TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Corolla motor i MR2 Mk1 - som fusker

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #297027  av MK1-87

Har nettopp satt inn 3 generasjon motor i min bil. Den har ikke TVIS og har en rekke modifikasjoner. Ytelsen er bedre og er på papiret på 138 hester. Det merkes at motoren går bra og med JanSpeed er jeg heller ikke diskre. Med annet filter og anlegg kan jeg kanskje komme i nærheten av 150. Motoren er nyoverhalt. Den ble kalt red top, grunnet rødskrift på toppen.

Sliter med å få bilen til å gå rent. Noen som vet om sider for CO verdier, tenningsider etc.? Tall som gjør at jeg kan få justert den. Motoren satt i en AE 92 corolla. Er litt lost nå og bruker 1.5 bensin på mila.

Jeg har ikk byttet hjerne da jeg ikke har denne. Sliter med at motor fusker litt på lavt turtall. Ved å holde igjen på gir lugger motor. Lukter også bensin av den.
... men går fett kontra hva jeg hadde i :P
 #297033  av Morten

Redtop har større dyser enn gamlemotoren din, vil tro det gjør mye av forskjellen ang fuskinga og forbruket. Om du har gamle motoren stående kan/bør du bytte inn dysene fra motoren som ECU hører til, eventuelt justere ned grunntrykket på bensinen med en justerbar regulator (husk å fjerne den orginale om du skal få lavere trykk enn det den gir).

NB! hukommelsen mumler noe om høyohm dyser på den ene motoren (redtop'en?) og lavohm + dysemotstand på den andre motoren. OM det stemmer kan det og være med og spille ett puss om du nå kjører med høyohms dyser + motstandene...
 #297044  av MK1-87

Morten skrev:Redtop har større dyser enn gamlemotoren din, vil tro det gjør mye av forskjellen ang fuskinga og forbruket. Om du har gamle motoren stående kan/bør du bytte inn dysene fra motoren som ECU hører til, eventuelt justere ned grunntrykket på bensinen med en justerbar regulator (husk å fjerne den orginale om du skal få lavere trykk enn det den gir).

NB! hukommelsen mumler noe om høyohm dyser på den ene motoren (redtop'en?) og lavohm + dysemotstand på den andre motoren. OM det stemmer kan det og være med og spille ett puss om du nå kjører med høyohms dyser + motstandene...
Betyr dette at bilen vil gå dårligere med gamledysene?

Noe ide om hva jeg kan gjøre med dette med ohm? Har du selv erfaringer med dette?
 #297426  av MK1-87

Venter på ECU som skal tilhøre motor nå. Fant en i singapore. Håper å få hentet ut opp mot 150 hester. Fikk justerungstall fra Toyota også , mn ønsker gjerne å høre fra noen med tredje generasjons motor.
 #297507  av Morten

MK1-87 skrev:
Morten skrev:Redtop har større dyser enn gamlemotoren din, vil tro det gjør mye av forskjellen ang fuskinga og forbruket. Om du har gamle motoren stående kan/bør du bytte inn dysene fra motoren som ECU hører til, eventuelt justere ned grunntrykket på bensinen med en justerbar regulator (husk å fjerne den orginale om du skal få lavere trykk enn det den gir).

Betyr dette at bilen vil gå dårligere med gamledysene?

Noe ide om hva jeg kan gjøre med dette med ohm? Har du selv erfaringer med dette?
Det betyr at om de nye dysene dine er f.eks 30% større en de gamle (husker ikke nøyaktige tall i hodet), så vil du få 30% for mye bensin til en hver tid, noe som vil gjøre at bilen går betraktelig dårligere enn den ville gjort om du brukte dysene som ECU er ment å ha.

Hvis du setter i dysene fra gamle motoren i den nye, trenger du ikke tenke på dysemotstand eller ikke, da hele ledningsnett + ecu er satt opp med disse dysene orginalt. Om du likevel vil kjøre med redtop dysene bør du først måle de ut (ohm-meter på de to pinnene i dysen). Tror redtop dysene er høyohm (12-14ohm et sted, lavohm er ofte 2-4ohm), så bør dysemotstanden fjernes. du må nesten sjekke på koblingsskjemaet hvordan det er orginalt i bilen din, og lodde sammen de riktige ledningene etter at selve motstanden er fjernet.
 #297509  av Morten

Forresten, du sier du ikke har byttet hjerne. Vil det si at resten av motorledningsnettet med sensorer og slikt er fra nye motoren?
 #297908  av MK1-87

Takk for nyttig informasjon her. Jeg har ikke byttet dyser i motoren og det er mulig at dysene som nå sitter i er de orginale rødtopp dysene. Jeg ser det helt klart som enklest da å bytte over til mine gamle blåtopp dyser. Ha bruker jo 1.5 liter på mila, fusker mellom 2-3 ved å gå av gassen.

Jeg har kjøpt ECU fra kualalumpur av alle steder. Fikk den levert på tre dager. Den passet ikke, da ledningsettene er endret. Jeg har to ledningsett men ingen av de passet til den, de har like koblinger mot ECU.

Fått snakket med han som hadde motoren i bilen sin og påstår at den brukte normalt med bensin og ikke fusket med den ECU som jeg har i nå. Det er en 86 blåtopp ecu. jeg merker ikke stor forksjell fra min ECU til denne. Har booket time på Toyota for justering, men ble nå fristet til å bytte dyser. Men ska ikke ha noe å si i følge forrige eier. Skader jo ikke å måle de som sitter i nå.

Synes den går bra nå men håper selvsagt på mer glede når jeg får funnet ut av dette.
 #298890  av MK1-87

Nå går bilen normalt. Det viste seg å være en vakumslange tilknyttet innsug som skapte problemer. Fått justert CO og tomgang. Har to feilkoder, en for AC condition/ TPS og en annen for manglende temperaturføler på innsuglufta. På min nye motor er det ikke en føler slik som på TVIS. Lurer på hvilkesignaler man da opprerer med. Antar den at lufte er 20 eller 100 grader?