TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Turbo spooler seeeint!

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #298332  av Tomera

Hei. Bytta ut ct20b'en da oljetettningene idenne var gåen. Kjøpte en CT26 Fensport stage 3 turbo. regnet med denne kom til og bli litt treigere, men å levere rundt 1,3 bar helt fint.
Saken er den at turboen spooler meget seint, og sakte. Og får max 1,0 bar før bilen er nær kutt (7400 rpm)
Hva kan dette ha seg? Den reagerer ikke på instillingene på boostcontrollern heller (Apexi Boost Control kit til Power FC)
Kan det være en idè å bruka actuatorn fra ct20b'en ?
 #298336  av Morten

Eksoslekkasje før turbo? WG-flapp som ikke lukker helt? Lekkasje mellom turbo og innsugsmanifold?
 #298342  av tojo

Ja er nok enten lekkasje eller noe muffins med boostcontrolleren.
 #298346  av Tomera

Har mest trua på at det er WG som tuller ting til. En eksoslekasje bør jeg ha hørt? Skifta paktning og dro til boltene bra også. Så tviler på at det er det. Skal prøve å bytte alle vakumslanger til actuatoren og se.
 #298351  av Daniel_hoy

Hadde akkurat samme problemet nettopp. Da var det wastgaten som hengte seg opp i flensen på downpipe. På bilen min skjedde det plutselig etter 3,5 år med den downpipen og jeg måtte slipe av på flensen for å få fikset det.
Dette er enkelt å sjekke ved å se på hvordan "armen" på wastgaten står. Den skal stå rett opp i lukket stilling og den står mot reg reim siden i åpen.
 #298469  av Magne

hmmm... når har du fullt trykk?

Når jeg hadde den montert på min hadde jeg fullt ladetrykk ved 3000rpm. ca 0.9bar ved 2500rpm.
 #298488  av Tomera

Magne skrev:hmmm... når har du fullt trykk?

Når jeg hadde den montert på min hadde jeg fullt ladetrykk ved 3000rpm. ca 0.9bar ved 2500rpm.
Får ikke mere enn 0,9-1,0 bar, og da må jeg godt over 5000 rpm, så er noe som ikke stemmer. Har ikke hatt tid til og se på det enda. Men kan det være treighet med aktuatorn? Prøve å kjøre trykkluft i slangene å se om den reagerer?
 #298562  av Tomera

Problem løst.
Litt flaut, men har oversett/glemt den lille slangen bak på IC, så den har blåst ut alt trykket i motorrommet.. Snakker om unødvendig tåpskap. Men nå ladder den som bare det! Funker utrolig bra :D
Helt til jeg tenkte å stramme klemmene på slangen mellom turbo og ic, så ene klemma for. Så da ble det stillstans igjen, til i morgen. Men takker for all hjelp uansett!
 #298592  av PÃ¥l

Ã…ssen var turboen i forhold til ct20b'en da? Senere spoolup og mer toppeffekt som forventet?
 #298601  av Tomera

PÃ¥l skrev:Ã…ssen var turboen i forhold til ct20b'en da? Senere spoolup og mer toppeffekt som forventet?
Stemmer det. Men synes faktisk ikke spool upen var så sein i forhold til ct20'en heller. Men tror det kan ha en del med mappe på bilen og gjøre. Men er meget fornøyd ja! :D
Holder værtfall til jeg får satt den andre motorn i drift :wink:
 #298632  av sleeper

Shvor stor er den slangen som du hadde glemt og feste?
 #298658  av Tomera

sleeper skrev:Shvor stor er den slangen som du hadde glemt og feste?
Hmm, usikker på antall mm men er bare en liten slange bak på IC, som går inn til boks festet i torpedoveggen. Noe tykkere enn en vanlig vakumslange.
 #298690  av Tomera

sleeper skrev:og da gikk du fra 5k rpm spoll til 3k spool?
Vell. Hadde spool hele turen før, men veeldig treig, og kjente ikke effekt før over 5000 rpm ( da den hadde bygget opp nok trykk til at bilen flyttet litt på seg)