TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Turbo anbefaling, 3S-GTE, ST205

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #286775  av Tomera
 
Larsen skrev:
Tomera skrev:
Larsen skrev:Regner med at det er 3582r du sikter til...
Ut ifra kompressormappet så man at disse turboen er designet for å kjøre på opp mot 2.3 bars ladetrykk konstant.
Hmm, jeg sikta til 3082r..
Vet ikke hva ivers sikta til da?
For etter hva jeg kan se så har ikke garret noen turbo med de spesifikasjonene.
Okei. Ja jeg er ikke sikker.
Fensport sine sider:
''Garrett GT3082R Ball Bearing Turbo - External Wastegate - Ported Shroud

Available with 0.63, 0.82 or 1.06 AR exhaust housing

T3 Flange''
 #286847  av ivers
 
Larsen skrev:
Tomera skrev:
Larsen skrev:Regner med at det er 3582r du sikter til...
Ut ifra kompressormappet så man at disse turboen er designet for å kjøre på opp mot 2.3 bars ladetrykk konstant.
Hmm, jeg sikta til 3082r..
Vet ikke hva ivers sikta til da?
For etter hva jeg kan se så har ikke garret noen turbo med de spesifikasjonene.
Sikta til gt3082r. Er ikke sikkert dette er originale specs fra garrett, mulig at det er en hybrid eller en flow-preppa gt3076r. Har sett de på ats racing sine nettsider og flere andre. Den skal vel være en mellomting mellom gt3076r og gt3582r.
 #287025  av Tomera
 
larsst185 skrev:jeg har TD06 kittet fra ATS racing og er MEGET godt fornøyd med dette.Har funka feilfritt lenge.
DPene som følger med kittene til ATS, er de laget for og passe std eksos, eller må det modifiseres?
Er rimelig bestemt på GT3082R. Blir nok ikke og kjøpe komplett turbokitt, da jeg har funnet ut at det lønner seg og kjøpe enkeltkomponenter.
 #287880  av onkelvegard
 
litt offtopic, men jeg lurer på va som er fordelen/ulempe med aa sende wastgate eksosen direkte ut isteden for gjennom eksosen? saa at ko racing leverte begge deler
 #287887  av Morten
 
Det er GT3082R Markus kjører med om jeg ikke tar heeelt feil.
 #288193  av Larsen
 
onkelvegard skrev:litt offtopic, men jeg lurer på va som er fordelen/ulempe med aa sende wastgate eksosen direkte ut isteden for gjennom eksosen? saa at ko racing leverte begge deler
Bedre lyd og mindre fare for at det blir sprekker i manifoil og eksos pga. varmeutviddelse.
 #295675  av Tomera
 
Driver og leser og undersøker, men blir aldri klok på hva man bør gå for.
Hva er forskjelln på gt3076R, og gt3071?
Vil en gt3076R med intern wastegate oppleves treig i spool up?
 #295697  av Morten
 
Tomera skrev:Driver og leser og undersøker, men blir aldri klok på hva man bør gå for.
Hva er forskjelln på gt3076R, og gt3071?
Vil en gt3076R med intern wastegate oppleves treig i spool up?
På garret sine serier ala dette står det for:

GT3076R = GT30 serie/size turbinhjul
GT3076R = 76mm kompressorhjul (GT3071R har tilsvarende 71mm kompressorhjul)
GT3076R = ballbearing turbo

Angående hva som føles tregt i spool up vil det være helt individuelt. Det noen syns er helt ok, syns andre er totalt uakseptabelt. Eneste måten er å prøve selv med din kjørestil og se hva som funker for deg. En større turbo VIL ha tregere spool enn en mindre av rent fysiske grunner. Det finnes ingen magiske turboer med Ole Brum funksjon desverre. :lol:
 #295698  av Morten
 
Tomera skrev:Driver og leser og undersøker, men blir aldri klok på hva man bør gå for.
Ville gått for den minste turboen som holder til effekten du ønsker.
 #295702  av Tomera
 
Takker så mye for svar!
Veldig hjelpende.
Er litt usikker på hvilken effekt jeg skal gå for, men rundt 500 hk, bør turboen holde. Da skulle den være tilstrekkelig. Funderer på flere turboer. Greddy TD06, Garret GT3071R og GT3076R.
 #295740  av Tomera
 
Okei. Det er det som oppgis hos ATS.
Noen som har erfaring med gt3076r? Hvordan vil det være å kjøre den med intern wastegate, i forhold til ekstern? Spool upen er viktig. Som Morten sier, er jeg ute etter en turbo som makses helt ut, på den effekten jeg kjører. Bredt effektregister er målet.
 #295758  av Morten
 
Tomera skrev:Noen som har erfaring med gt3076r?
Hehe, har en i garasjen som jeg holder på å tilpasse :mrgreen: Men tar nok litt tid før den er ferdig og mappa i mitt tempo da... :lol:
Tomera skrev:Spool upen er viktig. Bredt effektregister er målet.
Høres ikke ut som om det er 500hk du egentlig vil ha.....? :lol: MEN om du er seriøs i bredt register og 500hk, så vil det i praksis si at du må bedre VE på toppen av registeret for å oppnå denne bredden. En veldig viktig ting å tenke på da (utifra mitt hode ihvertfall) er innsugsmanifolden, som har et lattelig lite plenum orginalt, og som gir en saftig knekk i momentet fra ca.6300omdr på ca alle 3.gen grafer jeg kan huske å ha sett (som har org. innsugsmanifold da). Men ingenting er gratis, så det vil komme på bekostning av respons og spool til en viss grad.... :roll:

En annen mulighet er å endre litt på uttalte mål, og heller si at "jeg vil ha mest mulig effekt i området mellom xxxx og xxxx omdreininger", jobbe for det, og ta tallene for det de er (kun tall). Det er med stor sannsynlighet på den måten du vil ende opp med en motor du er veldig fornøyd med når du kjører den. :wink: