TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • svakhet pÃ¥ motor pÃ¥ mk3 mr2?

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #295070  av madness19
 
hei. har en kompis som vurderer å kjøpe seg en mk3 mr2, og han har lagt merke til at mange av disse bilene er det skitftet motor på. er det mye problemer med de 1,8 liters motorene? er det noen klare symtomer på disse problemene? kjekt å vite før man begir seg ut på et kjøp!
 #295075  av Daniel HS
 
Så vidt jeg har hørt er det litt problemer med oljeforbruk på modellene rundt 2000, uten å si dette med sikkerhet. Sikkert noen her som kan be/av-krefte det...
 #295082  av KK-ma70
 
madness19 skrev:hei. har en kompis som vurderer å kjøpe seg en mk3 mr2, og han har lagt merke til at mange av disse bilene er det skitftet motor på. er det mye problemer med de 1,8 liters motorene? er det noen klare symtomer på disse problemene? kjekt å vite før man begir seg ut på et kjøp!
De fleste av de tidlige mk3'ene kan bruke endel olje grunnet en feil i smallblokk. Samme med Celica mk7. Denne feilen ble rettet i 2002. Reklamasjonstiden på disse motorene ble utvidet til 7 år. Eneste symtom er at den bruker mye olje.
Så hvis han skal kjøpe en 00- mod så skal det helst ha vært byttet motor, eller få selger til å garantere at motoren ikke har unormalt forbruk.
Eller kjøp en sen 01- mod dær det er igjen litt garranti og få byttet selv hvis det ikke er gjort.
Det beste: Kjøp en med byttet motor eller kjøpe en 02- mod
 #295094  av BT-GTI
 
MEN de bYtta ikke motor på alle mk3ene. de bytta kat siden den ble tett og noen ting til men de bytta ikke motorene. jeg ville ikke kjøpt mk3 av disse årgangene, når arbeidet gjordt med å fikse motorene gikk på sparepluss hos toyota. ville kjøpt 02modell med hardtop, med garanti.
 #295504  av madness19
 
takker for alle svar :D godt å vite alt dette.
 #296164  av Bugster
 
1ZZ-motoren i disse bilene stinker. Jeg har vært utsatt for havari noen måneder etter at den 7 år lange garantitiden hadde gått ut, og da var det ikke noe hjelp å få fra Toyota.

Det stemmer det som blir sagt over her om oljeforbruket, men det er ikke det som sørger for motorras. Pre-cat'ene (de to små katalysatorene øverst i grenrøret) har en tendens til å smuldre opp og forårsake mer skade. Dette er en lang histore, og jeg gidder ikke skrive om alt, men du finner masse info om det her (anbefalt lesning for alle med MK3 MR2):

http://spyderchat.com/forums/index.php? ... topic=8449

Se også:
http://www.mr2roc.org/phpBB3/viewtopic.php?t=11393

Bugster
 #305589  av Bugster
 
kornelius skrev:Heftig oljeforbruk, ja. Jeg har akkurat fått rådebank på min MR2 2000-modell, etter bare 114000km.
Velkommen i klubben. :? :cry:

Jeg antar rådebanken er følgeskade av stort oljeforbruk, og at du ikke har vært flink nok til å følge med på oljenivået, eller?
 #313127  av celicat23
 
Det gjelder celica mk7, mr2 mk3 og til og med avensis har det blitt byttet motor på. Helt utrolig at toyota har klart og lure dette unna media. Biler som har gått ut over 7års garantien og ikke fått byttet blokk er ikke akkurat veldig fristende...
 #313132  av ArildM
 
Seriøst dårlig av Toyota. Hvorfor ikke bare bruke 4AGE Blacktop motoren i Mr2 Mk3? Evt 3SG(T)E motorer? If it aint broken dont fix it heter det jo. Såvit jeg vet har jo originalmotoren i Mr2 Mk3 en mye kjipere effektkurve enn det 4AGE og 3SGE motorene noen gang har hatt. 4AGE motoren har jo vært i produksjon i over 10 år uten store problemer.
 #313138  av Pgus
 
ArildM skrev:Seriøst dårlig av Toyota. Hvorfor ikke bare bruke 4AGE Blacktop motoren i Mr2 Mk3? Evt 3SG(T)E motorer? If it aint broken dont fix it heter det jo. Såvit jeg vet har jo originalmotoren i Mr2 Mk3 en mye kjipere effektkurve enn det 4AGE og 3SGE motorene noen gang har hatt. 4AGE motoren har jo vært i produksjon i over 10 år uten store problemer.
Tror nettopp det er problemet, de er begge for gamle... Tiden har løpt fra de.

De har for høyt forbruk, og veier for mye.
Det er lettere å få optimal forbrenning på enn med lengre slaglengde enn borring, noe som hvist nok er viktig for tiden.
Det gir større dreimoment ved lavere turtall, men ulempene er kjiipere effektkurve, større relativ stempelhastighet

Det kan vel også hende at de gamle motorene var dyrere i produksjon enn Xzz-motorene... (På 1zz-fe tok de tydligvis en short-cut for mye)