TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Oljebytte på en 91 mod gt4. Hvliken olje?

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #301544  av Ullsokk

Har prøvd å søke meg frem, men fant lite på celica forumet, og siden det var så mangen forskjellige meninger på mr2 forumet,
så syns jeg det er best å spørre her.

Har fylt ca 1,5 L siden jeg kjøpte bilen, har kjørt ca 7k. Fulgte med en 2liter dunk som forrige eier hadde fått fra verkstedet.
Nå har olje lyset mitt begynt å blinke sånn innimellom igjen, så må nok fylle litt, og tenkte da at jeg skulle bytte olje i samme slengen.

Men jeg lurer på hva dere her inne har brukt, bilen er helt orginal, og såvidt jeg skjønner, så skal visst Royal purple funke,
men er usikker på om den er optimal til mitt bruk siden det er mer en racing olje.(?)

Skulle også hatt delenr på oljefilter da det sikkert er lurt å skifte i samme slengen.

Jeg skal vere ærlig å si at jeg har meget lite kunnskaper om bil, og visst noen gidder å gi en liten peike pinn så hadde
det vert veldig bra.

Tenkte også jeg skulle bytte\fylle på gir olje, noen tips?

Blir meget takknemlig for eventuelle svar :)
 #301546  av James

Bruker Mobil1 5w50 på min GT4 st185. Den jeg har blitt annbefalt og vet om den del som bruker den på sin 3s-gte maskiner.
Hvilken olje man skal bruke kommer og litt ann på hvor langt motoren er kjørt...
 #301558  av Ullsokk

Trodde jeg skrev det i første posten, men neida, det glemte jeg visst :P

Den har gått 172k, kan jeg bruke den du foreslo da ?

Noen peiling på hvilken Gir olje jeg bør ha ?
 #301623  av ThorT18

Hey hey!

Det er bare å søke litt rundt på forumet her. Har vært mangle flere tråder som denne tidligere :)
Kjører selv med Valvoline 10w40 og er storfornøyd :wink: Motoren brukte en del olje med den
forrige oljen jeg kjørte med, men ikke nå. Mobil1 har gode oljer de og.

Det er heller ikke unormalt at disse motorene bruker litt olje når dem nærmer seg 200k :P
 #301733  av Mr2Even

Royal purple er oljen som du skal ha så kjøp den :) Det gjør ikke noe om du ikke kjører racing, Royal purple oljen er superfiltrert og har de beste egenskapene til bruk i alle motorer. Den tåler mer og holder lengre også. Du får den fra 5w-40 til 15w-40 og kanskje fler, alle oljetypene er full syntetiske også.
Jeg har brukt den en stund og på forskjellige motorer/biler og jeg er strålende fornøyd, jeg hører at motoren har det bedre.
Castrol har en girolje som er laget for å gire lettere, den bruker jeg nå og er også strålende fornøyd med den, så dette anbefaler jeg.
 #302252  av Camel

Bruk denne oljen :mrgreen:
Jeg har enda ikke funnet noen som er bedre.

"
Testene utført av “TOYOTA Test” og “NISSAN TURBO Test”. Tester uført av API og CCMC bekrefter det samme.

AGIP RACING 10W/60
AGIP RACING 10W/60 tilhører eliten av motoroljer, spesiellt utviklet for å tilfredstille kravene fra motorer som jobber under ekstreme forhold. Laget for alle typer kraftige motor som, AGIP Racing, asfaltløp, rallyer, off road og ørken rallyer hvor motorene jobber under ekstremt høye temperaturer.
AGIP RACING 10W/60 er utviklet på et revolusjonerende konsept for å møte kravene som stilles til et slikt produkt. Spesielt den fullsyntetiske formelen basert må en meget nøye utvalgt syntetisk base gjør oljen stabil og velfungerende under de mest ekstreme forhold samtidig som den tillater økte skiftintervaller.
PRODUKT DATA
RACING
SAE grade
10W-60
Viskositet ved 40°C
mm2/s
141.2
Viskositet ved 100°C
mm2/s
24,5
Viskositet Indeks
-
207
Flamme punkt
°C
210
Min hellepunkt
°C
-45
Produkt tetthet ved 15°C
kg/l
0,868
EGENSKAPER OG PRESTANDA
• Oljen lager en film som fester seg meget godt til metalloverflater, selv etter at motoren har stått en stund. Dette gir lettere start og reduserer kraftig slitasje selv ved store påkjenninger.
• Viskositeten som Racing tilbyr, 10W/60, sikrer rett viskositet på oljen i alle deler av motoren uansett påkjenninger og temperaturforhold
• Den meget gode viskositetkvaliteten "stay-in-grade" vist i “BOSCH Injector Shear Stability Test” , representer en viktig garanti for viskositet stabiliteten selv etter lange og tøffe påkjenninger.
Fosfor nivået i oljen er under 0.08% for å gi katalysatoren maksimal levetid. Dette er oppnådd uten å forringe de slitasjebeskyttende og ikke oksiderende kvalitetene i oljen. Dette underbygges gjennom de tøffe
PD/CvO
Agip Benelux BV
P.O. Box 9410, 3007 AK Rotterdam
Tel:+-31(0)-10-2941555 – Fax:+31(0)-10-4294594
testene utført av “TOYOTA Test” og “NISSAN TURBO Test”. Tester uført av API og CCMC bekrefter det samme.
• Tilsetningen av lavfordampende og temperaturstabile syntetiske komponenter gir minimalt oljeforbruk.
• Den spesielle syntetiske formelen viser meget gode egenskaper i forhold til å være rensende, rustbeskyttende, ikke skummende, ikke oksiderende og slitasjebeskyttende.
• AGIP RACING 10W/60 er en høyprestanda syntetisk motorolje for bruk i suge og turboladede biler under tøffe og varierende forhold som rally, banekjøring under høye temperaturer eller under lave temperaturer med “stop and go”.
• AGIP RACING kan gjenvinnes, og som brukt motorolje da den er skiftet, må den returneres til godkjent gjenvinnings deponi.
SPESIFIKASJONER
AGIP RACING er offisielt godkjent og møter kravene fra følgende spesifikasjoner:
- API SL
- CCMC Europeisk Sekv.. G5-PD2-D4
- MB 227.5
- VW 500.00 og 505.00