TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Lufting av clutch!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #290832  av Ã˜ysteinE
 
Halla folkens, har bytte begge sylindrene til clutchen på bilen min, men klarer ikke få til trykk :( Noen som har en god løsning/måte å lufte på?? Er en Mr2 Turbo mk2 jeg snakker om :)
 #290849  av Larsen
 
Hei
Hvorfor måtte du bytte den? Tips er ihvertfall å kjøpe en flaske med trykkluft på biltema. Fyll opp beholderen med bremsevæske, sett på lokket og plugg det Røret til trykkluften til det lille hullet på lokket. Kjør på meg trykk luft og dra røret ut før den går i bånn. Husk å hold igjen lokket da du kjører på trykk. Det tar tid å lufte klutsjen skikkelig så en trenger mye tålmodighet.
 #290964  av -magnus-
 
Få en kompis til å sitte inni bilen og pumpe på clutchen. Steng lufteskruen og pump noen ganger på clutchen, mens clutchen er helt inne så åpner du lufteskruen og slipper ut luften, og stenger igjen. Gjenta prosedyren til clutchen funker 100%. Skal normalt ikke være noe problem.
 #291018  av Master
 
Det beste er å bruke lufteutstyr i form av vakuum ved luftenippelen (mityvac el. liknende) eller trykk på beholderen som presser væska ut i systemet. Uansett: ta tak i clutchpedalen med høyrehånda og trykk den inn/ut raskt i 30 sekunder. Hold pedalen inne. Få en kompis til å lufte på nippelen. Gjenta til du får motstand i clutchpedalen og den blir fin å trykke på med foten :)
 #291425  av Ã˜ysteinE
 
Larsen skrev:Hei
Hvorfor måtte du bytte den? Tips er ihvertfall å kjøpe en flaske med trykkluft på biltema. Fyll opp beholderen med bremsevæske, sett på lokket og plugg det Røret til trykkluften til det lille hullet på lokket. Kjør på meg trykk luft og dra røret ut før den går i bånn. Husk å hold igjen lokket da du kjører på trykk. Det tar tid å lufte klutsjen skikkelig så en trenger mye tålmodighet.

Måtte bytte både slava og mastersylinderen, fordi clutchen ikke løste ut.. Var delvis sånn når jeg kjøpte den av deg, men ble enda verre etter ett par ukers kjøring... Har prøvd å lufte den med slik du sier, har også prøvd vacum på nippelen, men det skjer ikke en dritt... Mulig jeg har liten tålmodighet, men har liggi under bilen i 2 timer i strekk å lufta.. begynner å bli litt frustrert... Men har hørt om at Toyota jekker opp bilen i en spesiell posisjon, for at lufta lett skal slippe ut, noen som har hørt om det før????


Takker alle for svar :)
 #291426  av Amund
 
Kan av og til vere eit sant helv#¤ å lufte clutch på mr2, i vert fall om det har vert heilt tomt.
Pleier å skru opp luftenippelen bak, og pumpe til eg blir lei. Går då heim, sover, slapper av, tar ein øl, alt etter som. (fremdeles med luftenippelen åpen), dagen etterpå pleier det å vere lettere å lufte clutchen, såden det då har komt litt meir bremseveske i røra... :roll:
 #292247  av JK86
 
legger inn en kjapp linje her så jeg har denne tråden og se på på sia mi. skal bytte motor nå og hvis jeg må lufte clutch så har jeg noen bra løsninger og kikke på her.. :D
 #292248  av Marcus
 
Det kan ta lang tid, men det går til slutt. Få noen til å pumpe bremsen mens du går rundt bilen og lufter. Det kan hende du må gå mange ganger rundt bilen å lufte, men bremsene blir i orden til slutt. :wink:
Sist redigert av Marcus den 09 jun 2008 14:01, redigert 1 gang totalt.
 #292261  av JK86
 
hva menes med gå rundt bilen og lufte. må man lufte bremser og clutch i ett?
 #292262  av Marcus
 
Ah, tror det var litt tidlig på morgenen jeg nå. Det var selvfølgelig bremsene jeg skrev om og tenkte på, sorry :roll:
 #292309  av JK86
 
hehe ja okey :D
 #292993  av tojo
 
Luft først hovedsylinderen,ellers blir du plaget.( er det fritt for luft i hovedsylinderen,er fremgangsmåten som på bremsene) :wink:
 #298102  av JK86
 
jeg begynte og lufte clutch i går men kom ikke noe vei. bilen er jekka opp med baken høyest er det ett problem? pumpa dritt lenge og lufta med nippel ved kassa men hjalp ingen ting. prøvde da og lufte på pumpa foran. hjalp ingen ting det heller. detta clutch greiene her er jævlig ass. men hjelper det og bare sette trykk på beholderen a? trudde man da bare ville blåse luft inn i slangene jeg da
 #298121  av JK86
 
skal jeg bare prøve med trykk luft
eller?
 #298172  av MK1-87
 
Slet med å lufte på en mk1, man kan gå lei. Lærte etterhvert at man kun må ta et pump mellom hver stenging og åpning av nippel. Hvis ikk skyver man lufta rundt. Har bestandig pumpet fler ganger på bremser men lykkes altså ikke med det på clutch. Stakk hodemellom kasse og torpedovegg og kunne høre lufta i systemet ved pumping på clutch. husk å ha riklig med veske i beholder. Jeg ga opp og hadde kommandert dama med som tråkker. Fikk råd om å ikke trykke mr enn en gang og da funket det.