TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vaier til brekket pÃ¥ venstre side er treg..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #296369  av AnaXyd

Heisann!

Har funnet ut at trommelen på venstre side(bak) henger veldig når jeg tar av brekket. Tok opp og undersøkte og det var vaieren som hadde satt seg fast noe grådig. Rust og skitt osv. Kjørte på med litt CRC for å rense og smøre og fikk vaieren fin og smooth igjen.

Men, to dager etter har den satt seg fast igjen, og jeg tror jeg må til innkjøp av ny vaier. Eller har dere noen tips for å smøre opp igjen vaieren?

Er jo helt håpløst å kjøre med, da jeg merker at bilen er helt redusert. Er dette skadelig å kjøre med? Kan det ødelegge noe? Det eneste er at bremseskoene sitter slapt mot trommelen.
 #296371  av Daniel HS

AnaXyd skrev:Heisann!

Har funnet ut at trommelen på venstre side(bak) henger veldig når jeg tar av brekket. Tok opp og undersøkte og det var vaieren som hadde satt seg fast noe grådig. Rust og skitt osv. Kjørte på med litt CRC for å rense og smøre og fikk vaieren fin og smooth igjen.

Men, to dager etter har den satt seg fast igjen, og jeg tror jeg må til innkjøp av ny vaier. Eller har dere noen tips for å smøre opp igjen vaieren?

Er jo helt håpløst å kjøre med, da jeg merker at bilen er helt redusert. Er dette skadelig å kjøre med? Kan det ødelegge noe? Det eneste er at bremseskoene sitter slapt mot trommelen.
Husker jeg hadde samme problemet, både bremser og felg blir fryktelig varm, så regner med bremsevæsken kan ta skade dersom du kjører med det lenge uten å stoppe/kjøle det ned.

Funket med 5-56 for meg iallefall, du må nok blåse/pusse vekk litt smuss og dritt. Og sikkert smøre med noe som ikke tiltrekker seg smuss og dritt så lett.
 #296667  av Potential

Hadde samme problemet med min gammle bil. tok av hele vaieren og la den i disel i 2 dager. og oljet den etterpå, fungerte ut året den hadde igjen før eg fikk en masse feil på eu kontroll og rådalen neste stopp, men det fungerte utmerket. kommer vell litt an på om det er selve kabelen som er slitnet og er flisete innvendig. da er det vell bare og kjøpe ny. håper det hjelper. :)
 #296829  av AnaXyd

Potential skrev:Hadde samme problemet med min gammle bil. tok av hele vaieren og la den i disel i 2 dager. og oljet den etterpå, fungerte ut året den hadde igjen før eg fikk en masse feil på eu kontroll og rådalen neste stopp, men det fungerte utmerket. kommer vell litt an på om det er selve kabelen som er slitnet og er flisete innvendig. da er det vell bare og kjøpe ny. håper det hjelper. :)
Virker som vaieren går lett nå, men fremdeles har jeg problemer med trommelen. Virker som bremseskoene ikke drar seg til skikkelig. Tror jeg har prøvd å stramme de så mye som mulig, så jeg aner ikke hva problemet kan være. Merker at den tar MYE bedre på høyreside enn venstre side, og det skal vel være mer jevnt? Også er det noen ulyder til tider...
 #297677  av AnaXyd

Har liggi under bilen igjen, tatt fra hverandre trommelen, bremsesko, fjærer og hele pakka. Smørte vaieren igjen, selv om den går fin-fint nå. Satt sammen delene etter en manual jeg fikk fra Toyota. Hjulet gikk fint rundt når jeg hadde brekket av. (Bittelitt subbing var det jo) Og stod klin fast når jeg drog på brekket.

Tok meg en tur og testet dagens arbeid, og alt var likt. Det smeller litt når jeg drar i brekket, og den tar mest på den andre siden(den siden jeg ikke har gjort noe med).

Hva kan være grunnen? Den skal jo ta omtrent likt på alle sider? Og det skal vel ikke smelle når jeg drar på brekket??

Setter pris på svar her, da jeg føler jeg har gjort det jeg kan for å prøve å fikse problemet.
 #301822  av Potential

Heisann. det at det smeller i trommelen når du drar i brekket er noe som er likt på alle biler. " hvertfall som eg har hatt " celica 1,8 / og min no 2,0gt. har selv prøvd og få vekk dette med det er bare umulig. når bremsebande først tar så smeller det.

høres ut som om den vaieren din har gjort jobben sin for dette liv. er litt vansklig og smøre di opp igjen. kan vere at vaieren inni har begynt og gå i oppløsning. og da er det ikke noe og smøre opp igjen. " da den evt til og ryke helt over "

Vil anbefale deg og fikse opp i det om den henger. da det ikke er bra om det blir varmgang i det. noe som igjen gir redusert bremse effekt / oppvarmet bremseveske.

Beklager sent svar.