TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • SmÃ¥rykking ved gir/clutching og ved lave hastigheter

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #300146  av AnaXyd
 
Heisann!

Det har seg slik at clutchen er veldig følsom på bilen min. Har en Celica at200 '96 modell som har gått 184.000.

Du må liksom være veldig varsom om du skal ha smoothe girskift, da den er veldig følsom. Bilen napper og rykker litt på lave hastigheter (rundt 30kmt i 2 gir) når jeg "cruiser" rundt i byen. For å unngå at jeg ser ut som et esel som hopper frem og tilbake, må jeg trå inn clutchen litt for å unngå dette.


Er dette normalt? Pappa nevnte det når han testet bilen istad, men han er vant til en ny VW bil.

Forrige eier sa at clutchen er blitt byttet, om dette har noen betydning.



Er det noe galt, mon tro?



Setter pris på svar! :)
 #300148  av Supramk3turbo
 
Har nok ikke noe med clutsjen å gjøre. Men om det kommer i sakte fart når du slipper gassen å gir på igjen, så vil jeg tippe dårlige motorfester...
 #300149  av AnaXyd
 
Supramk3turbo skrev:Har nok ikke noe med clutsjen å gjøre. Men om det kommer i sakte fart når du slipper gassen å gir på igjen, så vil jeg tippe dårlige motorfester...
Aha, så motoren blir liksom "kastet" frem og tilbake i motorrommet?



Er dette dyrt å fikse?
 #300151  av Supramk3turbo
 
Ja, hehe. Den blir nok ikke kastet så langt men :lol: Ville nok sjekket festene :)
 #300152  av AnaXyd
 
Supramk3turbo skrev:Ja, hehe. Den blir nok ikke kastet så langt men :lol: Ville nok sjekket festene :)
Okay.. :) Hvordan sjekker jeg om disse er i bra stand?

Er det eventuelle andre ting som kan forårsake dette? Siden det også skjer når jeg girer i høyere hastigheter...
 #300156  av Supramk3turbo
 
Man vil merke dette også i høy fart om det er motor festene. Du kan sette på håndbrekket, få noen til å se oppi motor rommet mens du filer litt på clutsjen..frem å tilbake. Så ser du lett om det er unormalt mye vandring på motoren, se også på festene. Ellers er det mulig at det er slark i drivknutene...
 #311568  av AnaXyd
 
Hei igjen!

Etter å ha vent meg til den rykkinga ved giring, så har jeg nå endelig tenkt å bli kvitt problemet.

Fant plutselig på nett idag, noen slike urethane fester til motorfestene. Disse er rett og slett "bolt on", man tar ut motorfestene, setter urethane festene inn og den er good to go.

http://home.comcast.net/~kirkosaurus2/M ... dering.htm

Er dette noe å satse på, eller kan det være noe annet?

Problemet er absolutt værst på 1 og 2 gir når man skal cruise igjennom byen eller lignende. Det er ganske vanskelig å få til et "smooth" girskift, og når man gir gass i alle slags hastigheter og slipper, vil man merke et lite rykk i bilen sekunder etter gassen er sluppet.
 #312014  av jonarnes
 
Du kan og fylle tomrommet med poly masse/silikon/sikaflex. Polyurethane på tube fås kjøpt på biltema.
Har ikke prøvd dette selv, men er jo en rask og enkel måte å fikse problemet på.