TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • "Død" motor!

  • Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Celica
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Celica
 #302023  av Giske
 
Hei!

Jeg har akkurat kjøpt meg en toyota celica 2.0 GT, men må si jeg ble veldig skuffet over draget i bilen.
Dette er den eneste celicaen jeg har kjørt, så jeg vet ikke hvordan det er med dere andres biler, men jeg hadde jo forventet mer av en bil med nesten 160hk?
Skulle nesten trodd at halvparten hadde løpt fra bilen..

Det jeg lurer på da er hva som kan være galt?
Den fusker på tomgangen også, vi fant en vakumslange som hadde detti av, men når vi satte denne på igjen hjalp det ikke noe særlig. (ikke tett?)

Jeg regner med at denne bilen i utgangspunktet skal gå bedre enn 1.3 civicen min?:p

Setter pris på om noen kan gi meg noen gode råd! Har prøvd å søke litt, men fant ingenting.
 #302031  av celicagt4205nord
 
du kan begynne med det enkleste,gå over rotor,fordeler,plugger,pluggledninger og vakumslanger,,,er det ikke noe av dette er det nok av mer alvorlig kaliber.den 2.0gt skal gå MYE bedre enn du beskriver,så du har nok noe feil.
 #302034  av Giske
 
Det er notert!
Skal gå over i morgen, prøvde akkurat å blåse pluggene litt reine ved å kjøre litt på høyt turtall, merket en liten forskjell, men absolutt ikke nok.
Tar jo herfra til evigheten å komme opp i fart :?

Takk for kjapt svar:)
 #302037  av ThorT18
 
Du skal se at det hjelper på med å skifte ut rotor, fordelerlokk, plugger og pluggledninger som nevnt ovenfor :wink: Andre ting som kan ha innvirkning er vel bensinfilter, tett katalysator(skjeldent )..
 #302039  av Giske
 
Takk skal dere ha:) Får håpe det bare er noe småsnusk som må ordnes opp i!
 #302040  av Daniel HS
 
Hadde et lignende problem da jeg kjøpte min 2.0GTI. Gikk ujevnt, røykte kraftig, eksosen luktet, fusket som bare juling, umulig å holde et bestemt turtall når jeg kjørte. Skiftet plugger, gikk over fra Esso olje til Castrol, fikk en bekjent til å gå over vakumslanger, byttet de som var av/ødelagt/morken. Da virket det som det meste av problemer var vekk :)

Om tenningen er stilt riktig har vel litt og si også?
 #302041  av celicagt4205nord
 
Daniel HS skrev:Hadde et lignende problem da jeg kjøpte min 2.0GTI. Gikk ujevnt, røykte kraftig, eksosen luktet, fusket som bare juling, umulig å holde et bestemt turtall når jeg kjørte. Skiftet plugger, gikk over fra Esso olje til Castrol, fikk en bekjent til å gå over vakumslanger, byttet de som var av/ødelagt/morken. Da virket det som det meste av problemer var vekk :)

Om tenningen er stilt riktig har vel litt og si også?
ja,jo flere grader den er feil på twnningen jo værre går bilen.
 #302069  av ThorT18
 
Ikke dumt å ta en sylinderlekkasjetest + kompresjonstest heller for å utelukke evt. feil der :)
 #302073  av Giske
 
Takk, takk:)

Da blir det mekking i ettermiddag, skal gi tilbakemelding på hvordan det gikk i kveld :)
 #302077  av Giske
 
Vet ikke helt hva som har skjedd, men når jeg startet motoren på morgenen i dag, gikk den pluttselig rent igjen.
Merkelige greier..får se hva som skjer når jeg starter den igjen senere i dag...
 #302102  av Giske
 
Enda en oppdatering..
Som sagt tidligere, når jeg startet den på morgenen i dag var alt fint med tomgangen, men med en gang jeg begynner å kjøre litt og stopper, begynner fuskinga igjen.
Så når den fikk stått litt på skolen og jeg skulle starte den igjen, var alt fryd og gammen, men når jeg kom hjem, fusket den... :?
 #302108  av ThorT18
 
Du kan jo ta av fordelerlokket og rotoren i første omgang for å sjekke om de er slitt. Det vistes VELDIG godt på min når jeg skiftet :roll:
 #302124  av donk2k
 
Kan også nevnes at det er en "halv-lei" tikke lyd som det virker som kommer innifra toppen etellerannet sted.
Jeg vil nesten tro det er noe galt inni toppen jeg. knekt ventilfjær eller noe..

Det ryker også hvitt av bilen ved pådrag.
 #302130  av Giske
 
ThorT18 skrev:Du kan jo ta av fordelerlokket og rotoren i første omgang for å sjekke om de er slitt. Det vistes VELDIG godt på min når jeg skiftet :roll:
Vi har sjekket det ut nå, pluggene må byttes, rotoren må byttes, men fordeleren ser grei ut.

Kan dette være grunnen til at bilen går så dårlig?

Skrapa litt på rotoren, og etter dette gikk bilen renere, har sluttet å hoppe så innmari når jeg går av gassen.

Er også en sånn "gnisse/knirkelyd" når motoren begynner å riste litt, men tror det er noe med motorfestet. Dette skjer hver gang jeg slipper gassen.
 #302239  av Giske
 
Har nå byttet plugger, bilen går renere, men ikke noe bedre. En kompis av pappa skal se på den på lørdag, da får vi nok sjekket bensinfilter også.