TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Girkasse til ZZW30

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2
 #299457  av Lorentz

Hei.

Jeg har en Toyota MR2 ZZW30 (MkIII) fra 2001 type SVART. Der er synkroniseringsringene på første, andre og til dels tredje gir kaputt. Var bortom Toyota Stjørdal og regnet på litt priser, men det å overhale girkassen kom på (overslag) MER en det kostet for en ny girkasse. Vi kom vel opp i rundt 30 000 for en ny girkasse (og cluth), inkludert arbeid.

Så nå spør jeg Dere om hjelp, hvordan bør jeg angripe dette her? Jeg ser for meg et par alternativ:

- Gi faen, og mellomcluthe hver gang jeg skal gire fra tredje til andre osv.
- Skaffe en brukt girkasse fra en høgger.
- Reise til Sverige (Østersund ligger tre-fire timer unna Stjørdal, der jeg bor) og få ting gjort der.

Er det noen her som har noen gode råd og kontakter?

Mvh

Gunnar HÃ¥vik
 #299460  av Xlr8

kan vell få kjøpt en brukt? billigt?
 #299461  av Lorentz

Hei Xlr8.

Ja, ikke vet jeg. Hvor lett er det å få tak i en girkasse til en slik bil? Jeg spurte på Toyota Stjørdal om girkassen til MR2'en ble brukt på andre modeller, men det viste de ikke. Dette vet ikke jeg heller. Kanskje det er noen som sitter på kunnskapen her?

Og hvor får jeg en billig, brukt girkasse?;-)

Gunnar
 #299462  av Xlr8

kan hørre på motorimport.dk
men vist du har mulighet for og ta ut girkassen selv så er de ikke så veldi gale og overhale
 #299466  av Lorentz

Oi, glemte å kommentere noe her;

Så de er ikke så ille vanskelig å overhale selv? Jeg har aldri overhalt en girkasse selv, men i følge de på Toyota Stjørdal så var det noe dyre deler til denne girkassen. Men en sverigetur for å kjøpe deler er bare et par timer unna, eller de kan skaffes på andre måter!

Ser for meg at det går an å få tak i overhalingsett til disse girkassene?

Pris på deler her var vel i hvertfall 10 000kr, så kom jobben i tillegg. Hva at gjøre...

Gunnar
 #299492  av Xlr8

trenger jo ikke og ta og bytte alt i girkassen er nok bare en sync ring som har sprukket.
vist du aldri har hat oppe en girkasse så bør du vert fall ha litt teknisk innsikt:P og gode teininger:P

overhalte min første kasse på egenhond var litt stress og få av drev og slikt men er i de hele og store veldi simpelt:P
har nå overhalt 4kasser. aldri hat et problem:P jeg er ikke noe supermekaniker.
 #299517  av Lorentz

Hei igjen.:-)

Det er ikke en synkroniseringsring som har sprukket, de er bare pent UTSLITT. Dermed så går det an å kjøre med lenge, men man vet aldri hvor mye messingspon som ligger inni girkassen etter at de har blitt slipt ned.
Det er rett og slett en masse brukerfeil av de som har hatt bilen før. For mye brutale nedgiringer UTEN mellomcluth, samtidig som jeg ser for meg at synkroniseringsringene i den girkassen der er noe svake? For det skal MYE til før synkroniseringsringer blir utslitt.

Espen Buck på motorimport.dk har svart, med det spørsmålet om det var en 5 eller 6-trinns kasse jeg søkte. Svarte at det var en 5-trinns, så da ligger det nok svar i mailboksen min i morgen tipper jeg. Da får jeg og Svarten meg kanskje en tur til Danmark når det lir på. For tror aldri det vil svare seg å få gjort slikt i Norge! Der skal de vel ha gull for gråstein.

Gunnar
 #299532  av Xlr8

hehe må vere mye feil bruk får og slite ned en sync ring vist bilen da ikke nermer seg 200 000km:P
viewtopic.php?f=70&t=27347 kan gjerne prøve deg på den og?
 #299535  av ErikG

Om du tar ut kassa og leverer den på Toyota så får du garanti på jobben. Mener en sånn jobb ikke koster mer enn en 5k i arbeid maks og alle synkringene til Celicaen min betalte jeg 2k for, så kan ikke være alt for mye i deler. Men om drevene også må skiftes så koster det fort litt mer. Men husk på at stort sett alle mr2er er kjørt på en noe brutal måte og derfor kan du ikke være sikker på at det ikke er samme problemet på en brukt kasse du evnt kjøper.

