TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøp av mini-bærbar?

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #300618  av Lørnings

Nå har jeg endelig kommet meg fra verkstedgulvet og inn på en skole igjen, så kanskje det blir folk av meg også tilslutt :P Poenget er ihvertfall at jeg hadde tenkt å kjøpe meg en sånn liten bærbar pc da det sikkert blir endel gåing og sykling som transport framover. Har sett at dere driver litt med de acer småtassene og lurer litt på hvor bra de funker, særlig for en som har tilnærmet null peiling på pc. Og ihvertfall ikke linux (er det vanskelig å lære seg, forresten?), siden jeg ser mange av de små er satt opp med et OS fra linux for å gjøre systemet kjappere og enklere. Det er jo kommet endel sånne på markedet nå, med acer one, MSI wind,LG x110, en HP versjon også har vel fujitsu siemens kommet med en. Er det noen som har noen synspunkter/erfaringer med hva som er enkelt, og som det er lite tull med? Hva man bør kikke på før man kjøper og hvilke ting pc'en bør ha/må ha for å kunne brukes stort sett til skriveprogrammer og mail/internett. All hjelp mottas med takk! :wink:
 #300656  av sindrejl

Lørnings skrev:Nå har jeg endelig kommet meg fra verkstedgulvet og inn på en skole igjen, så kanskje det blir folk av meg også tilslutt :P Poenget er ihvertfall at jeg hadde tenkt å kjøpe meg en sånn liten bærbar pc da det sikkert blir endel gåing og sykling som transport framover. Har sett at dere driver litt med de acer småtassene og lurer litt på hvor bra de funker, særlig for en som har tilnærmet null peiling på pc. Og ihvertfall ikke linux (er det vanskelig å lære seg, forresten?), siden jeg ser mange av de små er satt opp med et OS fra linux for å gjøre systemet kjappere og enklere. Det er jo kommet endel sånne på markedet nå, med acer one, MSI wind,LG x110, en HP versjon også har vel fujitsu siemens kommet med en. Er det noen som har noen synspunkter/erfaringer med hva som er enkelt, og som det er lite tull med? Hva man bør kikke på før man kjøper og hvilke ting pc'en bør ha/må ha for å kunne brukes stort sett til skriveprogrammer og mail/internett. All hjelp mottas med takk! :wink:
om du vil ha en slik liten tass så kjøp deg ihvertfall winxp versjonen, koster bare noen hundrelapper mer, men har langt større bruksområde :) Er også overraskende grei hastighet på maskinen. Men likevel anbefaler jeg deg nå å gå opp på 15,4" til 5995 istede.. er så sykt mye raskere maskin og skjermen på 8,9" er rett og slett for liten til vanlig bruk.
 #300665  av ArildM

Enig med Sindrej, 15,4" anbefales virkelig, samt at en får mye mer for pengene.
Aspire One med Linux funker kjapp og greit ut av boksen, så lenge en ikke skal gjøre så mye forandringer.

WinXp gjør maskinen en del tregere, men du får et mye større bruksområde i forhold til at 95% av all programvare er laget for nettopp WinXP.

Anser denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=35 ... 583A1CB52E
Med 2gb ekstra ram som et VELDIG godt kjøp i forhold til Acer maskinen. Holder tilogmed til Casual gaming ala bigfish spill og kabal :)
 #300667  av inzane2012

vist du bare skal ha en til skolebruk og ikke til store krevende spill, så kan du jo se på en av vaio laptopene fra sony;) dem er ganske snasne:P
 #300681  av sindrejl

ArildM skrev:Enig med Sindrej, 15,4" anbefales virkelig, samt at en får mye mer for pengene.
Aspire One med Linux funker kjapp og greit ut av boksen, så lenge en ikke skal gjøre så mye forandringer.

WinXp gjør maskinen en del tregere, men du får et mye større bruksområde i forhold til at 95% av all programvare er laget for nettopp WinXP.

Anser denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=35 ... 583A1CB52E
Med 2gb ekstra ram som et VELDIG godt kjøp i forhold til Acer maskinen. Holder tilogmed til Casual gaming ala bigfish spill og kabal :)
Har hatt en lignende lenovo maskin selv, og var knallfornøyd med den.. sålenge du innstallerer XP :)
Ikke peneste maskinen i verden, men mektig "solid" feeling på den iforhold til andre 3995,- maskiner
 #300975  av sindrejl

eirik845 skrev:http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdi ... lid=105506

kjøp en sånn å¨installer xp selv..
med 900mhz cpu? ikke det jeg ville anbefalt iallefall når folk sier at tilogmed atom 1600mhz cpu'en er treg ;)
 #300990  av ArildM

Agreed.

Ville ha venta til Atom kommer med dobbeltkjerne, eller noen lanserer den nye AMD motstanderen i denne klassen før jeg hadde kjøpt meg mini pc.
 #301034  av angrykid

eirik845 skrev:http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdi ... lid=105506

kjøp en sånn å¨installer xp selv..
Det finnes jo strippede xp versjoner som man kan laste inn da. Min versjon levner ett "footprint" på 225mb på harddisken, og booter på 10 sekunder fra på-knappen er trykket inn, til jeg er ferdig lastet i windows, klar til å gjøre hva jeg vil på maskina. Jeg vil påstå det er rimelig greit på en asus eee pc :)
 #301204  av Bamsemoms

Driver selv å lurer på å kjøpe en slik mini pc. Dem maskinen jeg vurderer sterkes er MSI Wind. Den har 10" skjerm, så si vanlig str på tastene. Den skal også ha best batteri kapasitet. Men så har det litt å si hvilke priser osv. Msi Wind med 80gb HD og 1024md ram koster ca.3490,- Men er usikker på om det er med 3-cell eller 6-cell batteri. I testene er det bare blitt testet med 6-cell, noe som utgjør en stor forskjell i batteri kapasiteten.