TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• oil catch tank

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #29747  av larsst185

Er formålet med en slik oil catch tank og ta opp det oljesølet/filmen som legger seg i innsuget etter en tid?
Er det noen som har erfaring med en sånn?
Er det mulig å fabrikere en sånn selv?hadde lite lyst å betale 2000 for en slik hvis det ikke er umulig å lage selv :wink:

#29749  av CelicaGT

Er vel på biler som driver med banekjøring for å sikre at ein alltid har olje...Oljen legger seg ut til sida i kraftige kurver og du kan risikere at motoren ikkje får olje (shoot me if i'm wrong :D )

#29753  av larsst185

vet ikke om jeg kansje må skyte deg litt...med sprettert.mener en sånn som tar opp olja som kommer fra veivhusventilasjonen og griser ut slanger til innsug og tetter igjen egr og div.shoot ME if im wrong :mrgreen:

#29789  av CelicaTurbo

oil catchcan er som Lars sier en tank som samler opp oljegriseri fra veivhusventilasjonen.. dvs at det hindrer oljen å komme tilbake i innsug-slangene og grise disse til, hindre tilgrisning av intercooler som senker effektiviteten ganske drastisk, og hindrer olje i forbrenningen (som senker bankemotstanden i blandingen).

Det er fancy med Greddy catchcan eller tilsvarende, men det er enkelt å mekke selv om du vil det. Det er bare en boks hvor veivhusventilasjonen går inn, og en annen slange som fører til innsuget går ut. I boksen vil da oljen renne ned mens ventilasjonsgassene fremdeles blir sugd ut i innsuget og forbrent.. så, en hvilken som helst tett boks med en slange ut og en slange inn duger fint, og gjerne et patent som gjør at man kan tømme boksen relativt enkelt også :)

jeg har ikke mekket selv, men kommer vel til å kjøpe istedet en gang om jeg gidder det. Det er heller latskap som er grunnen til dette, og at jeg ikke stoler helt på reodor felgen løsninger. Men jeg synes også dette blir en smule glorete i mitt ellers så skitne motorrom:

Bilde

#29792  av larsst185

ja,å for ikke å snakke om 2000 blanke.nei,er akkurat færdig med en box cola light her,blir vel oil catch can den nå ja :D

#29801  av CelicaTurbo

en slik boks er nok ypperlig til catch can, så lenge du klarer å få den tett og den tåler vakumet (tror egentlig ikke den blir utsatt for så mye av det) :)