Det og overhale selv vil jeg fraråde om du ikke har tilgang på riktig verktøy og har rørt en girkasse før og har boka. Bøkene ligger forsåvidt ute på web, men likevell tror jeg ikke jeg vil annbefale en sånn jobb selv. Er lett og ødelegge drev ved demontering om man ikke har riktig verktøy og vet hvor man skal presse. Sitter ofte noe jævlig de drevene
 #299600  av Lorentz

Hei igjen Xlr8.:-)

Jeg fikk svar fra Egon Buck, og han hadde ikke på lager. Men han sendte meg denne linken her; http://www.lagabasen.se/ Der ser jeg for meg at jeg finner noe.
Sendte Bugster en på om han hadde den girkassen enda, så får se om det blir noe respons. Men anonnsen hans var lagt ut i mars, det vil vise seg om han er innom her ogjen, samt har girkassen enda. Takker for tipset!

Og mye feil bruk? Oh yess, her har gutta lekt rally med MR2'en. Brutale nedgiringer så messingsponen inni kassen har sprutet ser jeg for meg! Bilen og girkassen har nå gått 125 000 km. Motoren ble skiftet på 76 500 km, så den har bare rullet knappe 40 000. Snadder motor til en snadder bil! Alle sier at dette er en frisørhomse-bil, men hvorfor det? På svingete vestlandsvei har man plenty med krefter, og kjøre-egenskaper som passer fullstendig til veien! Men klart, mye vil ha mer. Men det er da (når jeg vil ha meeeeeeeeere) jeg setter meg oppå sykkelen min, en Yamaha YZF R6 Rossi replica '05, og gasser litt. Da er Helltunellen kort kan man si!

Takker for hjelp og gode råd!

Gunnar
 #299603  av Lorentz

Hei ErikG!

Det er dette jeg er litt redd for hvis jeg kjøper en brukt kasse. Hvis kassen er like skamkjørt som den jeg har på min, er jeg liiiike langt!

Dermed hadde det å overhalt kassen vært det beste alternativet. Men hver gang jeg er innom Toyota Stjørdal og snakker med de, tar de så kraftig i at jeg sjønner at jeg ikke skal handle med dem.

Lang historie følger; Når jeg fant ut jeg skulle ha meg en MR2, var jeg litt rundtom på nett, der i blandt Finn.no. Der fant jeg et par objekt, og skrev ut prospektene etter å ha mailet litt med eierene, og telefonert.
Så dro jeg bort på Toyota Stjørdal (heretter TS), viste dem prospektene og spurte om å få ut verkstedhistorikken på dem. Da snakket de til meg som om jeg var en idiot som kom der og ville ha classified information! De forlangte at jeg fikk en UNDERSKREVET bekreftelse fra eier om at jeg fikk ut historikken. Dette synes jeg var noe merkelig, men ok. Jeg kontaktet de fire eierene igjen, og de sendte meg pdf-filer der de godkjennte at jeg fikk ut informasjonen. Jeg bort på TS, og snakket til samme kisen i skraken. Da ble han litt rar i trynet, og ba meg sette meg ned og vente litt. Da EKSPLODERTE jeg (inni meg, man bevarer da sin verdighet), sa med lav innestemme (jeg bøyde meg over disken til han) at jeg satt meg ikke ned for å vente, jeg kjørte heller inn til Toyota Trondheim for å få ut denne historikken!
Så jeg kjørte til Trondheim, og der var de smilende og blide, og fikk den informasjonen jeg ville ha!
Så ser for meg at jeg må stikke inn på TT i stedet for, der tror jeg at de liker kunder...

TS, brenn i h.... TT here I come!

Det ble forresten ingen av de fire bilene på meg, litt pga verkstedhistorikken, litt pga at de skulle ha gull for gråstein! Alle sto i Oslo, så jeg fikk meg da en Oslo-tur!
Jeg reiste til Stavanger og kjøpte den jeg har nå. Og ikke angret foreløbig!

Du sier bøkene ligger på web, hvor er det de ligger?

Men ut i fra det du sier, bør jeg kanskje ikke prøve å rote med dette selv. Kanskje jeg kan plukke ut girkassen selv, men IKKE åpne den.;-) Eller bare reise til Sverige eller Danmark og få det gjort der. Så kan jeg drikke Tuborg, mens folk skrur på bilen min.;-)

Gunnar
 #299607  av ErikG

Bøkene ligger på web, men man må betale for å lese dem;) Det finnes jo andre verksteder som kan girkasser også. Må ikke bruke Toyota. http://techdoc.toyota-europe.com/ Teknisk litteratur. Fra modeller laget etter 1995.
 #299844  av Lorentz

Hei ErikG.:-)

Jeg kontaktet Autonor-autodata, der snakker vi fort om 4-5000kroner, siden det ikke var noen Hayns-manual som ikke var laget til den bilen der.

Og nå er girkassen litt nedprioritert, siden jeg var på Lånke-banen i dag og bøyde litt plast og stål.:-( Men bilen går og går an å bruke da. Kuttet vekk litt innersjerm med tapetkniv og stripset ting på plass!

Men det var jæææææææææævlig gøy å ligge brei i en masse av svingene!

Gunnar