TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Best understell (litt senka) for Norske veier

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #295780  av Master
 
Nå er jeg lei av å holde fast i rattet med begge hendene når jeg er ute på tur med mr2en.

Har noen et par tips til hvilket understellsoppsett (untatt originalt) som gjør at mr2en kan kjøres med ro slik som en vanlig bil på våre fantastiske veier. (men samtidig ikke være helt usporty..)
 #295787  av Larsen
 
Du kan øke casteren på forhjulene. Disse er justerbare på mr2en. Justeringen er slik at jo mer caster jo mer rettningstabil blir bilen. Ulempen er da at den blir tyngre å ratte. Caster er justerbart på mr2. Hvis du vil ha en stabil bil så juster den til 3-5 grader.
 #296089  av Master
 
Tenkte mer på hvilke fjærer og dempere osv som er best for våre veier. Men 4-hjulskontrollinstillinger som vil hjelpe med retningsstabilitet mottas med takk :)
 #296093  av Morten
 
Larsen skrev:Du kan øke casteren på forhjulene. Disse er justerbare på mr2en. Justeringen er slik at jo mer caster jo mer rettningstabil blir bilen. Ulempen er da at den blir tyngre å ratte. Caster er justerbart på mr2. Hvis du vil ha en stabil bil så juster den til 3-5 grader.
Er kun på det tidlige understellet (90-91) castor er justerbart.
 #296095  av Morten
 
Master skrev:Tenkte mer på hvilke fjærer og dempere osv som er best for våre veier. Men 4-hjulskontrollinstillinger som vil hjelpe med retningsstabilitet mottas med takk :)
Hadde Eibach fjører i gamle dager, og var veldig fornøyd med de til veibruk. Progressive fjører, så forholdsvis mykt og komfort ved rolig kjøring på norske veier, samtidig som de oppfører seg som stivere etterhvert som du begynner å kjøre aktivt. Største baksiden er at de kun senker 25mm, noe som var grunne til at de ble bytta ut etterhvert.

Vær obs på at selve dekka og kan utgjøre natt og dag når det kommer til sporing. Hvis du har en kompis i nabolaget med mr2 med annen dekktype (og som ikke har samme problem som deg), så byttelån hjul en dag bare for å sikre deg at det virkelig er fjører og dempere som er problemet. :wink:
 #296210  av Larsen
 
Morten skrev:
Larsen skrev:Du kan øke casteren på forhjulene. Disse er justerbare på mr2en. Justeringen er slik at jo mer caster jo mer rettningstabil blir bilen. Ulempen er da at den blir tyngre å ratte. Caster er justerbart på mr2. Hvis du vil ha en stabil bil så juster den til 3-5 grader.
Er kun på det tidlige understellet (90-91) castor er justerbart.
Stemmer det, men de fleste mr2 er på veien i norge er 90-92 da. Et annet triks kan være å snu støtdempertoppene.
 #296228  av Thomas S
 
KYB har noen myke dempere, ilag med noen stive fjører kan holde ;) BIlen min var litt for tung så det var litt for myke dempere på min bil :?
 #315159  av marlboro1310
 
kjører min Mr2 turbo med justerbare gule koni sport dempere i kombinasjon med Eibachfjærer 25mm(?). Dempera er stillt inn på det mykeste, og bilen er kjempebehagelig å kjøre etter normal norsk landevei. Det er heller ingen problemer med fartshumper eller noe ujevn vei..behovet for nyrebelte melder seg da jeg stiller dempera på det hardeste (enkel operasjon i dempertårn) men jeg føler det blir altfor ekstremt. 8)
 #315163  av christer
 
marlboro1310 skrev:kjører min Mr2 turbo med justerbare gule koni sport dempere i kombinasjon med Eibachfjærer 25mm(?). Dempera er stillt inn på det mykeste, og bilen er kjempebehagelig å kjøre etter normal norsk landevei. Det er heller ingen problemer med fartshumper eller noe ujevn vei..behovet for nyrebelte melder seg da jeg stiller dempera på det hardeste (enkel operasjon i dempertårn) men jeg føler det blir altfor ekstremt. 8)
kjører faktisk med samme oppsett selv.
men har ikke stilt på hardheten. kanskje jeg skulle gjort det...

men er det noen som har noen erfaringer med å skifte foringer i understelle?
 #315315  av JK86
 
sorry om jeg ødelegger topic.(håper det går bra) noen som har noen anbefaling til hvor man kan kjøpe noen dempere til en mr2 gti 92mod. noen som senker men ikke for mye og ikke er for harde for veiene vi har her i landet.