TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• 5 trins gearkasse til KE36

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt alle andre Toyota modeller
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt alle andre Toyota modeller
 #300457  av papphund

Heisan.
Har et prosjekt på gang med en KE36 3 dørs.
Har hørt at gearkasse fra gammel Starlet og Corolla KE70 skal passe i min bil.
Er det noen her som vet dette?
Er veldig slitsomt å kjøre i 80 km/t med nesten 4000 omdr. på turtellern :roll:
Vil nok bli bra mye bedre med et 5. gir.
Hvis dette passer, er det noen som har liggende en slik å slenge som dere vil selge?
Har sjekket på NBF og bruktbildeler.com, men klarer ikke å finne hverken Starlet eller KE70 med 5 gir.
Det må da være flust av KE70 med 5 trins, er bare noen som har gjemt dem tror jeg :D
Håper noen kan være behjelpelig med dette.
Ellers synes jeg dette var et flott forum med mye intr. opplysninger om Toyota!
-Remi
 #300465  av sigheri

Legg ut bilder av gliset! Hadde en KE35 selv for ikke lenge siden.

Ang. kasse. Bare følg med på autodb om det kommer noe der.
Sjelden slikt blir lagt ut på nbf og slike sider.

Ellers kan du også høre på tscn.no
 #300466  av papphund

Som sagt, dette er et prosjekt.
Har kjøpt to nye forskjermer, skiftet kanalene og begynt sånn smått på grunnarbeidet.
Gruer meg til å begynne på taket, er mye jobb for å få det bra.
Skal bruke vinteren til å jobbe med bilen, å så blir den lakkert til sommern.
En fin kobberfarge er planen at bilen skal få.
Står 17" med 215/40 rundt om, kan være litt tung å lukeparkere med :)
Senkesett er bestilt fra Australia, kom i kontakt med en på rollaclub.com, han har vært behjelpelig med å skaffe meg disse, samt at jeg har kjøpt en del deler fra han.
Han Corolla.jpg
Han Corolla.jpg (47.98 kiB) Vist 442 ganger
 #300476  av Morten

Om du ikke får fatt i girkasse er en annen mulighet å bytte til annen sluttutveksling i diffen. 4000 i 80 høres veldig mye mer ut enn i starlet'en ihvertfall. For å tilfredstille min nyskjerrighet, hadde du giddet å ta bilde/notere ned dataene som står på plaketten i motorrommet? (motor kode, girkasse kode, akslings kode osv)? I såfall kunne jeg prøve å hjelpe deg å finne hvilke modeller som har utveksling som passer (og om det er U-kode som i sen starlet med kortere utveksling enn min kunne jeg muligens være villig til å bytte med deg og) :wink:
 #300489  av papphund

Her har du den.
Det stemmer ikke med motoren da, motoren er skiftet til en 4k.
Edit: Ser nå at det er en flue som har hatt et hardt møte med platen :lol:
plate.jpg
plate.jpg (1.22 MiB) Vist 196 ganger
 #300532  av tojo2

Tviler på at du finner 5 trinns kasse i Norge men fullt mulig i sverige. Har selv nylig kjøpt en 5 trinns kp61 kasse derfra.

Ke70 det er snakk om med 5 trinns er nyere stajonsvogn ca83-87? De passer ikke helt, girstang kommer ca 10 cm lenger bak. Ellers lik.

Diff utveksingen din er 4.556 så kort ja. Sedan fra 75 har vel 4.3 og litt nyere ke3 har 4.1. Starleten til Morten tipper jeg er 3.583 så
stor forskjell
 #300548  av papphund

Det hadde faktisk vært perfekt om gearstangen kommer opp 10 cm lenger bak, da jeg har planer om å sette inn en annen midtkonsoll i bilen.
Kan jeg bruke samme mellomakslingen og med den kassen du snakker om?
Er det KP61 jeg trenger med andre ord?
 #300555  av tojo2

Du behøver ikke bytte mellomaksel. Ønsker du girstanga lenger bak, er det ke70 kassa du bør lete etter. Mulig Daihasu charmant med 4k motor har samme kasse
 #300558  av papphund

Jeg har funnet to gearkasser i Sverige nå, men begge kassene står i en KE70 1,8 liftback, disse kan vel ikke jeg bruke?
 #300561  av tojo2

Nei, de har nok skrevet feil der. Alle ke70 hadde vel 1.3. Ikke godt å si hva det der er. Kan vere noe te7x greier. Kassen kan brukes men da må
du få tak i clutch hus fra australia eller new zealand. Skjeldne saker.
 #300564  av papphund

Det var t5 motor i dem, men fant også to Starleter og en Charmant med 5 trins kasse, så nu trur jeg det går seg til:)
 #300569  av Morten

Aaargh! Skulle VELDIG gjerne hatt den 4.556 sluttutvekslinga som du syns er kjip... De er ikke lette å finne lengre gitt. :? Min har 3.583 som tojo2 skriver så er ganske grei forskjell. Men forstår jo godt at 5-trinns kasse frister mer enn å knote baki diffen der da, hehe. Om du skulle ombestemme deg så gi lyd i hvertfall! :wink:

Edit: for referanse vil du med 185/60-14 dekk og 100kmt ha 4200omdr på 4de med 4.556 men kun 3300omdr med 3.583 (baksiden er at bilen vil ha tilsvarende høyere giring på alle girene og dermed føles latere ved inspirert kjøring)
 #300578  av papphund

He he, ja det får bli siste utvei, må plukke akslingen i atomer for å få ut diffen.
men, har en gearkasse fra en sharmant på handen, det er en 4A motor i den, sa dem, å det skulle være en 1,6 liters.
Passer denne på min bil?
 #300600  av Morten

papphund skrev:He he, ja det får bli siste utvei, må plukke akslingen i atomer for å få ut diffen.
men, har en gearkasse fra en sharmant på handen, det er en 4A motor i den, sa dem, å det skulle være en 1,6 liters.
Passer denne på min bil?
Mener det er en T50, så passer ikke direkte på K-serie motor desverre.
 #300660  av Xlr8

du får sende bakakslinga til motrten og så bytter han får deg=P så er begge fårnøyd?:P