TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• oppgradering av bremser...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #2755  av Christian

Jeg må bytte bremsene fram og lurer litt på om jeg skal nøye meg med orginale caliptere fram, eller kjøpe kraftigere.
Prisen har jo en lei tendens til å gå brutalt oppover om man skal ha noe råere, noen ideer eller helst pesonlige erfaringer?
Bilen brukes som helgebil og kjøres rimelig hardt, har ikke prøvd bane kjøring ennå og tviler egentlig på at det blir mye av det.
Bak er alt org. turbo med greenstuff klosser.
Skal kjøpe greenstuff fram også.
Noen ideer ang. skiver?
Større, perforerte, rillede....?
Må gjøre noe med dette i løpet av vinteren, og penger er det jo aldri nok av, så prisen vil selfølgelig være viktig :)

#2761  av CelicaTurbo

med tanke på motoren så er det kanskje kjekt med noe kraftigere skiver fremme ved godkjenning? Men jeg aner ikke hva som finnes på markedet da.. kanskje supra-bremser passer men jeg har ikke hørt noe om at det er en normal ting å gjøre så kanskje det ikke er så lett.

#2772  av Christian

Tja, si det...
Har sett noen på den amerikanske lista, men de koster å #¤%!& mye :/
Spørs om jeg bare kjøper org. caliptere, og kjører perf. skiver med greenstuff klosser.
Skal høre med toyota i mårra...

#2774  av CelicaTurbo

du kan jo kontakte Fensport kanskje selv om det var vel du som ikke var helt fornøyd med behandlingen derifra? De har ihvertfall peil, og, de har et utvalg bremseskiver på sine sider med priser fra £133 til £190 for paret (to skiver). Jeg synes de prisene var bra da, men, vet ikke hvor mye større eller bedre disse skivene er, men du får drillet og "groved" skiver, og du kan jo eventuellt bytte til nyere generasjon skiver som er større..

#2776  av CelicaTurbo

bra alternativer begge de to der.. men nederste linken har priser pr rotor istedenfor pr par som er greit å være klar over, mens øverste linken står det ikke klart hva prisen gjelder?

og 92+ skivene er større enn de tidligere så det vil vel være en billigere oppgradering? Jeg syntes at det var plenty med stoppekraft i min 92 MR2 ihvertfall men jeg vet ikke om turbo modellens bremser er enda kraftigere eller ikke (vet at amerikanske NA har svakere bremser enn amerikanske turbo).. vet ikke om antall stempler er forskjellig etter generasjonen?

#2793  av Christian

Skal kikke rundt litt til...prata med toyota på fredag, de påsto at det var samme calipteren på alle mr2'er :roll:
Skal tro hva de røyker...
Husker ikke helt hva som sto på calipterne, men de gamle het ??-16 og de nye bak het ??-22
(Tykkelsen på skiva)

#2799  av CelicaTurbo

92+ har større skiver og skivene skal vist kunne byttes mellom modellene (men mulig stempler ikke kan) så det kan være verdt å undersøke ihvertfall. Du kan jo også lete litt i EPC og bestille delene med delenummer istedenfor å stole på at Toyota velger større skiver for deg da, men, lurt å finne noen som har gjort dette før sikkert.

#2931  av Christian

De fant riktig calipter på fredag (tror jeg) og den koster 3990 inkl mva pr.stykk...
Lite med penger nå, så det må nok vente litt.

#2938  av CelicaTurbo

4000 pr stykk? dæven, da er det vel kanskje greiere å vurdere noen andre skiver fra andre produsenter?

#2945  av Christian

Skivene er greie nok, problemet er calipteren :?

#2949  av CelicaTurbo

Ã¥h, det er det nok :?

#2970  av MR2turbo

Christian: Turboen og GTI'en har samme bremser, forskjellen er kun mellom før og etter 1992...

Har forresten veldig god erfaring med borede og slissede skiver (på alle 4) og greenstuff klosser.. De biter godt selv ved nedbremsinger fra 200+km/t

Skal bytte skiver foran igjen nå, da blir det fortsatt borede og slissede skiver, men skal prøve med Redstuff klosser denne gang..

Jeg kjøpte rep-sett til alle kalipterne, det kosta rundt 1600kr tot.
Inklusivt litt glassblåsing og pussing av stempler, ble bremsene som nye etterpå.. :)

#2982  av Christian

Takker.
Da er jo saken grei. Må bare vente på neste lønning da, så får jeg i alle fall det på plass. Bare om. reg igjen...
Hva tror du biltilsynet sier om jeg kommer med bilen, påstår den er trimmet NED til f.eks 170hk, og har bremsepapirer på dette.
De kan jo strengt tatt ikke nekte? 8)
(Bare si at jeg ikke har råd til avgiften)

#2983  av MR2turbo

Totalt sett med rep-kit, skiver og klosser kom på ca 10000kr.. Men du har vel skiver du kan bruke?

Biltilsynet har jo ikke så veldig mye de kan si hvis du kommer med papirer på at bilen har 170hk med den motoren.. :wink: Men hvis du treffer på de rette folka så blir de nok litt sure :mrgreen: