge underlaget er flatt. Det som er litt spesielt er at da bilen blir laget så designer man bilen for den høyden den opprinelig blir levert med. Den første vinkelen som da blir feil da du senker er jo da Camber vinkelen. Denne kan som regel rettes opp med justeringer av dempere eller eventuel camber bolter m.f. Likevel så er det veldig mange som hopper over dette og noen argumenterer til og med at man får økt grep i svingene som et argument for å ikke justere camberen (noe som til en hvis grad er sant).
http://en.wikipedia.org/wiki/Camber_angle

Neste er noe som heter roll center.
Roll center er hjulopphengets naturlige punkt hvor den roterer rundt. Orginalt så blir denne lagt så nærme så mulig tyngdepunktet. Jo lengre roll centeret kommer fra tyngdepunktet på bilen, jo mer krenger den. Hvis bilen blir senket så øker roll centers avstand fra tyngdepunktet på bilen, så den vil krenge mer. Løsningen på dette hos produsentene av senkefjærer er at de lager fjærene enda hardere enn det som hadde vært nødvendig hvis riktig hjulgeometri hadde vært på plass. Det finnes måter å løse det på, noen bedre og noen dårligere. Vet blandt annet at til honda s2000 lages det nye bærebroer beregnet på senking.
http://en.wikipedia.org/wiki/Roll_center

Breiere dekk hjelper jo det også, men da vil du få mer sporing og den vil bli vanskligere å "ratte" når en kjører sakte.

Det finnes masse mer info om sånt også på nettet her er et par stykker du kan fordype deg litt i
viewtopic.php?t=19228