TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Kompresjon

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #294505  av helgem
 
Sliter med hyppig oljeforbruk, forsvinner ut gjennom eksos. Mest når motor er kald og ved høyt turtall. Forrige eier har hatt den inne til ventiltettningssjekk og det var vist ikke det som var årsaken. Så da regner jeg med at stempelringer begynner å bli slitne. Men så, har tatt kompresjonstest på den i dag og kom frem til disse tallene : sylinder 1, 180 Psi Nr 2, 180 Psi Nr3, 180 Psi og nummer 4 200 Psi!! Er jo ganske så høy kompresjon her da , spesielt på sylinder 4. Lurer på hva dette kan komme av? Kan det da være stempelringene ?

Er en 1991 gti 3sge. 170000km
 #294537  av Larsen
 
Kompresjonen din er helt fin. Problemet ligger nok i ventil tettningene. De har en tendes til å bli slitte da de får noen km på seg som mange av toyotaen har nå.
 #294837  av Kanakkas
 
helgem skrev:Sliter med hyppig oljeforbruk, forsvinner ut gjennom eksos. Mest når motor er kald og ved høyt turtall. Forrige eier har hatt den inne til ventiltettningssjekk og det var vist ikke det som var årsaken. Så da regner jeg med at stempelringer begynner å bli slitne. Men så, har tatt kompresjonstest på den i dag og kom frem til disse tallene : sylinder 1, 180 Psi Nr 2, 180 Psi Nr3, 180 Psi og nummer 4 200 Psi!! Er jo ganske så høy kompresjon her da , spesielt på sylinder 4. Lurer på hva dette kan komme av? Kan det da være stempelringene ?

Er en 1991 gti 3sge. 170000km

kjører vel ikke motoren på høyt turtall når den er kald vell?? Ikke så gunstig for den det da, spes ikke når km begynner å bli litt... ;)
Kan fort også være tette oljeskraperinger, dette kan fort skje ved lange intervaler på oljeskift og eller mye småkjøring slik at de gror/soter igjenn. Eller som nevnt ventil tettinger, dette kan merkes lettest ved motorbrems etterfulgt av pådrag.