TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Krise? Glemte Ã¥ lukke igjen oljelokk.. Oljeklin i motorrom..

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #297082  av AnaXyd

Hei!

Måtte bråfylle litt olje istad, og glemte selvfølgelig å skru på igjen lokket etter meg. Kjørte og hentet noen, som tok ca 30 min og kom hjem igjen. Resultatet var masse griseri i motorrom..

Er dette krise, eller? Er det en lett måte å fjerne alt klinet?
 #297221  av Tiendreal

ville ikke spylt ned i motor rommet men men, dekk till allt av tenning (Coil, fordeler osv) vel egentlig dekk till alt av elektronikk, og helst toppen på motoren (slik at du ikke spyler ned i tennpluggene) for guds skyld ikke bruk høytrykkspyler, og ikke på varm motor =P
andre må gjerne rette meg med andre personlige erfaringer ^^
 #297223  av Veggi

Jeg hadde selv oljesøl i hele motorrommet etter lignende hendelse. Må bare dekke til dynamo, området med tennplugger, coilen og batteriet. Da kan du egentlig spyle å vaske som du vil, men ikke spyl direkte på disse delene selv om du har dekket til. Funket veldig bra for meg og man skal egentlig være uheldig for å faktisk ødelegge noe så lenge man har dekket til de mest utsatte delene.
 #297248  av Larsen

Tiendreal skrev:ville ikke spylt ned i motor rommet men men, dekk till allt av tenning (Coil, fordeler osv) vel egentlig dekk till alt av elektronikk, og helst toppen på motoren (slik at du ikke spyler ned i tennpluggene) for guds skyld ikke bruk høytrykkspyler, og ikke på varm motor =P
andre må gjerne rette meg med andre personlige erfaringer ^^
Hvorfor ikke. Bare pass på å dekke til batteriet og eventuelt luftfiltert hvis du har åpent filter. Jeg pleier å vaske med høytrykks spyler jeg på mine biler. Alle fungerer helt topp og aldri fått noen vannskade! Det kan riktignok være greit å varmkjøre motoren etter å ha spylt den da :wink:
 #297251  av AnaXyd

Da fikk jeg vasket vekk det værste av oljesølet. Spylte mesteparten med høytrykksspyler (uten kompressjon, slik at det kun blir en tynn stråle) og bittelitt med kompressjon på undersiden av panseret og litt lett andre steder. Tror det ble bra nå! Lar det tørke over natta, så får vi håpe det ikke ser helt ille ut i morra.. :) Så ikke så mye mot slutten, da det begynte å bli mørkt!

Dekte til dynamo, coil, batteri og noen andre deler jeg syntes så utsatte ut. Håper ingen skade har skjedd!
 #297262  av Zepticon

AnaXyd skrev:Hei!

Måtte bråfylle litt olje istad, og glemte selvfølgelig å skru på igjen lokket etter meg. Kjørte og hentet noen, som tok ca 30 min og kom hjem igjen. Resultatet var masse griseri i motorrom..

Er dette krise, eller? Er det en lett måte å fjerne alt klinet?
Kjørte Trondhiem-Harstad uten oljelokket på :D
Er bare å dekke til coil og luftfilter og spyl i vei. Men vær forsiktig med tenplugg-hullene, ikke spul direkte på dem med høytrykk.
 #297316  av Larsen

AnaXyd skrev:Såppass ja, tenker det så ille ut nedi der da! :D

Hva er det værste som kan skje om jeg har spylt med høyt trykk på tennplugg-gummien på toppen der?
Ender som regel med at du får en motor som enten går dårlig eller ikke tenner. Åsfall er det bare å fjerne vannet med lufttrykk eller lignede.