TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 3S-GE

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #29676  av memo

vil en 3S-GE motor fra en 94-95mod celica, passe i min 90mod ST182?
noen som vet? el-anlegg osv?

stemmer motorstyringen overens, eller må jeg bytte hele ledingsnettet?

-memo

#29691  av Christian

Var det så ille det som laget lyden i motoren din?
Hva var det?

#29694  av memo

vel, de antar at det er ventilene som slår borti stemplene..
i tillegg, så hadde jeg jo en sprekk/rip i toppen fant jeg ut, når jeg monterte på topp-pakning.. dvs. at det er stor sannsynlighet for at den sprekken sitter dypere, selv om toppen er helt plan nå...

da er plutselig veldig mye, veldig usikkert..

og bytter jeg f.eks topp, eller stempel, eller ventiler.. så kan det fort balle på seg..

da kjøper jeg heller en "ny" motor og pakker inn...

-memo

#29697  av CelicaTurbo

tror ikke det er så mange som har gjort dette før.. det sikreste er å bytte både ledningsnett og ECU sammen med motoren, men du hadde nok fått motoren til å gå med gammelt nett og ECU også men det er mulig du må trikse litt for å få det til (bl.a. har vel ikke 94+ 3S-GE TVIS-innsug?) og det er mulig at du ikke får full effekt av motoren siden motorstyringen trolig har litt andre tennings- og bensinmatriser..

rent fysisk er det meget god sjangs for at motoren passer flott..

#29700  av sindrejl

skal du bytte ledningsnett går du for 3s-gte ;)

#29708  av Goose

Kan ikke du kjøpe en bakpart fra en mr2 eller fornten fra en celica med 3s-GTE motor? når du først skifter motor så skift til noe rått da

#29712  av memo

prøv å ikke vik fra topic så fryktelig da.. ikke for å være frekk men.. dette er snakk om hvordan jeg skal få bilen på veien igjen, og jeg trenger svar på det jeg spurte ikke om, ikke tusen andre muligheter på ting som kanskje er mulig å gjøre.. :)

#29716  av Christian

Mange fristelser :wink:
Om du vil bytte hele motoren burde vel Egon i Danmark være veien å gå, Han skaffer deg nok en hel motor med ledningsnett om det er det du trenger :) http://www.motorimport.dk
Ser blandt annet at han har en 95mod 3s-ge liggende på hjemmesiden sin...

Som Celicaturbo skrev : Det er sikkert mulig uten å bytte ledningsnett, men det optimale er jo uansett å ha alt som hører sammen :)

#29812  av memo

et firma i danmark vil selge meg en 95mod 3s-ge, gått 88.000..

til 8.000,- ?

det hørtes "helt for jævli" billig ut?

nå vet jeg ikke prisene i danmark på biler generelt, så jeg vet ikke men..

det er eks.mva.

er det rip-off tror dere? for kjøpsloven osv gjelder vel neppe?

-memo

#29821  av CelicaTurbo

er det Gadbjerg Motorimport i Danmark så er det flere her som har gode erfaringer derifra ihvertfall. Hva en nyere 3S-GE er verdt vet jeg ikke helt men syntes den prisen hørtes grei ut, særlig med tanke på at ledningsnettet og ECU ikke er inkludert.

#29861  av Christian

Jeg solgte den gamle 91mod 3s-ge motoren min for 7000kr, komplett med girkasse, eksos, ledn. nett og ecu...
Min var gått 130k, beskjedent oljeforbruk :)
Prisen ligger nok i løypa den.

#29867  av memo

men fyren har jo ingen som helst papirer på noe... wierd...jaja

Kjøper jeg ny motor blir det fra Morten her på forumet, han virker som en allright kar..

får se hva det blir til.. skifter jeg/vi motor, blir vi å lage en framgangs-side på det, slik at dere kan sjekke om dere er interessert :)
bilder og slikt

#29916  av CelicaTurbo

fremgangsrapporter med bilder er vi ivhertfall meget glade i her :)

ellers høres motoren til Morten ut som en god ide, men siden den kommer fra en MR2 må du være forberedt på å flytte dynamo for den står litt annerledes, skal være veldig enkelt om du bare bruker brakettene fra din gamle motor. I tillegg er det jo servopumpen da men den er nok også enkel å feste, mulig du må bytte noen braketter her også. Vil også anbefale å finne et europeisk/britisk-befolket Celicaforum og søke etter info om noen har gjort dette før deg..