TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Lufting av bremser pÃ¥ MY96 Celica.

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #296710  av O1e

Nå er det slik at madammen har kjøpt seg en 1,8 Celica (7A-FE) 1996. Og bremsene var full av luft når vi kjøpte den, og jeg har kjørt igjennom 1,5l bremseveske og lufta og lufta uten at det blir helt bra. Har brukt en lufteslange som man monterer på nippelen som ikke slipper tilbake bremseveska når jeg slipper pedalen. Du kan høre det er luft i systemet, og kjører jeg og først trykket pedalen inn, dermed slipper den og trykker på nytt, så blir den fin. Men slitsomt på bykjøring. Noen tips på hvordan jeg kan få ut lufta? Og hvor kan den sitte når jeg har kjørt igjennom 1,5liter ny bremseveske og lufta flere ganger.
 #296717  av Supramk3turbo

Har du sjekket klosser og kalippere?? Kan være at de er ganske dårlige også. Har du luftet på alle nipler, foran og bak??
 #296784  av O1e

Jeg har luftet alle niplene ja. I riktig rekkefølge, og flere ganger. Har som sagt kjørt igjennom 1,5l ny bremseveske. Klosser og skiver er pene, og hadde de vært dårlig hadde jeg vell ikke kunne pumpe pedalen hard under kjøring?
 #296787  av Insanity

vanskelig å si hva det kan være... jeg kjenner ikke designet av bremsepumpa på denne bilen. men vet noen biler har en ekstra nippel på selve pumpa. så kansje ta en titt der og se om du finner noe spennende.

men kjenner du på pedalen at det er luft i anlegget eller hører du det? for hvis du hører og ikke føler, kan lyden være noe annet.... knirk feks...
 #296791  av O1e

Det høres veldig ut som luft når jeg trår inn pedalen helt, og den siste delen høres det ut som det er luft som flytter seg. Men kan være noe helt annet som sagt. Men alt virker greit, og det føles som luft. Men hvis noen av de forje eierene har kjørt den tom for bremseveske(enten lekkasje eller bytte) og pumpa suger luft så har jeg forstått at det er vanskelig å få luftet det skikkelig på normal måte. Og at mange verksted lufter motsatt. Altså presser luft opp beholderen?

Takk for svar :)
 #296841  av Insanity

hmm...

ikke sett noe nippel direke på pumpa?

hvis ikke kan du jo seff prøve å lufte med overtrykk.
 #296843  av Larsen

På mine gamle biler så har jeg kjørt igjen ca. 20 liter før jeg ble kvitt all luft etter å ha byttet kalipper. Da bruker jeg bare den samme på nytt igjen da bremsevæsken er sånn passe ren.
 #296873  av Ramsoul

KAn være luft men vist pakningene inne i hovedsylinderen til bremsepedalen ær morkne får du de samme symptomene, eller det kan være at belastningsventilen (den ventilen som justerer hvor sterke bremsene dine ær bak etter vekta du har i bilen) prøv å ha alle hjulene på bakken når du lufter (vanskelig vist du ikke har noe å kjøre den opp på) og lufte bremsene da.