TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøpe bil

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #295159  av loft

Hei, har en 97modell, 1.8l , 116hk celica som har gått 160 000km og har nyoverhalt motor til ca 60-70 000kr i øyet. (Er lærling så pengene er ikke uendelige)
Stivere fjering og litt senking, nytt eksosanlegg m effektpotte, sportsfilter,nye felter og lavprofildekk er første i øyet. Jeg er ikke særlig erfaren innen motor og slikt enda men håper på å lære.

Noen måte jeg kan få grommere lyd og litt bedre kjøreegenskaper?
Turbo, intercooler o.l er bortkasta på en slik motor?
 #295175  av AnaXyd

Du har planlagt 60-70.000kr på overhaling?

Om du legger dette i en ny motor med turbo + oppgradering av slitedeler og bremser, så er dette et bedre alternativ enn å "overhale" den gamle. Mulig jeg er helt på jordet, men har akkurat samme bil som deg og har fått de svarene selv.

Jeg var "veldig" inne på tanken med å turbokonvertere min 7A-FE motor(samme som du har), men det hadde ikke vært noe særlig vits på den motoren. Veit det er en som har gjort det på http://www.6gc.net/forums, om det er av interesse.. :)

Var ei nettside jeg så kompressorkit til denne bilen også, men det var en rimelig stiv pris. Etter det jeg forstår er det ikke like mye fikling og mekking som skal til med en kompressor, da du slipper å montere intercooler. (Du burde absolutt, for å få kaldest mulig luft inn)

Men som sagt er jeg ingen ekspert innenfor dette! :)
 #295184  av celica_st185

Du mener vel heller at du har tenkt å kjøpe deg en bil med nyoverhalt motor, som koster 60-70000? Er alltid en risk med å kjøpe noe som er overhalt, så få med kvittering på at det er utført av verksted.

Ang. turbo på denne maskinen, kommer det helt an på dine egne kunnskaper og ambisjoner. Hvis du ikke har peil. så hadde jeg nok latt den være, og heller spart penger til dyrere bil etterhvert :) Kan fort bli dyrt, hvertfall når ting begynner å ryke...
 #295212  av loft

Hei og takk for svar
Bilen jeg tenker på å kjøpe HAR en nyoverhalt motor i seg (beklager jeg dårlig til å forklare).
Så ny motor har jeg ikke tenkt å invistere i.

Lest litt på forum og diverse og turbo blir uakt for må ha ny motor eller mye styr med den som er. Så første omgang blir dt bare å få felgpakke, og litt grommere lyd.
Holder det med bare ny potte eller må jeg bytte ut grenrørene også?
 #295244  av ThorT18

Heisann!

Har sett denne bilen flere ganger. Den virker bra utseendemessig, men hvorfor har eieren overhalt
motoren? Har han blodkjørt med den? :roll: Eller er det bare snakk om oljeforbruk?
 #295252  av loft

Lurer jeg å på, prøvd å ring og sendt mail men får ikke noe svar. Muligens den er solgt :(