Senking vil så klart også senke tyngdepunktet på bilen, noe som gjør at den krenger mindre. Mindre krenging gjør at dekkene får mer kontakt med bakken (så lenge underlaget er flatt. Det som er litt spesielt er at da bilen blir laget så designer man bilen for den høyden den opprinelig blir levert med. Den første vinkelen som da blir feil da du senker er jo da Camber vinkelen. Denne kan som regel rettes opp med justeringer av dempere eller eventuel camber bolter m.f. Likevel så er det veldig mange som hopper over dette og noen argumenterer til og med at man får økt grep i svingene som et argument for å ikke justere camberen (noe som til en hvis grad er sant).
http://en.wikipedia.org/wiki/Camber_angle
Neste er noe som heter roll center.
Roll center er hjulopphengets naturlige punkt hvor den roterer rundt. Orginalt så blir denne lagt så nærme så mulig tyngdepunktet. Jo lengre roll centeret kommer fra tyngdepunktet på bilen, jo mer krenger den. Hvis bilen blir senket så øker roll centers avstand fra tyngdepunktet på bilen, så den vil krenge mer. Løsningen på dette hos produsentene av senkefjærer er at de lager fjærene enda hardere enn det som hadde vært nødvendig hvis riktig hjulgeometri hadde vært på plass. Det finnes måter å løse det på, noen bedre og noen dårligere. Vet blandt annet at til honda s2000 lages det nye bærebroer beregnet på senking.
http://en.wikipedia.org/wiki/Roll_center
Breiere dekk hjelper jo det også, men da vil du få mer sporing og den vil bli vanskligere å "ratte" når en kjører sakte.
Det finnes masse mer info om sånt også på nettet her er et par stykker du kan fordype deg litt i
viewtopic.php?t=19228