TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• snø regn ned i cs-scoop

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #299707  av kvassheim

planlegger med et aldri så lite cs-panser på sikt, men så lurer jeg på, hvordan er det med snø og regn, blir motoren\ varm turbo druknet, eller går det fint?
er jo vanligvis dekket med støyisolasjon og egentlig lite funksjonelt i utgangspunktet..
 #299740  av Daniel HS

Dette er vi to som lurer på...

Min plan er ihvertfall å bygge et deksel eller noe lignende som "skåner" turboen mot iskaldt regn og snø, tror resten under der skal klare seg... Eneste er evt dumpventilen da...
 #299828  av Insanity

på min CS mangler varmeskjoldet over turboen og manifolen... så den syntes ikke regn og snø er så morro. men byr ikke på de største problemene.. og motoren trenger å bli kvitt all den varmen den kan...... så ville vært litt forsiktig med å tette hullene der...
 #299829  av Daniel HS

Insanity skrev:på min CS mangler varmeskjoldet over turboen og manifolen... så den syntes ikke regn og snø er så morro. men byr ikke på de største problemene.. og motoren trenger å bli kvitt all den varmen den kan...... så ville vært litt forsiktig med å tette hullene der...
Min plan var kun å ha et deksel over selve turboen. Kjipt om den er glovarm, og får iskald snø/is/vann på seg og får sprekkdanelser...

Men som du sier, varmen må ut.... :wink:
 #299877  av Tomera

Daniel HS skrev:
Insanity skrev:på min CS mangler varmeskjoldet over turboen og manifolen... så den syntes ikke regn og snø er så morro. men byr ikke på de største problemene.. og motoren trenger å bli kvitt all den varmen den kan...... så ville vært litt forsiktig med å tette hullene der...
Min plan var kun å ha et deksel over selve turboen. Kjipt om den er glovarm, og får iskald snø/is/vann på seg og får sprekkdanelser...

Det er neppe noe problem. Hadde værtfall ikke dette på min bil. Du får ingenting neddi dær mens du kjører værtfall. Og når bilen står i ro, er snøen smelta og vannet nesten fordampa lenge før det rekker å nå turboen. Egentlig ikke en problemstilling mener jeg.
 #299879  av Daniel HS

Tomera skrev:
Daniel HS skrev:

Det er neppe noe problem. Hadde værtfall ikke dette på min bil. Du får ingenting neddi dær mens du kjører værtfall. Og når bilen står i ro, er snøen smelta og vannet nesten fordampa lenge før det rekker å nå turboen. Egentlig ikke en problemstilling mener jeg.
Ja, har egentlig resonert meg frem til det selv etterhvert... Hehe... Snakket også med Raymond F her på forumet, han som har den lyseblå st202/205en. Han sa det pleier ikke snø noe særlig nedi der til vanlig heller, ligger seg bare fint oppå scoopet, når motoren/panseret er kaldt vel og merke.
 #299881  av Tomera

Stemmer det. Ikke hatt noe problem med dette på noen av min biler med åpent panser værtfall.
Forresten:
Ett bilde av gammelbilen etter litt snøfall:
Vedlegg
DSC00146.JPG
DSC00146.JPG (185.13 kiB) Vist 181 ganger
 #299885  av sindrejl

skrekk og gru.. nå begynte du å minne meg på den fryktede vinteren som står for dør :( Da jeg bodde i krsand fant jeg faktisk ikke frem bilen. det var over en meter snø OPPÅ den.. alt var dekt til,.. helt vilt, brukte 5 timer å spa den frem
 #299886  av celicagt4205nord

er ikke noe problem å fjerne panserisolasjon,gjorde på min st205,måtte bare vri dompventilen (hks ssqv)den fyltes med å frøst til is.men ellers ingen problem:)