TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • bytte pakninger / overhale toppen pÃ¥ carinaen

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #297254  av Ã¸xseth
 
ser ut som jeg må bytte topppakningen på bilen, sitter å vurderer om ejg bare skall kjøpe ett slipesett å overhale toppen mens jeg har motoren fra hverandre.
er det noe jeg bør se etter/gjøre mens jeg har den oppe? hvilket moment skall jeg trekke boltene med?
motoren nykker når jeg kjører på lavt turtall og jevn fart eks 15oo 2000 rpm i 60 km/t eventuelt 3000rpm i 80 km/t. men sviver rent ved høyere hastigheter og ved gasspådrag.
tengte også å slipe ventilene. er det noe jeg må passe på i forbinnelse med ventilene? og montering av toppen?
er en 2.0 carina 95 mod
 #297271  av |plumbo
 
gå til nærmeste toyota forhandler der du kjøper slipe sette og be om og få en kopi av rettningen du skrur av toppen og skrup på toppen , moment og hvordan ventil tettningene skal se ut på innsug og eksos . etter det er det egentlig bare og skru :)

vaks stempler og sånt når du først har det opp og husk og fjerne alle rester av den gammle topppakningen som ligger igjen når du har tatt av toppen din . sikkert noe jeg har glømt... noen andre som har noen innspill
 #297274  av Supramk3turbo
 
Vis de eneste symptomene er litt nykking, så ville jeg aldri begynt med å bytte topp pakning...
 #297319  av Supramk3turbo
 
Okei, da er jeg med :)
 #297343  av Fred
 
3s-fe?
Skal du slipe ventiler, må du justere de også. Shimsjustering hvis jeg ikke tar feil.
Da bør du ha tilgang til mikrometer og shims ihvertfall.
Og bytter såklart oljetettninger når du først har ventilene ute.
Er en ganske så mye større jobb å gjøre dette i forhold til bare å bytte toppakning,
og du bør vite hva du gjør for å få ventil shimsinga riktig første gangen.
 #297374  av Ã¸xseth
 
Fred skrev:3s-fe?
Skal du slipe ventiler, må du justere de også. Shimsjustering hvis jeg ikke tar feil.
Da bør du ha tilgang til mikrometer og shims ihvertfall.
Og bytter såklart oljetettninger når du først har ventilene ute.
Er en ganske så mye større jobb å gjøre dette i forhold til bare å bytte toppakning,
og du bør vite hva du gjør for å få ventil shimsinga riktig første gangen.

husker ikke hva motoren heter.
følger ikke shimsa og olje tetningene med i slipe settet. trudde du fill med alt til toppen når du kjøpte et slikt sett.
tendte bare å brule ventilslipe pasta og ta slagg o.l. behøver jeg og stille inn shimsa på nytt da??
 #299581  av junkern
 
toyota sine slipesett er kun for bytte av alle pakninger og simringer (dvs. toppakning, toppdekselpakning,simring veiv motor/gir,simringveiv yttre,ventiltettninger,mulig tettningspasta og evt andre typer simringer og pakninger. chimsen er ting som må måles uansett for å få dem riktig, hvis ikke kan mye gå galt. alle motorer er forskjellige når det gjeller chimsingen og ingen har noe besemt svar for hva og hvilke shims du trenger til din motor før det er målt.hvis jeg husker riktig skal det være ca 0.05mm klaring fra kam til ventil(shim siden det er den du ser.)måles fra midt på eggen til kammen og ned mot ventilen på alle 16ventilene.er det avik må du måle hvor mye du har og deretter ta ut shimsen for å sjekke str. (står på shimsen som regel eller mål med skyvelære).annbefalles at dette blir gjort på en verksted da det er mye som kan gå galt. og som sagt tidligere er det en helt annen jobb enn bare å bytte toppakning.