TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3S-GE Med Turbo

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #297056  av karljent

Hei!
Er det noen her som har prøvd turbokonvertering av 3S-GE motoren som står i Celica ST182?
Vurderer og kjøpe en slik bil med den motorsammensetningen og bygge opp igjenn som ett prosjekt..
Alle svar er gode svar :)

Btw, motoren i bilen er allerede konvertert med turbo!

MVH Karl-Erik ;)
 #297060  av ThorT18

I teorien så går det jo fint ann, men alt har sin pris :wink: Dette temaet har vært oppe utallige ganger, men tror det er de færreste her på forumet som faktisk har prøvd. Konklusjonen er at man heller burde kjøpe ferdig turbomotor. Kan vel også bli et problem med godkjenning om man ikke har tenkt på dette i forveien :wink:

Du sier at den allerede er turbokonvertert? Kan du fortelle noe om specs i så fall, og hva som er blitt gjort.
 #297093  av karljent

Hei, og takk for svar! :)
Motoren er allerede Turbokonvertert, men ryker noe jævlig!
Meget dårlige ventiltetninger i den motoren.. Han som eier den nå fikk satt inn en turbokonvertert 3S-GE 3.Generasjons motor, etter at han moste bunnpanna på originalmotoren og skjærte den helt..
Bilen står idag, da eiern er fri for lappen, og sykler :P

Så, derfor spør jeg om det er noen her inne som har prøvd denne konverteringen før, og har noe erfaring med dette..
Lurer fælt på og kjøpe bilen som ett prosjekt, da 4A-GZE motor i min egen ST200 ble lagt på hylla :)

Bilen vi snakker om nå er fortsatt en Celica 1992 ST182 GTi med Turbo..

MVH :D
 #297138  av celicagt4205nord

karljent skrev:Hei, og takk for svar! :)
Motoren er allerede Turbokonvertert, men ryker noe jævlig!
Meget dårlige ventiltetninger i den motoren.. Han som eier den nå fikk satt inn en turbokonvertert 3S-GE 3.Generasjons motor, etter at han moste bunnpanna på originalmotoren og skjærte den helt..
Bilen står idag, da eiern er fri for lappen, og sykler :P

Så, derfor spør jeg om det er noen her inne som har prøvd denne konverteringen før, og har noe erfaring med dette..
Lurer fælt på og kjøpe bilen som ett prosjekt, da 4A-GZE motor i min egen ST200 ble lagt på hylla :)

Bilen vi snakker om nå er fortsatt en Celica 1992 ST182 GTi med Turbo..

MVH :D
tar jeg mye feil om den motoren du snakker om faktisk er en orginal turbomotor,men da uten intercooler,synes den blårøken du snakker om her Karl erik oser av utgifter,legg pengene dine i ett annet prosjekt.som allerede er orginal turbo, å ikke minst godkjent :D
 #297153  av ThorT18

Ja er det snakk om en orginal turbomotor som står i bilen nå siden du sier at orginalmotoren ble blåst? I så fall er det en 3S-GTE.
Om ikke, hvordan er turbokonverteringen gjort? Intercooler? Hvilken turbo? Eksos? Motorstyring? Toppakning? Kompresjon? Mye
ladetrykk? Gjort noe med innmaten til motor? Clutch? Når du sier den ryker noe jævlig, så høres det ikke helt bra ut. Ser at det
er snakk om blå røyk? Blå røyk er som oftest at motoren forbrenner olje. Mulig at turboen har tatt kveld evt. noe med selve motoren,
noe som fort kan blir dyrt :wink:
 #297171  av karljent

Somsagt, det ER en 3S-GE motor, med ettermontert turbo.. Bilen er jo somsagt ett prosjekt, og skal ikke brukes på vei..
Det skal bli en bane/herje bil..
Specs om motoren får jeg papirer på ikvell, da jeg skal og se på bilen..
Eiern snakker om at han skulle få en ny motor på garanti, da denne ble kjøpt ferdig turbokonvertert hos ett eller annet firma sørpå..
Så, vi får se hvordan det fyker avgårde :P
Motoren ryker ja, voldsomt mye, og det ER blårøyk!
Skal jeg ha den, så skal motoren ut og plukkes helt ned for grundig sjekk og gjennomgang..

Er dere med?:)

MVH, og takk for svar!:D
 #297207  av ThorT18

Alt går med litt vilje og vazelin :roll: :)
 #297222  av Tiendreal

den 3S-GE motoren er mest sansynlig bare og kaste.. Lykke til uansett, er jo ikke mange som gjør det ^^